StoryEditor

Tri dekády slovenských médií: Od analógového vysielania k digitálnej ére

  • Slovenský mediálny trh je ešte starší ako Slovensko. No skutočný rozmach prišiel až po revolúcii, keď sme skončili s centrálne riadeným štátnym vysielaním pri rádiách a televízii.
  • Tomáš Cako z Digiline a Ján Papač z Unimedia mapujú vývoj mediálnej scény na Slovensku: od prvých súkormných rádií a televízií, cez boom internetu a sociálnych sietí až po pandémiu, ktorá ešte viac zrýchlila digitalizáciu.
  • Článok vznikol pri príležitosti 30. narodenín magazínu Stratégie. Súčasťou aktuálneho vydania je aj príloha, ktorá mapuje tri dekády. Stratégií, marketingu a médií na Slovensku. 
  • Stratégie si už kúpite v stánkoch, špeciál si už teraz stiahnite ako PDF v tomto článku.

 

Počas tridsiatich rokov médiá u nás zažili niekoľko dôležitých etáp, ktoré formovali ich aktuálnu podobu. Tento článok mapuje kľúčové momenty a trendy, ktoré ovplyvnili mediálnu krajinu za posledné tri dekády.

Na začiatku boli rádiá, nelegálne bilbordy a prvá súkromná televízia

Ešte pred vznikom Slovenska odštartovalo súkromné Fun Rádio a vo februári 1993 aj Twist. A popri nich lokálne rádiá, ktoré začali diverzifikovať ponuku obsahu a reklamy. Veľký rozmach medzitým zaznamenával print a určite si pamätáte Zlaté stránky ako hlavný zdroj informácií. Ulice začali zaplavovať bilbordy, ktoré poskytovali rýchly spôsob na získanie pozornosti. Reklamy v týchto rokoch boli často jednoduché, no účinné.

V tomto čase už pôsobili na trhu napríklad Akzent Media (od 1990), ktorá sa postupne pretransformovala do súčasnej Bigmedie, ISPA (1992) a Nubium (1993). Okrem overených poskytovateľov plôch sa však na Slovensk...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
15. máj 2025 14:15