StoryEditor

Na českom reklamnom trhu kreativita nestačí. Aj preto sa tam slovenským agentúram príliš nedarí

03.05.2024, 11:21
  • THIS IS LOCCO odišlo z Česka. Vraj im to nedáva ekonomický zmysel. Zisťovali sme preto, čo na tento krok hovoria ostatné slovenské agentúry, ktoré tak isto podnikajú v Prahe.
  • Prečo sa Slovákom nedarí tak, ako by si predstavovali?
  • Nepochopili sme pravidlá hry alebo nám Česi nerozumejú? 
  • Petra Jankovičová z pražského TRIADu je presvedčená, že český trh je iný ako slovenský. Je ťažký. 
  • Bývalý Managing partner Kasper/Jung von Matt Slavo Marušinec odmietali, žeby Česi mali nižšie štandardy. 
  • Ondřej Krišťan z FreeAndy priznáva, že napríklad české sú na prvý pohľad racionálnejšie a hardsellovejšie. 
  • Téme sa budeme venovať ešte aj v ďalších článkoch, kde nájdete skúsenosti slovenských agentúr, ktoré podnikajú v Prahe. 

 

V Česku sme sa stretli s veľmi neprofesionálnym konaním veľkých značiek a často sme z tendrov odchádzali znechutení. Ďakujeme, neprosíme. Takáto bola reakcia Rasťa Bahurinského a Juraja Kováča na uzavretie kapitoly THIS IS LOCCO v Česku. Povedali to veľmi otvorene a jasne v podcaste Stratégií OK 360°.

Zároveň zhodnocujú, že kvôli nepretržitému testovaniu konceptov sa reklama oberá o princíp vyrušiť, zaujať, priniesť emóciu. Jadro českej reklamy vnímajú na nižšej úrovni než u nás. Sú to trošku silné vyhlásenia, preto sme sa pozerali na západ od našich hraníc.

 

Čo na to český svet reklamy

Nastavilo THIS IS LOCCO zrkadlo alebo len nepochopilo pravidlá hry? Pokúsime sa priniesť sondu do prostredia nového biznisu, posudzovania kreativity a celkovo do fungovania agentúrno-klientskych vzťahov. Historická blízkosť česko-slovenských národov často vytvára dojem identickosti aj v oblasti reklamnej brandže. Avšak len málokto si uvedomuje, aké veľké kultúrne rozdiely medzi nami sú.

Podľa kreatívneho riaditeľa českej agentúry Free Andy Ondřeja Krišťana sa stačí prejsť centrom našich dvoch hlavných miest. Zatiaľ čo Bratislavu vníma ako malú Viedeň plnú pekne oblečených a upravených lokálcov, na Václaváku v Prahe natrafí nanajvýš na opitých Britov.

„A potom už len stačí zdvihnúť zrak k bilbordom. České sú na prvý pohľad racionálnejšie a hardsellovejšie. Vôľa urobiť niečo proti prúdu, niečo, čo by vyžadovalo od diváka zamyslenie, je menšia. A na tomto kultúrnom rozdiele sa to celé začína na strane agentúr, ale aj klientov. Tlačia sa tvrdé dáta, explicitné myšlienky a ideálne žiadne inotaje,“ vysvetľuje kreatívec dispropozíciu trhov, na ktorú pravdepodobne narazil aj tím THIS IS LOCCO.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 86% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
03. december 2024 00:17