V aktuálnom ročníku PROKOP 2023 súťažilo 39 prihlasovateľov, ktorí zaregistrovali celkovo až 175 prác. Tie v koncom apríla hodnotila 20-členná porota zložená z odborníkov z PR brandže a kreatívneho priemyslu.
Porota hodnotila kampane celkovo v 17 doménových a špeciálnych kategóriách. Postupným viackolovým hodnotením porota do užšieho výberu a na shortlist posunula 108 prác, z nich finálne ocenila 74 projektov a kampaní od 29 prihlasovateľov, ktorým v jednotlivých kategóriách udelila prvé, druhé a tretie miesto, 3 práce získali Mimoriadnu cenu a 2 Špeciálne ocenenia.
Ich podrobný prehľad si môžete pozrieť v nasledujúcom článku:
Najúspešnejšou PR agentúrou ročníka sa stala 1st CLASS AGENCY, ktorá získala ocenenie po prvý krát. Toto ocenenie získava agentúra, ktorá dosiahne najviac bodov podľa počtu získaných ocenení a shortlistov. Na druhom mieste skočnila agentúra SK PR STRATEGIES a na treťom agentúra Seesame.
Najúspešnejším klientom ročníka sa stala Kofola ČeskoSlovensko, ktorá obhájila minuloročné prvenstvo. Toto ocenenie udeľuje porota rovnakou metodikou ako pri agentúre roka. Na druhom mieste skončila spoločnosť TrollWall s agentúrou Seesame a tretie miesto získal Heineken Slovensko.
PR Osobnosťou roka 2023 sa stala Andrea Danihelová
Andrea Danihelová pôsobila do marca tohto roku ako vedúca úseku Komunikácia v spoločnosti VSE Holding, hovorkyňa spoločnosti VSD a správkyňa Nadácie VSE. Počas svojej 18 ročnej kariéry v spoločnosti VSE Holding sa stala uznávanou a dôveryhodnou profesionálkou v oblasti externej a internej komunikácie. Je absolventkou Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, štúdium absolvovala aj na Michigan State University. Zodpovedné a fundované komunikačné schopnosti preukázala aj v období závažných energetických kríz a veľkých hospodárskych výziev, či procesu transformácie spoločnosti. Zároveň ju nominujeme aj pre jej angažovanosť vo významných PR a CSR projektoch a dôslednej internej komunikácie s veľkým dôrazom na ľudský faktor.
MIMORIADNE CENY
Porota zároveň udelila tri Mimoriadne ceny prihláseným prácam.
1. Mimoriadne PROKOP ocenenie Iniciatíve Na veku záleží, agentúre 1st CLASS AGENCY, S0Š Masmediálnych a informačných štúdií so študentmi za projekt H3KNISA by SOŠ MIŠ
H3KNISA je inovatívny projekt prevencie mladistvých v oblasti závislostí od fajčenia iniciatívy Na veku záleží. Prostredníctvom inšpiratívnych workshopov s influecnermi na školách motivuje už tretí rok stredoškolákov heknúť si svoj život k lepšiemu, bez fajčenia. So SOŠ Masmediálnych a informačných štúdií v Bratislave rozbehla v rámci spolupráce krúžok H3KNISA po vyučovaní. Viac ako 30 študentov sa stalo H3KERMI, ktorí hekli seba, svojich spolužiakov a hlavne svoje teoretické vedomosti, ktoré mohli prakticky vyskúšať v marketingovom, PR a media odbore, ktorý študujú a získali tak aj prvý pracovný záznam do CV.
Mimoriadne ocenenie si odnáša iniciatíva Na veku záleží, 1st CLASS AGENCY a taktiež Stredná odborná škola Masmediálnych a informačných štúdií v Bratislave a taktiež samotní študenti, ktorí vďaka krúžku H3KNISA spojili teoretické skúsenosti s praxou komunikačnom a marketingovom odbore, pričom zároveň motivovali aj svojich spolužiakov, že ak sa budú sebarealizovať a robiť to čo ich baví, na závislosti nebude priestor.
2. Mimoriadne PROKOP ocenenie spoločnosti Trollwall a agentúre Seesame za projekt #BezHejtu
Nenávistné komentáre môžu mať reálny vplyv aj mimo online sveta. Mimoriadnym ocenením za venovanie sa a otváranie celospoločensky prínosnej témy – zabránenie šíreniu nenávistných komentárov a hejtu v online kanáloch a na sociálnych sieťach by sme chceli oceniť spoločnosť Trollwall a agentúru Seesame, pretože poukázali na to, že je dôležité, akým spôsobom komunikujeme a tak práve komunikácia bez šírenia nenávisti môže prispieť ku pozitívnejšiemu prostrediu nášho každodenného života.
Asociácia zvlášť ocenila samotnú agentúru Seesame za jej dlhoročnú aktivitu a inicovanie viacerých projektov a kampaní súvisiacich práve s témami konšpirácií, snahu participovať a aj otvárať a venovať sa celospoločensky prínosným témam – hejtovaniu, ochrane whistleblowerov, pomoci ohrozeným a marginalizovaným skupinám a podobne.
3. Mimoriadne PROKOP ocenenie spoločnosti Tesco za projekt Všade dobre, doma najhoršie?
Domáce násilie je podľa prieskumov celospoločenský problém s vysokým výskytom, no často zostáva neviditeľné, ukryté za dverami domácností. Pre obete domáceho násilia ide o veľmi citlivú osobnú tragédiu, často sa boja o probléme hovoriť, či vyhľadať pomoc. Tesco prejavilo veľkú mieru odvahy vytvorením komplexného Programu na pomoc obetiam domáceho násilia, ktorý už reálne pomohol niekoľkým obetiam nadobudnúť pocit bezpečia a kontrolu nad svojím životom. Ide o unikátny projekt nielen na našom trhu v rámci potravinových reťazcov, ale aj v strednej Európe a v rámci celej skupiny Tesco.
CENA ZA ETIKU V KOMUNIKÁCII
Cenou za etiku v komunikácii udeľuje APRSR Marekovi Machovi a OZ Mladí, ktorí približujú už viac ako 8 rokov predovšetkým mladým ľuďom hrôzy totalitných režimov, extrémizmu a nenávisti. Upozorňujú na potrebu zachovávania slobody a demokracie a ich nenahraditeľnosť v spoločnosti. Popri viacerých projektoch sa v poslednom období snažia o slušnú, vecnú komunikáciu v polarizovanej spoločnosti, ktorá overenými údajmi a informáciami bojuje proti klamstvám a nepravdivým informáciám zaznievajúcim vo verejnom priestore v rámci politickej komunikácie a vo volebných kampaniach.
CENA ZA UNIKÁTNY PR POČIN ROKA
V tomto roku udelila APRSR aj Cenu za unikátny PR počin pre OZ Zastavme korupciu za ich dlhoročnú prácu, aktivity a edukáciu spoločnosti smerom k väčšej transparentnosti nakladania s verejnými financiami, podpore investigatívnej žurnalistiky aj edukácii ľudí v miestnych, lokálnych komunitách, aby im viac záležalo a začali sa zaujímať o veci verejné. Toto oz dlhodobo aktívne komunikuje v médiách, vedie tiež protikorupčné workshopy pre mládež, realizovalo mapu eurofondových projektov aj reláciu o spoločenských problémoch a občianskych témach Cez čiaru, no má aj podcast Ľahký podcast o ťažkej korupcii, v ktorom jednoduchou rečou približuje aktuálne netransparentné aktivity.