Každý, kto si už umelú inteligenciu vyskúšal, vie, že pri zadávaní promptov potrebuje predstavivosť. Len s ňou dostane výsledky, aké očakáva. Čo sa však stane, ak spojíme predstavu nevidiacich o slávnych pamiatkach a vizuálne výsledky, ktoré AI-čko “vypľuje”? Odpoveď znie - nová kampaň Bielej pastelky.
Pri kampaniach Bielej pastelky je misia jasná - primäť verejnosť, aby sa zamyslela nad tým, aké je to, byť zrakovo postihnutý. A na čom to demonštrovať lepšie, než na slávnych pamiatkach, ktoré si vidiaci veľmi jednoducho vybavia? Ako však do toho zapadá umelá inteligencia? Agentúra Promiseo, ktorá s Úniou nevidiacich a slabozrakých spolupracuje už niekoľko rokov, sa nevidiacich opýtala, ako si predstavujú Eiffelovu vežu a Koloseum.
Ich opisy potom zadala ako prompt umelej inteligencii, aby vygenerovala obrázok zodpovedajúci ich predstave. Ako sa ukázalo, rozdiel medzi tým, ako tieto notoricky známe pamiatky vyzerajú a ako si ich predstavujú nevidiaci, je kolosálny. Veď sa presvedčte sami vo video spote.
Generovanie obrázkov na základe slovných promptov nie je jediným aspektom kampane, v ktorej sa AI využilo. Práve naopak - vizuály v sebe nesú prvok glitchu, ktorý sa automaticky spája s technologickým pokrokom a texty boli písané s pomocou ChatGPT. Túto metódu AI využila agentúra aj pri tvorbe otázok o živote nevidiacich, ktoré v roku 2022 zaznamenali na TikToku obrovský úspech.
Práve cez túto sociálnu sieť zasiahla minulý rok Generáciu Z až do takej miery, že sa používatelia sami hlásili za dobrovoľníkov. Užívatelia TikToku tento rok získajú odpovede na otázky ako napríklad “Ako vnímaš slová dovidenia, vidíme sa a podobne?”, “Ako si predstavuješ farby?”, “Máš nejakú vtipnú príhodu?” a ďalšie.
„My už sme zvyknutí, že agentúra Promiseo rok čo rok posúva pomyselnú latku vyššie, takže s príjemným napätím čakáme, s čím v daný rok prídu. Zapojenie umelej inteligencie do kampane sme si nevedeli predstaviť, ale vieme, že im môžeme dôverovať. Ukázalo sa to už pri samotnej výrobe, na ktorej sa zúčastnilo azda najviac ´zrakáčov´v histórii. Videla som, že sa sami radi aktívne zapojili, tešili sa, že môžu byť súčasťou niečoho nového a inšpiratívneho. Spot vyzerá opäť úplne inak, celá kampaň je zaujímavo vyskladaná, a čo ma teší, že opäť verejnosti priblíži našu pomoc ľuďom so zrakovým postihnutím,“ hovorí Eliška Fričovská, PR manažérka ÚNSS.
Spolupráca Bielej pastelky a agentúry Promiseo priniesla obom nejedno víťazstvo - zbierke každý rok historický výnos a Promiseu niekoľko cien PROKOP, umiestnenie v Ads of the World, Digital Pie či shortlist na Effie.
Vizitka kampane
Kreatívna riaditeľka: Andrea Liszkai
Grafika: Marek Horváth, Tomáš Klobušník, Martin Čverčko
Copywriterka: Marika Duffeková
Video: Mário Puzder, Juraj Kušnír, Michal Smoleň, Šimon Brehuv, Matej Papik
Social media: Róbert Potoma
Accountka: Nikola Fedorjaková