StoryEditor

Slovenská online reklama zaznamenala v roku 2023 rast 8 percent

28.02.2024, 11:08
Autor:
redred

V roku 2023 bolo do internetovej reklamy preinvestovaných v absolútnej hodnote 205 miliónov Eur. 

Pod 8 percentný medziročný rast sa výraznejšou mierou podpísal vývoj výdavkov počas druhého polroka 2023. Počas neho prichádzali reklamné kampane od zadávateľov z oblasti cestovného ruchu a samozrejme intenzívne vianočné kampane. Bezpochyby sa pod navýšené výdavky druhého polroka podpísali aj investície politických strán, ktoré boli spojené so septembrovými parlamentnými voľbami.

"Rast výdavkov do online reklamy sa dostáva postupne do normálu. V prípadne výsledkov roka 2022 a medziročného porovnania (len +3 percenta) bol tento prepad výrazne ovplyvnený neštandardnými objemami internetovej reklamy počas covidového obdobia v roku 2021, v ktorom výrazne rástli reklamné investície zo segmentu ecommerce,“ informovala executive director IAB Slovakia Daša Karpelová

S najvyšším rastom skončili výdavky do audiodigitálnej reklamy, natívnej reklamy a riadkovej inzercie

Audiodigitálna reklama rástla najrýchlejšie (+38 percent), stále však tvorí veľmi malý podiel na celkových výdavkoch (1percento). Natívna reklama (+28 percent) štandardne medziročne rastie. Dôvodom je aj zväčšujúci sa mediálny priestor a dosahovaný zásah na médiách pre mladých, na ktorých natívna reklama prevláda. Riadková inzercia (16 percent) takisto dosahuje medziročné nárasty a na celkových výdavkoch má aj nemalý podiel (13 percent). Sem patria reklamné výdavky do rôznych inzertných portálov z oblasti práce, segmentu auto-moto, realít či cestovného ruchu. Pokles zaznamenala len affiliate reklama, čo spôsobili najmä výsledky prvého polroka 2023. Ten bol spôsobený hlavne výraznejším poklesom ecommerce.

image

Infografika IAB Slovakia.

„Predpokladám, že v roku 2024 sa ešte viac rozbehne audio digitálna reklama. V IAB Slovakia pripravujeme na podporu formátu monitoring počúvanosti podcastovna deklaratívnej úrovni medzi členmi IAB. Predstavíme výsledky spotrebiteľského prieskumu z audio digitálnej oblasti. Veríme, že dáta odprezentujeme v prvom kvartáli tohto roka. Osobne si myslím, že zadávatelia reklamy budú čoraz viac skúšať rôzne reklamné možnosti digitálnych kanálov. To, že natívna reklama je „in“ dokazujú aj nové projekty ako napríklad „Closer“ z dielne Petit Press. Pracovným portálom bude naďalej nahrávať prevažujúca ponuka práce nad dopytom,“ informuje executive director IAB Slovakia Daša Karpelová.

Najväčší podiel na celkových výdavkoch dosahuje display reklama, viac ako polovicu celkových výdavkov (56 percent). Svoju pozíciu si dlhodobo drží vzhľadom na obľúbené brandingové kampane veľkých hráčov na slovenských médiách a samozrejme vysokým podielom investícií do sociálnych sietí. Rast video reklamy je už dlhodobým tendom, ktorý bude pokračovať.

Až 79 percent display reklamy sa nakupuje programmaticky. Od roku 2021 sa do programmatic reklamy započítava všetka reklama, ktorá sa nakupuje automatizovaným spôsobom. Čiže zahŕňa investície zrealizované cez DSP platformy, cez reklamné nástroje Google Ads, DV360 a MetaAds.

Mobilná reklama medziročne rástla o 9 percent, v prípade desktopu to bolo 7 percent.

Podiel mobilnej reklamy na úkor desktopovej (počítače) sa neustále zvyšuje. Je to spôsobené prechodom užívateľov na mobilné zariadenia, výrazne najmä v prípade mladších generácií a ich dlhýmstráveným časom na sociálnych sieťach.

image

Infografika IAB Slovakia.

"Veľký vplyv na digitálny marketing bude mať určite v roku 2024 rozmach umelej inteligencie. Nielen na strane vytvárania obsahu, ale i reklamy ako aj optimalizácie reklamných kampaní. Stále sa nám na Slovensku nedarí vytlačiť vyššie príjmy z retail marketingu. Vzhľadom na kvalitu dát, s ktorými retaileri pracujú a ukončovanie cookies tretích strán, dávam tomuto v Európe už veľmi využívanému kanálu, šancu. V IAB Slovakia aktívne pracujeme na jednotnom reklamnom ID, ktoré má zabezpečiť naďalej efektívny programmatický nákup reklamy.Verím, že čoskoro spustíme test s prvým vydavateľom a následne posunieme produkt k ďalším členom IAB. Ak nechceme prísť o pomerne veľkú časť peňazí, je najvyšší čas začať konať. Možno nie tento rok, ale v rozpätí najbližších troch rokov sa začne aj slovenský digitálny trh zaoberať otázkou udržateľnosti v reklame, keďže aj online marketing má vplyv na životné prostredie. Zatiaľ sa skôr o tom rozpráva, ako implementuje. Rastu display reklamy môže aj na slovenskom trhu prispieť väčšia pozornosť zadávateľov na podporu „brandingu“ vzhľadom na odporúčania svetových marketérov a mnohé case-studies,“ povedal Matej Kolarovský, GroupM, predseda Správnej rady, člen AdEx komisie.

Výdavky do internetovej reklamy za druhý polrok 2023

Výdavky do reklamy v druhom polroku 2023 dosiahli v absolútnej hodnote 112mil. Eur a 9 percentný rast. Najvyššie rasty zaznamenala audiodigitálna reklama (51 percent), natívna reklama (33 percent) a riadková inzercia (19 percent). V druhom polroku si programmatic polepšil a medziročne rástol o 6 percent. Automatizovaným nákupom sa zrealizovala reklama v hodnote 50 miliónov Eur. Video reklama rástla o 7 percent, v absolútnej hodnote to predstavuje 24 miiónov Eur a 38 percentný podiel na celkovej display reklame.

Združenie IAB Slovakia vydáva správu o vývoji výdavkov do internetovej reklamy na polročnej báze.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
28. apríl 2024 06:54