Young Lions 2022: kategória PR: Soňa Časárová, Jakub Kováč
StoryEditor

Young Lions 2022: V kategórii PR sa v Cannes riešil rasizmus, bez možnosti použiť známych tvárí či kritizovania politík

27.06.2022, 10:15

Pozrite sa, ako si so zadaním poradili Soňa Čásárová a Jakub Kováč, ktorí reprezentovali Slovensko v medzinárodnom kole.

V slovenskom národnom kole súťaže Young Lions sa Soňa Čásárová a Jakub Kováč prihlásili do kategórie PR. Ich úlohou bolo pre Nadáciu Slovenskej sporiteľne vytvoriť PR kampaň grantového programu na zmiernenie dopadov klimatickej zmeny. Dvojica vyhrala zlato, a preto postúpila do medzinárodného kola súťaže, koré sa konalo už v Cannes. Aj tam dostali zaujímavé zadanie, pozrite sa aké.

Akú tému ste dostali v Cannes?

Jakub: Tento rok bola partnerskou organizáciou UNESCO, no nebolo to o svetovom dedičstve a pamiatkách, ale o kampani proti rasizmu. Našou úlohou bolo pripraviť celosvetovú kampaň, ktorá bude mladých ľudí od 15 do 25 rokov motivovať zapojiť sa do online aktivity a natočiť krátke videá s témou #IAmAntirasist.

Soňa: Zadanie bolo síce počtom slov obsiahle, ale v konečnom dôsledku aj veľmi vágne. Mali sme zakázané používať tváre známych osobností, vykresľovať rasistické incidenty, či kritizovať politikov a štáty za ich postoje. Ďalšou podmienkou bolo, že kampaň musí byť dostatočne univerzálna na použitie v ľubovoľnej krajine. Toto všetko uchopiť pod jednu ideu, ktorá nie je otrepaná ale vzhľadom k téme a organizácii ani príliš uletená, nebola sranda.

Ako ste sa popasovali so zadaním?

Soňa: K briefu sme pristupovali v prvom rade z pohľadu mladých ľudí. Síce aj my patríme do kategórie pod 30, medzigeneračné rozdiely sú cítiť, a preto sme konzultovali s našimi Gen Z súrodencami či kamarátmi, aby sme si overili, či sme na správnej ceste. Dôležité bolo dostať sa k tejto generácii v ich prirodzenom prostredí, a teda aj keď išlo o PR kampaň, my sme sa rozhodli využiť výhradne online komunikačné kanály a to priamo cez influencerov. Aby sme sa dostali priamo do ich mobilov, na ktorých trávia polovicu života, a cez social media kanály, ktoré nie sú zdrojom len zábavy a inšpirácie, ale aj zdrojom informácií, edukácie a aktivizmu.

Jakub: Rozhodli sme sa prerušiť našej cieľovke ich obľúbený obsah s výrokom: „Tento obsah nie je dostupný pre ľudí z tvojej planéty“. Spolu s týmto prerušením obsahu zaktivizujeme influencerov, ktorí sa tiež zapoja do našej výzvy, aby motivovali svojich followerov k aktivite.

Celý nápad je zastrešený ideou, že v dobe, kedy posielame sondy ma Mars používame logiku 17. storočia na to aby sme posudzovali ľudské bytosti. Podstata a prejavy rasizmu sú absolútne nezmyselné a smiešne, preto apelujeme na mladých ľudí, aby sa stali „Global citizens“ a tým zjednotili ľudstvo v jedno, miesto toho, aby ho rozdeľovali podľa farby pleti.

image

Young Lions 2022: kategória PR: Soňa Časárová, Jakub Kováč

image

Young Lions 2022: kategória PR: Soňa Časárová, Jakub Kováč

Čo sa vám vo všeobecnosti páči na tejto súťaži?

Soňa & Jakub: Páči sa nám skutočná sloboda nápadov, ktorú dostávajú súťažiaci. Pri zadávacej zoom session nám bolo apelované, že dôležitejšie ako 100 percenntá realizovateľnosť je inovatívny nápad, ktorý prekvapí. Takže príležitosť oslobodiť sa od prísnych budgetov a pripomienok klientov bol osviežujúce. Ďalej sme sa samozrejme tešili na to, že si môžeme zmerať sily s úspešnými kreatívcami z celého sveta a tiež, že sme sa dostali na festival v Cannes vo veľmi mladom veku.j A to je tiež skvelý zážitok.

Na čo ste sa tešili najviac do Cannes?

Soňa: Najviac som sa tešila na oddych, inšpiráciu a morský vzduch. Chcela som vyhľadávať najviac niché prednášky, lebo som sa poučila, že tie veľké s najzvučnejšími menami majú aj najväčší potenciál byť sklamaním a len všeobecnými kecami.

Jakub: Tešil som sa na atmosféru festivalu, jedlo a dobré reklamy, v tomto poradí.

Za to, že ste boli a súťažili v Cannes, môžete ďakovať svojej výhre v slovenskom kole. Aké ste tu dostali zadanie?

