CEO
New School Communications
Výberový proces sa za posledné roky dosť zmenil, no stále čelí výzvam. Transparentnosť sa zlepšila vďaka jasnejším kritériám a iniciatívam zameraným na férovosť. Kvalita tendra však závisí od profesionality klienta - tam, kde je dobre nastavený proces a otvorená komunikácia, vznikajú stabilné a dlhodobé partnerstvá. Digitálne nástroje navyše prinášajú viac objektívnych metrík, ktoré umožňujú klientom lepšie porovnať schopnosti agentúr na základe dát, nie subjektívneho dojmu.
Radovan PišnýDigital Investment Lead
GroupM Nexus
Na otázku, či je tendrovací proces transparentnejší a férovejší, nie je jednoznačná odpoveď, keďže tendre sa od seba od povahy líšia a líšia sa aj v úrovniach audítorských spoločností, ktoré ich riadia. Za objektívnejšie ich určite považujem, ak váha strategického a technologického prístupu agentúry je vyššia ako je tomu dnes. Trendom tejto doby váhovo dominujú tabuľky, prostredníctvom ktorých len ťažko oddelíte zrno od pliev. Aktivovať reklamu na aukčných systémoch dnes dokáže každý. Príliš granulovaný prístup, ktorý skĺbi 6 úrovní cielenia nedáva zmysel, lebo produkt v kľúčových množstvách nepredá. Rovnako tak odhadované najnižšie možné CPM-ká na META, TikTok, či Google, ktoré vám auditovo zviažu ruky, sú z pohľadu predajov akurát tak kontraproduktívne a premárnia mnohé príležitosti.
Dušan VisztCEO
Zenith
Aj v ADMA, aj v AMA je tendrovanie čoraz silnejšou témou, čo prospeje veci. Na druhej strane, ešte musíme spoločne prejsť kus cesty. Tým, že v tejto „hre“ je viacero hráčov a každý má trocha iné ciele – klient na strane marketingu, klient za procurement, agentúry rôzneho marketingoveho zamerania a DNA, občas aj audítor – je to ešte beh na dlhú trať. Ale posúvame sa. Myslím si, že zatiaľ najférovejším krokom zo strany agentúry voči pozvaniu do tendra je si ho vyhodnotiť a pokojne aj zdvorilo odmietnuť, ak nemá zadanie základné parametre, ktoré agentúra očakáva od tendra.
Peter ŠándorManaging director
Hype
Bohužiaľ, v tendrovacom procese stále nevidím výrazný posun k lepšiemu. Stále existuje veľa firiem, ktoré pri výberoch nerešpektujú zásady férového tendra – netransparentný počet agentúr, nejasné zadania či absencia skicovného sú v mnohých prípadoch stále realitou. My v Hype sa pritom férových pravidiel držíme a veríme, že kvalitná spolupráca by sa mala začínať na jasne nastavených a vyvážených podmienkach. Verím, že sa v tomto smere čoskoro dočkáme pozitívnejších zmien.
Michal HrošSpark Foundry Director
Vývoj tendrov je zmiešaný
Na jednej strane vidíme snahu o väčšiu transparentnosť, jasnejšie KPI a férové podmienky, na druhej strane sa mnohé tendre stávajú zdĺhavejšími. Klienti čoraz viac vyžadujú komplexné riešenia a realizujú tendre vo viacerých kolách, čo kladie vyššie nároky na agentúry. Prirodzene rastie aj tlak na cenu – v mnohých prípadoch sa žiaľ stáva hlavným rozhodujúcim faktorom, čo môže viesť k suboptimálnym výsledkom a riešeniam pre klienta.
Martina HríbikováManaging Director
PHD Slovakia
Prístup klientov k tendrovaniu sa mení, avšak postup by mohol byť rýchlejší. Komunikujeme s klientmi na úrovni agentúr, ako aj na úrovni Asociácie mediálnych agentúr, aby sme vysvetlili zásady férového tendra, ako aj jeho benefity pre obe strany.
Rasťo Bahurinský
CEO/Managing Director
THIS IS LOCCO
Vo všeobecnosti mám pocit, že tendrovací proces sa stal o niečo férovejší. Ale stále sme pomerne ďaleko od ideálneho stavu. Ideálny stav však môžeme dosiahnuť iba vtedy, ak budú agentúry jednotné a samy budú dodržiavať princípy férového tendra. Ak zadávateľ vyhlási výberové konanie, ktoré nespĺňa viacero bodov férového tendra, ale napriek tomu sa na ňom zúčastní 8 popredných agentúr, prečo by to menil? Prečo by uhrádzal skicovné? Prečo by pozýval menší počet agentúr? Prečo by bol transparentnejší? Jedna vec je, aby si klienti uvedomili, že je to pre nás dôležité mať férovo nastavený tender, ale rovnako dôležité je aj to, aby si uvedomili agentúry, že ak ho budú samy porušovať, nikdy nebudeme mať podmienky také, za ktoré bojujeme.
