„Vláda SR rozhodla. Cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosti rovnaká." Slovenský plynárenský priemysel pred pár týždňami oblepil Slovensko billboardom s takýmto headlinom.
Podľa Arbitrážnej komisie, ktorá je orgánom etickej samoregulácie, je takáto reklama v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe. Čo konkrétne komisia billboardu vyčíta?
Už sťažovateľ, ktorý podal podnet na Radu pre reklamu zdôrazňoval, že tvrdenie na billboarde je zavádzajúce. Cena plynu pre domácnosti sa totiž zvyšuje od 1. januára 2025 o výšku DPH, ktorá sa zmenila z 20 na 23 percent. Táto informácia však na billboardoch chýba. Sťažovateľ reklame vyčítal aj ďalšie aspekty, napríklad to, že o regulovanej cene nerozhoduje vláda ale Úrad pre reguláciu sieťových odvetví.
„Komisia po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. Vonkajšia reklama (billboard): „Cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosti rovnaká,“ zadávateľa: Slovenský plynárenský priemysel, a. s. je v rozpore s ustanovením čl. 14 ods. 5 písm. b) Kódexu," píše sa vo verdikte Rady pre reklamu.
„Komisia akceptuje, že zadávateľ v rámci reklamy uvádza zjednodušené komunikačné posolstvo smerom k prezentácii cien plynu pre domácnosť. Na druhej strane však nemožno opomenúť skutočnosť, že tvrdenie, v znení ako bolo použité v rámci reklamy je prezentované ako jednoznačný fakt a nereflektuje o.i. na významnú skutočnosť, akou je zvýšenie sadzby DPH z 20% na 23%. Sadba DPH je pritom neoddeliteľnou súčasťou výslednej ceny plynu pre domácnosti a má teda vplyv na konečnú sumu, ktorú domácnosti za plyn musia zaplatiť, pričom táto nie je v porovnaní s predchádzajúcim rokom nižšia, ale je naopak navýšená minimálne o rozdiel zvýšenej sadby DPH. Cena plynu pre domácnosti teda nie je rovnaká, ale je vyššia."
Arbitrážna komisia pripúšťa, že zmenu vo výške DPH SPP prezentuje na svojej webovej stránke, na ktorú odkazuje aj tento billboard. To však nestačí.
„Samotné tvrdenie na billboarde je vecne nesprávne a môže v spotrebiteľovi oprávnene vyvolať mylný dojem, že cena plynu pre domácnosti bude rovnaká, čo však vzhľadom na okolnosti nie je pravda. Komisia je preto toho názoru, že uvedené tvrdenie, spôsobom ako ho zadávateľ v rámci vonkajšej reklamy použil môže spotrebiteľa zaviesť a zadávateľ v tomto prípade nevenoval dostatočnú pozornosť prezentácii ekonomickej a finančnej hodnote produktu a jeho konečnej cene, preto Komisia reklamu vyhodnotila ako porušujúcu Kódex. "