Jubilejný 20. ročník českej odbornej súťaže Zlatý středník, ktorú organizuje organizácia PR Klub, pozná svojich víťazov. Počas slávnostného večera, ktorý prebehol v pražskom Cubex Centre s produkciou od spoločnosti spoločnosť LK Production, rozdelili celkovo 33 trofejí.
Titul Osobnosť PR za rok 2021 prevzal Ladislav Šticha, Talentom roku sa stal Jakub Ghanom. Trofej Grand Prix pre najlepšiu agentúru si odniesol tím MSL Czech Republic. Nové ocenenie Projekt roka získala Česká asociácia poisťovní v spolupráci s Hero & Outlaw za kampaň Spomaľ, kým nie je skutočne neskoro.
Víťaza vyberali z 571 prihlášok
Ocenenie Grand Prix Projekt roka dostala kampaň Spomaľ, kým nie je skutočne neskoro od Českej asociácie poisťovní (s BESIP a Políciou SR), ktorú do súťaže prihlásila agentúra Hero & Outlaw a spolupracovali na nej McCann Prague a Renegadz. Popri tom, že na Zlatom středníku získala tiež prvenstvo v kategórii Finančné služby, má už na konte aj strieborného leva z tohtoročných Cannes Lions v kategórii PR. Súčasťou kampane boli nielen spoty pre TV a rozhlas, ale aj virálne videá na sociálnych sieťach, ktoré vznikli v réžii Víta Klusáka, rovnako ako vyvrcholenie kampane, dokument 13 minút. Ten bol odvysielaný v prime time Českej televízie a stal sa aj prvým brandovaným contentom na svete zaradeným do ponuky HBO.
Projekty zapojené do súťaže hodnotilo pätnásť rôznych porôt zložených z takmer stovky odborníkov na komunikáciu, PR, marketing, grafiku a expertov z ďalších pridružených disciplín. Tento rok víťaza vyberali z celkom 571 prihlášok do súťaže. Na shortlist sa ich dostalo celkom 176 a k najúspešnejším zadávateľom podľa nominácií patrila Škoda Auto. Automobilka zároveň získala tri víťazstvá – v kategórii Štruktúra, obsah a storytelling, Elektronický časopis a blog a v kategórii Integrovaná kampaň. V poslednej menovanej patrilo prvenstvo slovenskému zastúpeniu Škody v spolupráci s PR Clinic za kampaň Tankujte INAQ.
V kategórii Spoločenská zodpovednosť, udržateľnosť a ESG hlavnú cenu prevzala Česká televízia za projekt Ochránca – Hlas pre slovenských učiteľov.
Ako dopadli slovenské projekty?
Slováci sa v súťaži rozhodne nestratili a my vám prinášame zoznam úspešných slovenských projektov.
V kategórii Interná komunikácia a employee engagement získal prvé miesto projekt Zelená výzva Československej obchodnej banky. Zamestnanci skupiny ČSOB (teda okrem českých aj slovenskí zamestnanci) spolu so zamestnanci Českej sporiteľne sa vlani v októbri zapojili do súťaže o zbieraní zelených kilometrov. Pri ceste do zamestnania volili takú dopravu, ktorá zaťažuje životné prostredie čo najmenej. Do výzvy sa zapojilo cez 2 800 zamestnancov, ktorí spoločne nazbierali takmer 865 tisíc zelených kilometrov a tým ušetrili 97 ton CO².
V rovnakej kategórii si tretie miesto odniesoli Lidl Slovenská republika, ktorú prihlásil Róbert Slovák a priatelia, spolu SKPR Strategies s kampaňou Rôzni = rovní a rovnako LIdl Slovenská republika si odnášajú označenie TOP rated s kampaňou Aj ja som Lidl.
V kategórii Interný tlačený časopis a noviny zabodovala označením TOP Rated Záchranná zdravotná služba Bratislava s titulom Naša záchranka.
V kategórii Krízová komunikácia, komunikácie zmeny a veci verejné si prvé miesto odniesol Dedoles za Pride kampaň - Dúhové komentáre. Dedoles dlhodobo podporuje tému diverzity a inklúzie v spoločnosti, ktorá je súčasťou jej firemných hodnôt. Vytvorením kolekcie Pride a jej následnou komunikáciou chceli odkomunikovať, že láska, ani móda nepoznajú hranice. „Vlnu nenávistných komentárov, ktoré sa zniesli po prejavení sympatií.