Andrej KajanCEO
ui42
Zmena zvyklostí je ako otáčanie veľkej lode – hoci nastavíte nový smer, chvíľu trvá, kým sa to prejaví. Celkovo však vnímame postupné kroky tým správnym smerom. Mnoho zadávateľov už rešpektuje agentúry ako svojho potenciálneho biznis partnera, čo sa následne prejavuje aj v samotnom zadaní, v prístupe vo vyhodnocovaní výberových konaní aj komunikácie s nami.
Ivana Hornická Pacoňová
Creative Director
Kreatívna Dvojica
Aj napriek tomu, že sa veľa a často hovorí o tom, ako by mal prebehnúť férový tendrovací proces, realita je, žiaľ, opačná. Pravidelne sa stretávame s výberovými konaniami, v ktorých nechce klient uviesť rozpočet, počet oslovených agentúr či skicovné. Treba si uvedomiť, že agentúry spália na príprave tendrového riešenia stovky hodín, ktoré by inak mohli venovať plateným zákazkám. Preto by bolo fér uvádzať základné informácie, na základe ktorých presne vedia, o čo súťažia, a môžu sa rozhodnúť, či im účasť v danom tendri naozaj stojí za to.
Marek PajtášCEO
MullenLowe GGK
Tendre sa vyvíjajú dobrým smerom. Sú určite transparentnejšie. V každom prípade sa z času na čas ešte objavia aj tendre, kde je 10+ účastníkov. Čo určite nie je dobré ani pre klienta, ani pre agentúry. Ako jednu z kľúčových aktivít na zlepšovanie tendrovacieho procesu vnímam ferovytender.sk.
Marián Hlinka
Client Service Director/Partner
Elite/Monday Lovers
Tendrovací proces je rôzny. Niekde je transparentnejší, niekde stále úplne neprehľadný. Som veľkým zástancom iniciatívy Férový tender. Tendre sú celkovo veľmi špecifická záležitosť prípad od prípadu a nedajú sa zovšeobecniť do pár viet či jedného odseku. Klienti by mali mať vždy na pamäti, že tender stojí agentúry tisíce až desiatky tisíc eur na vynaloženej energii a čase a tieto prostriedky by sa dali investovať do samotnej práce pre klienta. Na druhej strane oceňujem, že mnoho klientov už považuje aspoň malé skicovné za štandard.
Richard SzabóDigital Director
Mediabrands
To, či sú tendre transparentnejšie a férovejšie, sa rôzni od klienta ku klientovi, no dá sa tvrdiť, že tendrovací proces je dnes transparentnejší ako v minulosti a platí to pre globálne, ale aj lokálne tendre. Bežnou súčasťou tendrov s nemalou váhou pre výsledok tendra sa stali cenové cvičenia, ktoré vedia do vysokého detailu vyhodnocovať cenové ponuky súťažiacich agentúr tak v priamom nákupe, ako aj pre biddingové platformy. Toto do istej miery vnímame ako kameň úrazu, pretože, špeciálne pri biddingu, najnižšia cena rozhodne nemusí garantovať dostatočnú kvalitu. Odpoveď na otázku férovosti preto nechávam otvorenú...
Matej MarčekDigital department director
2CREATE
Väčšinu nášho new businessu tvoria priame zadania od klientov. Tendrov sa zúčastňujeme len v takých prípadoch, kde vidíme potenciál na kvalitnú a dlhodobú spoluprácu s rovnakým nastavením hodnôt a očakávaní u nás aj u klienta. Keď sa po pozitívnom vyhodnotení nastavenia tendra rozhodneme do súťaže ísť, vždy do toho ideme s maximálnym nasadením a aj prípadnú neúspešnú účasť v tendri berieme ako príležitosť na učenie sa nových vstupov pre konkrétny segment trhu či rôznych pohľadov na problematiku zo strany klientov.
Marcel MiloCEO
GROOW
Všeobecne cítiť vplyv iniciatív, ako napríklad férový tender. Avšak stále je bežné, že v tendri je pozvaných desať agentúr, alebo hodnotiace kritériá nie sú nastavené vôbec. Zároveň v uplynulom roku sa zvýšil tlak na cenu a klienti preferujú náročnejšie, no mnohokrát efektívnejšie riešenia.
Katarína Filo
Account Directoapplepie
Vnímame, že existujú zadávatelia, ktorí k tendrom pristupujú zodpovedne, rešpektujú princípy férového výberu a vedú s agentúrami relevantnú a otvorenú komunikáciu. Každý tender má svoje špecifiká, ale dôležité je, aby bol proces transparentný a založený na jasných kritériách. Na druhej strane, stále sa stretávame s tendrami, kde tento férový prístup chýba, chýba priama komunikácia alebo je ovplyvnený faktormi, ktoré limitujú kvalitu prípravy.