Slovenský e-commerce po troch mega rastových rokoch poklesol o 13 %. Aj keď pokles tempa rastu bol očakávaný už na začiatku 2022, pod výsledok sa podpísali predovšetkým obavy spotrebiteľov. E-commerce zažíva turbulentné časy, no jeho vývoj bude čoraz viac korešpondovať s celkovým vývojom slovenskej ekonomiky. Vyplýva to z analýz nákupného poradcu Heureka.
Objem online nákupov na Slovensku v roku 2022 dosiahol 1,810 miliard eur. V susednom Česku, ktoré má síce vyššiu životnú úroveň, no zdražovanie energií zasiahlo obyvateľstvo výraznejšie a skôr, bola korekcia na podobnej úrovni 12 percent, avšak rast e-commerce v predchádzajúcich rokoch bol nižší.
Výsledky roku 2022 sú pre niektorých internetových obchodníkov sklamaním. Po dvoch pandemických rokoch výrazného rastu však bola korekcia očakávaná. “Pandémia e-commerce paradoxne pomohla. Výrazne narástol objem internetových nákupov, a zároveň sa výrazne zmenila aj skladba nakupovaných produktov. Dominantné postavenie elektroniky je minulosťou a najrýchlejšie rastúcimi kategóriami boli tie, ktoré v minulosti v e-commerce prakticky neexistovali,” hovorí Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.
Napriek celkovému poklesu niektoré kategórie rástli
Najvýraznejší nárast až +4 percenta zaznamenala kategória Auto-moto, ktorá sa prebojovala už na delené 3. miesto z pohľadu podielov na slovenskom e-commerce. Nárast zaznamenala aj kategória Kozmetika a zdravie o +3 percentá. Obavy spotrebiteľov sa najviac prejavili v kategóriách Sexuálne a erotické pomôcky (-41 percent), Oblečenie a móda (-22 percent), Filmy, knihy, hry (-21 percent) a Nábytok (-17 percent).
Medziročný vývoj záujmu o jednotlivé kategórie na internete
Kľúčová kategória Elektroniky si pripísala stratu -5 percent, no napriek tomu je stále najväčšou kategóriou s podielom 19,4 percenta. “Druhá najväčšia kategória Bielej techniky síce zaznamenala prepad -8 percent, no zaujímavým trendom bol vývoj priemernej ceny chladničiek, ktorá v sa poslednom kvartáli 2022 vyšplhala na rekordných 540 eur, čo je až o 25 percent viac ako je dlhodobá priemerná cena za 4 roky. Predpokladáme, že to súvisí s hľadaním zdrojov úspor, kde mnohí spotrebitelia vymieňali svoje staré spotrebiče za úspornejšie,” hovorí Tomáš Braverman.
Podiely jednotlivých kategórií v roku 2022
Top produkty roka 2022
Neistota panujúca z konfliktu na Ukrajine sa prejavila v raketovom náraste predaja produktov ako sú elektrocentrály či powerbanky. Prepadákom roka sú bežecké pásy, kuchynské roboty a robotické vysávače. Slováci tak potvrdili, že sú z dôvodu rastúcich obáv ochotní vzdať sa produktov, ktoré im uľahčujú starostlivosť o domácnosť alebo im prinášajú radosť.
Aké sú očakávania e-commerce v roku 2023?
Začiatok roka bude skutočne zaujímavý. Na jednej strane pretrvávajú obavy spotrebiteľov, na druhej však očakávané výpredaje, keďže mnohým obchodníkom sa nepodarilo predať všetok vianočný tovar.
Predpokladáme však pokračovanie korekcie, keďže neistota spojená s rastom cien energií a infláciou pretrváva. Zlepšenie by mohlo nastať v priebehu druhého štvrťroka, keď už bude po vykurovacej sezóne a Slováci budú vedieť, či museli siahnuť na svoje rezervy a úspory, aby pokryli zvýšené náklady.
Ďalší vývoj e-commerce sa bude odvíjať celkového vývoju ekonomiky a miery nezamestnanosti, keďže e-commerce je dnes už neoddeliteľnou súčasťou celého retailu.
Z pohľadu cien očakávame výraznejší rast, keďže sa naplno začne prejavovať inflácia. Tá doteraz nebola až taká signifikantná, keďže obchodníci predávali staršie zásoby, ktoré nakupovali s niekoľkomesačným predstihom. V nových objednávkach sa však nárast cien prejaví už naplno.
“Spotrebitelia sa budú naďalej vyhýbať impulzívnym nákupom a o nákupoch budú viac rozmýšľať. Takéto spotrebiteľské správanie je však v súlade s výhodami online nakupovania, ktoré umožňuje dobre sa zorientovať v ponuke a vybrať si to najlepšie riešenie, prípadne si aj počkať na akciové ceny,” vysvetľuje Tomáš Braverman a dodáva: ”Pre e-shopy, ktoré v posledných rokoch výrazne investovali do svojho rastu a nastavili svoje biznis plány na “pandemické čísla”, môže byť tento rok likvidačný. Očakávame ďalšie “čistenie trhu” a pokles počtu e-shopov, ktorý sa začal už v roku 2022. Vyťažiť z uvoľneného priestoru môžu tí obchodníci, ktorí efektívne rozširovali svoj sortiment v súlade s potrebami spotrebiteľov.”