Jakub: V našej kategórii sme pracovali na briefe od Nadácie Slovenskej Sporiteľne. Tá rozdáva peniaze na zelené projekty a našou úlohou bolo vymyslieť k tomu PR kampaň. Veľmi by sme chceli oceniť spracovanie aj rozsah briefu, ktorý bol jasný a stručný. Téma nám bola obom blízka, avšak s tým sa zároveň spájala aj tá najväčšia výzva, keďže k ekologickým témam bolo už veľa povedané a vymyslieť originálny nápad nie je jednoduché, ešte k tomu ak sa jedná o PR kampaň. Toto sme ale využili a v zásade sme našli len inú formu ako povedať ľuďom to, čo už dávno počuli. Chceli sme, aby akýkoľvek kúsok nášho kampaňového contentu vytrhol človeka zo všednej reality a prinútil ho zamyslieť sa nad dopadmi klimatickej krízy, ktoré sa budú týkať každého jedného z nás.

Bol to váš prvý nápad, ktorý ste zrealizovali?

Soňa: Riadili sme sa zásadou, že prvý nápad väčšinou nie je ten najlepší. Keďže tento ročník Young Lions nebol náš prvý, išli sme na to podobne, ako minulý rok: doobeda, hneď po prečítaní zadania sme si trochu zabrainstormovali a na obed sme odišli spokojní s tým, že máme nejaké rozpracované nápady. Povedali sme si, že na obede sa o zadaní baviť nebudeme, aby sme si zresetovali hlavy. To sme samozrejme nedodržali a víťazný nápad prišiel tak nejak sám od seba, nad špagetami carbonara a svetlým pivom. Tento nápad nás tak oslovil, že po obede sme sa rovno pustili do jeho rozpracovania.

Čo si myslíte, že na ňom ocenila najviac porota? Vymysleli ste Správy z budúcnosti. V spolupráci s renomovanými médiami ste sa rozhodli priniesť články z roku 2072 s realitou, ktorá môže nastať, ak nič neurobíme.
Jakub: Po vyhlásení výsledkov sme dostali veľmi milý feedback od niektorých členov poroty a aj od klienta. Ocenili, že náš nápad bol jednoduchý, rýchlo realizovateľný a hlavne budgetovo tvárny. Prekvapilo nás, že týmto smerom sa uberalo aj PR oddelenie Slovenskej sporiteľne a veľmi podobnú kampaň mali rozpracovanú aj oni.

Soňa: Páčilo sa im tiež využitie printových aj online médií, zapojenie meme stránok a influencerov, PR stunt aj timeline. Myslím, že ocenili že to bolo celistvé a aj graficky prepracované, čomu vďačíme našej rýchlosti s vymyslením idei, takže sme mali plno času na vyhranie sa s prezentáciou. Každopádne nás víťazstvo veľmi príjemne prekvapilo, keďže úroveň odovzdaných prác ostatných tímov bola naozaj vysoká, čo potvrdila aj porota a o to viac si zlato ceníme.

O súťaži Young Lions: Young Lions Slovakia je národným kolom prestížnej medzinárodnej súťaže Young Lions Competition pre mladých kreatívnych ľudí z oblasti marketingovej komunikácie, ktorá je štandardne súčasťou medzinárodného festivalu Cannes Lions. Víťazstvo v národnom kole súťaže slúži ako nominácia do medzinárodného kola. Organizátorom súťaže Young Lions Slovakia je spoločnosť Ad Awards Association, ktorá je reprezentantom prestížneho reklamného festivalu Cannes Lions na Slovensku, Klub reklamných agentúr Slovenska, ADC Slovakia a odborný mesačník Stratégie.

Partneri Young Lions 2022

Organizátori otvorili v tomto roku pre záujemcov všetky kategórie, partnerom jednotlivých kategórií sú:
Media - ČSOB
Design – Klub reklamných agentúr Slovenska
Digital – Asociácia mediálnych agentúr
Film - Klub reklamných agentúr Slovenska
Marketers – Slovak Telekom
PR – Slovenská sporiteľňa
Print - Heineken Slovensko
Mediálny partner: Shutterstock

01 - Modified: 2022-07-22 12:45:31 - Feat.: - Title: Na kórejskom svetovom festivale získalo Slovensko 12 shortlistov 02 - Modified: 2022-07-20 12:51:30 - Feat.: - Title: THIS IS LOCCO boduje na New York Festivals. Odnáša si striebro 03 - Modified: 2022-07-06 07:17:24 - Feat.: - Title: Epica Awards spúšťa prihlasovanie. Ruské agentúry majú vstup zakázaný 04 - Modified: 2022-07-01 10:06:08 - Feat.: - Title: Poznáme firmy s najzodpovednejším podnikaním na Slovensku 05 - Modified: 2022-06-27 11:41:01 - Feat.: - Title: Inšpirácia z Cannes: Ktorým reklamám z kategórie Film udelila porota Grand Prix
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
17. august 2022 00:38