LGBT+ komunity, sme sa premenili na pomoc Fondu pre podporu LGBT+ komunity v Nadácii Pontis a Prague Pride,“ vysvetlil Dedoles.
Druhé miesto si v tejto kategórii odniesol Svet zdravia s kampaňou Hrdinovia červenej nemocnice Galanta. V tejto kategórii bola označením TOP rated hodnotená Záchranná zdravotná služba Bratislava s kampaňou Komunikáciou i stenu prerazíš, alebo Cesta od mlčania k popularite.
Bodoval aj Depaul
V kategórii mobilná aplikácia a inovacia druhé miesto hneď za českým Národným múzeom obsadila slovenskú 365 bank. so svojim SMARTIE - prvou detskou bankovou aplikáciou.
V kategórii PR event si po víťazovi českom McDonald´s druhé miesto odniesla Eurovia SK s kampaňou Obchádzam už Prešov
a tretie miesto získalo slovenské zastúpenie Škody v spolupráci s PR Clinic Tankujte INAQ. Zároveň v tejto kategórii si TOP rated pripísala Slovenská sporiteľňa s kampaňou Budúcnosť je naša. Kampaň Škody Tankujte INAQ síce v kategórii PR event získali tretie miesto, no chuť si opravili v kategórii Integrovaná kampaň, kde si už odniesli prvenstvo.
Slovenské zastúpenie Škody v spolupráci s PR Clinic za kampaň Tankujte INAQ získalo druhé miesto aj v kategórii Auto-moto a doprava.
Eurovia SK s prihlasovateľom Bison & Rose zabodovali s kampaňou Obchádzam už Prešov aj v priemysle, strojárstve a energetike a odniesli si prvé miesto.
Slováci zaujali aj v kategórii Zdravotná starostlivosť a farmácia. TOP hodnotené boli ProCare a Svet zdravia s projektom Podaj mi ruku, chcem mať kontakt so životom a zároveň Hemetologicko-transfúziologické oddelenie Svet zdravia s projektom V krvi sa zachová tá naša stužková.
V kategórii nízky rozpočet a jeho efektivita ocenili druhým miestom Baliarne obchodu Poprad s prihlasovateľom Basta digital za projekt popradské.sk. Na rovnakom mieste skončili Baliarne obchodu Poprad s rovnakým projektom aj v kategórii FMCG, krása a móda.
Projekt Charitatívne otužovanie pre ľudí bez domova s prihlasovateľom 1st CLASS AGENCY vyniesol druhé miesto pre Depaul Slovensko v kategórii Neziskový sektor. Zároveň v tejto kategórii s označením TOP rated sa môže pochváliť Úsmev ako dar s prihlasovateľmi Respect APP, SKPR Strategies za projekt Úsmev ako dar - Deti v núdzi musia byť počuť.
V kategórii spoločenská zodpovednosť, udržateľnosť a ESG sa s označením TOP rated môže pochváliť Lidl Slovenská republika s projektom Lidl fontány plné odpadu.
Kaufland Slovenská republika zabodoval prvým miestom v kategórii Sociálnych sietí a influencer marketing s projektom Tancujúca predavačka v Kauflande a dokonca v rovnakej kategórii dostal Kaufland označenie TOP rated aj za projekt Zaváranie od This is Locco.
„Využili sme netradičnú súťažnú mechaniku, keď ľudia pridávali k tancujúcemu videu vlastnú hudbu. Dokázali sme tak, že claim „S Kaufland Card je za hviezdu každý“ skutočne platí,“ vysvetľuje Juraj Kováč, Kreatívny riaditeľ z agentúry This is Locco.
„Virálne video bolo úspešné nielen vďaka engagementu, ale tiež jasnému napojeniu na brand. Keďže tancujúca predavačka mala na chrbte veľké logo Kauflandu, dostali sme product placement do online priestoru spôsobom, na ktorom sa cieľové publikum dobre pobavilo a navyše za prakticky nulové mediálne náklady,“ dodáva Kováč.
„Dokáže obyčajné video s tancujúcou predavačkou z Kauflandu prekonať dovtedy najúspešnejšie Rytmusove reels a väčšinu Reels Queen Plačkovej? My už vieme, že áno. Stačila nám na to iba netradičná súťažná mechanika, keď ľudia pridávali k tancujúcemu videu vlastnú hudbu. Dokázali sme tak, že náš claim “S Kaufland Card je za hviezdu každý,” hodnotí Kaufland Slovenská republika.