Iniciatívu Etický tender, ktorej iniciátorom bol ešte minulý rok KRAS (Klub reklamných agentúr) momentálne podporujú Asociácia digitálnych agentúr (ADMA), asociácia BTL a po novom je to aj APR SR - Asociácia PR agentúr. K iniciatíve sa pridal aj prvý zadávateľ Volkswagen Slovakia.
„Nie som rád, že neetické tendrovanie trápi okrem reklamných a eventových agentúr aj PR agentúry, na druhej strane ale som naozaj rád, že sa po asociácii eventoviek k iniciatíve KRASu pridala aj PR asociácia. Dodržiavanie etických princípov pri tendrovaní je dôležitým krokom v rámci kultivácie komunikačného prostredia a verím, že nájde ozitívnu odozvu aj na strane mnohých klientov,“ hovorí Róbert Slovák, prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska a partner agentúry RespectAPP.
Podľa prezidenta APR SR Martina Mazaga z PRime Time, členské agentúry PR asociácie sa do iniciatívy zapojili práve preto, že chcú podporiť aktivitu, ktorá beží naprieč biznisom. „Budeme klientom trpezlivo vysvetľovať, ako by mal štandardný a etický tender prebiehať a sme pripravení im aj pomôcť pri jeho organizácii. Urobíme všetko pre to, aby faulov, ktoré sa pri tendroch vyskytujú, bolo čo najmenej.“
Podľa slov Kataríny Droppovej z agentúry MCC PRoffesionals veria, že klientov z komerčnej aj štátnej sféry presvedčia, že požadovať kvalitu za primeranú cenu, je absolútne normálne. „Klientovi sa tak už nestane, že nedostane to, čo požadoval, že sa budú zbytočne navyšovať rozpočty za ďalšie a ďalšie služby, ale naopak – dostane nielen to, čo očakáva, ale aj čosi navyše a za cenu, ktorá bola už od začiatku jasná a je pre neho akceptovateľná,“ hovorí Katarína Droppová. V konečnom dôsledku to môže podľa nej len zlepšiť podmienky na Slovensku a ešte zvýšiť celkovú úroveň dodávaných služieb. Agentúry sú na takúto zmenu v jej očiach pripravené a klienti postupne pochopia, že je to najmä pre ich dobro.
Iniciátori ponúkajú zadávateľom, ktorí chcú tendrovať eticky aj možnosť zapojiť sa k iniciatíve. KRAS pripravil konkrétne kroky, akým spôsobom sa zadávatelia postupovať v prípade, že majú záujem tendrovať eticky. Iniciatíve môžu preukázať podporu tým, že sa k nej prihlásia a ich logo bude figurovať na webovej stránke medzi podporovateľmi. Druhým spôsobom je možnosť získať pečiatku Etický tender pre pripravované zadanie. V tomto prípade je potrebné zaslať KRASu čestné prehlásenie o tom, že tender bude spĺňať základné kritéria:
- Do tendra bude pozvaných maximálne 5 agentúr.
- Agentúram bude poskytnutá informácia, ktoré ďalšie agentúry boli oslovené.
- Čas na vypracovanie zadania bude stanovený na minimálne 4 týždne, čo obsahuje aj osobnú prezentáciu či debrief.
- Bude známy budget.
- Budú jasne stanovené hodnotiace kritéria a rovnako aj kompetentné osoby, ktoré budú o výsledku tendra rozhodovať.
Ak tender kritéria splní, bude označený pečiatkou Etický tender. Pečiatka pritom slúži ako známka kvality, vďaka ktorej budú agentúry vedieť, že vstupujú do spolupráce s dôveryhodným partnerom.
Pre prihlásenie sa k iniciatíve, píšte na adresu Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..