StoryEditor

Podcasty počúva týždenne viac než tretina online užívateľov. Vedú kratšie, do pol hodiny

26.01.2024, 10:34
Autor:
redred
  • Audio formát podcastov počúva aspoň raz do týždňa viac než tretina slovenskej internetovej populácie, čo je aktuálne viac než v Českej republike.
  • Silnejšími poslucháčmi sú častejšie muži a mladšie vekové skupiny.
  • Podľa prieskumu si podcasty respondenti najčastejšie púšťajú doma, keď relaxujú alebo pri domácich činnostiach.
  • Najobľúbenejšie sú humorné či komediálne podcasty, rozhovory s osobnosťami a skutočné príbehy.
  • Najčastejšou platformou na počúvanie je web a čo sa týka dĺžky podcastov, tak väčšina poslucháčov dáva prednosť tým, ktoré nemajú viac než 30 minút

Výsledky prináša spoločný výskum agentúr ResSOLUTION Group a Nielsen na vzorke päťsto respondentov slovenskej internetovej populácie zo Slovenského národného panelu vo veku 15 a viac rokov.

Obľúbenosť podcastov v posledných rokoch stúpa a ich ponuka sa každým dňom rozširuje. Medzi slovenskými online užívateľmi aktuálne počúva podcasty už 36 percent aspoň raz týždenne. Keď si to rozmeníme, tak 8 percent opýtaných sa im venuje denne alebo takmer denne, 16 percent 2–3krát do týždňa a 12 percent raz za týždeň.

V porovnaní s výsledkami podobného prieskumu realizovaného v Českej republike vyplýva, že Slováci sú silnejšími poslucháčmi podcastov než Česi - v Českej republike si ich v rovnakej frekvencii aktuálne púšťa 22 percent online používateľov.

Vo väčšej miere sa ich počúvaniu (vo frekvencii aspoň raz za týždeň) venujú muži a mladší respondenti. Takmer dve pätiny respondentov v súčasnosti počúva podcasty menej často než raz za týždeň (13 percent aspoň raz za mesiac a štvrtina ešte menej často) a štvrtina ich zatiaľ nepočúva vôbec.

Prostredie, v ktorom počúvajú ľudia podcasty v Česku aj na Slovensku je porovnateľné, vedie domáce prostredie, najmä pri činnostiach ako relax alebo tesne pred spaním – uviedlo to 52 percent Slovákov a 47 percent  Čechov. Viac než dve pätiny slovenských poslucháčov (a viac než tretina českých) potom počúva podcasty ako kulisu k domácim činnostiam (upratovanie, varenie a podobne).

image

Najčastejšie miesta, kde si ľudia vypočujú podcast.

U žien je počúvanie pri činnostiach v domácnosti porovnateľné s počúvaním a relaxovaním. U najmladšej vekovej skupiny dokonca napríklad upratovanie pri počúvaní podcastov jednodnoznačne vedie, zatiaľ čo u mužov a starších respondentov naopak jasne víťazí relax. Tretím najspomínanejším miestom na počúvanie sú v oboch skúmaných krajinách cesty a rôzne presuny (napríklad MHD alebo v aute), kde podcasty počúva štvrtina slovenských, respektíve 27 percent českých poslucháčov. Frekventovanejší je tento spôsob počúvania u mladších ročníkov.

Najobľúbenejšie témy podcastov sa v Česku a na Slovensku líšia, je to viditeľné z infografiky nižšie. Medzi najobľúbenejšie patria humorné či komediálne podcasty, ďalej rozhovory s osobnosťami a skutočné príbehy (zahrňujúce napríklad zločiny, ktoré sa stali).

Preferencie sa však líšia v rôznych sociodemografických skupinách. Napríklad muži majú na prvom mieste humorné či komediálne podcasty, ženy najradšej počúvajú rozhovory s osobnosťami. Pri vekových skupinách je možné spozorovať zaujímavú tendenciu, napríklad pri podcastových rozhovoroch, ktoré sú preferovanejšie s vyšším vekom respondentov aj s vyšším dosiahnutým vzdelaním.

Respondenti nad 35 rokov veku majú tiež silnejší záujem o spravodajstvo než mladí. Opačnú tendenciu sledujeme pri skutočných príbehoch, ktorých obľuba naopak rastie u mladších respondentov. Mladí vo väčšej miere preferujú ešte vedecké/technické podcasty.

image

Tematické zameranie podcastov.

Zo spôsobov počúvania aktuálne vedie web, ten využíva až 57 percent opýtaných. Cez (mobilné) aplikácie si podcasty púšťa 46 percent. A zatiaľ čo aplikácie sú bežné u mladších respondentov (v skupine 15–34 rokov ich využíva 57 percent z nich), tendencia počúvať si ich cez web naopak s vekom mierne rastie. Epizódy, ktoré sa dajú vypočuť offline sťahuje len zlomok opýtaných poslucháčov podcastov, je ich 9 percent.

Zaujímavou témou je taktiež preferovaná dĺžka podcastov. Väčšina (presne 62 percent) slovenských poslucháčov dáva prednosť podcastom, ktoré majú do pol hodiny – a podobný záver priniesla táto otázka aj v Česku.

Až 30 percent poslucháčov pereferuje, keď epizódy neprekročia 15 minút (výraznejšia je táto preferencia medzi staršími respondentmi), a 32 percent uprednostňuje dĺžku medzi 16 a 30 minútami. Dlhšie epizódy si vypočuje 30 percent poslucháčov. Preferenciu pri dĺžke podacstu nemá 8 percent opýtaných.

01 - Modified: 2024-01-05 10:02:06 - Feat.: - Title: Top 10 podcastov Stratégií: Tieto epizódy sa vám v roku 2023 páčili najviac 02 - Modified: 2023-10-27 08:10:14 - Feat.: - Title: Digitálny stage na Stratégie Fórum ukázal, že reklama v podcaste naberá na sile 03 - Modified: 2023-06-21 11:59:05 - Feat.: - Title: Vydavateľstvá veria, že podcasty budú významne ziskovým kanálom 04 - Modified: 2023-05-06 22:00:00 - Feat.: - Title: Sunday ADucation #5: Ako si Pepsi uletelo a prečo je dôležité starať sa o svoje psychično 05 - Modified: 2021-10-27 14:05:52 - Feat.: - Title: Lidl štartuje vlastný podcast
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
30. apríl 2024 16:39