Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS) oslavuje v tomto roku 20. výročie založenia. Pri tejto príležitosti prichádza s novou vizuálnou identitou, ktorá odráža jej budúce smerovanie. Cieľom je, podľa slov Zuzany Bednárovej, vedúcej CSR a komunikácie Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústravy, „predstaviť SEPS ako modernú spoločnosť, ktorá ide s dobou a je pripravená na prichádzajúce zmeny spojené s novým decentralizovaným dizajnom trhu, dekarbonizáciou a digitalizáciou. SEPS má zároveň ambíciu byť prvou voľbou pri hľadaní práce v energetike“. Autorom novej vizuálnej identity a teda víťazom tendra sa stala agentúra Neopublic.
„Inšpiráciou pre novú identitu bolo spojenie zelenej a modrej farby, podobne ako v prípade zelených plôch s oblohou na horizonte, za ktorým mizne prenosová sústava vedúca elektrinu do diaľok,“ hovorí Roman Záhorec, managing partner Neopublic a dodáva: „Vizuálne spracovanie loga vychádza z pohľadu na samotné elektrické stožiare, respektíve z ich základného stavebného prvku – prekríženia kovovej konštrukcie.“
Súčasťou novej vizuálnej identity je aj nový slogan „Energia na správnom mieste“. „Pôvodný slogan ´Naša cesta vedie k vám´ odkazoval na prenos elektriny od výrobcu k spotrebiteľovi. Dnes prechádzame na decentralizovaný trh, kde je dôležité, aby bola energia – či už elektrická, ľudská alebo iná, vždy na správnom mieste. Len tak sa nám podarí v tejto dekáde znížiť emisie skleníkových plynov o 55 %, k čomu sme sa zaviazali v rámci Európskej zelenej dohody,“ približuje Peter Dovhun, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SEPS.
Aby bolo zadanie do výberového konania zrozumiteľné a prinieslo požadované výstupy, SEPS ho konzultovala s Klubom reklamných agentúr Slovenska. Na základe prieskumu trhu bola pozvánka do súťaže zaslaná šiestim spoločnostiam. Každá mala možnosť vypracovať zvlášť návrhy pre logo a pre slogan. Súťaž umožňovala každému účastníkovi poslať viacero návrhov.
Na vyhodnotenie bola zriadená 6-členná výberová komisia, ktorá pozostávala zo štyroch zástupcov SEPS a dvoch renomovaných odborníkov. „K súťaži na výber novej vizuálnej identity sme pristupovali veľmi zodpovedne. O správnom nastavení podmienok transparentnej súťaže sme sa radili s KRAS-om a do poroty sme prizvali reklamného stratéga Pavla Minára a uznávaného dizajnéra Martina „Žltého“ Jenču. Návrhy agentúr sa posudzovali anonymne,“ hovorí Zuzana Bednárová.
Ako informovala SEPS, výber víťaza prebiehal v dvoch kolách. V prvom kole komisia posunula do užšieho výberu po dva návrhy na logo a slogan. V druhom kole vybrala víťaza. Autorom oboch víťazných návrhov je agentúra Neopublic.
Vypracovanie päťdesiatstranového dizajn manuálu pre pravidlá aplikácie novej identity a odplata za autorské práva za nové logo i slogan „Energia na správnom mieste“ stáli SEPS 16 536 eur bez DPH. Výsledná cena je nižšia, ako bola stanovená PHZ.aviazali v rámci Európskej zelenej dohody,“ konštatuje Peter Dovhun, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SEPS.
V záujme zachovania zásad hospodárnosti pristúpi SEPS k výmene loga a súvisiacich vizuálov etapovo. Ako prvá sa uskutoční zmena loga v elektronických systémoch, ktorá bude finančne krytá z dodávateľského paušálu a firme neprinesie žiadne dodatočné náklady. Následne sa vymenia označenia budov a áut. K ďalším zmenám bude prichádzať postupne, ako sa budú nahrádzať predmety dennej spotreby. V rámci najbližšieho roka sa tak bude možné stretnúť so starou aj novou verziou loga.