Sociálne siete vytvorili priestor, kde majú jednotlivci možnosť formovať verejnú mienku nezávisle od veľkých mediálnych domov. Novinári môžu priamo komunikovať so svojím publikom, odpovedať na otázky, vysvetľovať kontext udalostí a vytvárať osobné väzby so svojimi sledovateľmi. Týmto spôsobom získavajú nielen dôveru, ale aj lojalitu, čo sa odráža v ich dosahu a miere angažovanosti. Niektorí z nich dokážu svojím pôsobením prekonať aj vplyv médií, v ktorých pracujú. Otázne však zostáva, ako si viedli jednotlivé mediálne domy v roku 2024 v porovnaní s novinármi. Koľko sledovateľov si udržali najväčšie spravodajské portály a televízie? Akú úroveň interakcií zaznamenali? A ktorí novinári dokázali svojím dosahom prekonať aj vlastné materské médiá? V tejto analýze sa pozrieme na tieto kľúčové faktory a pokúsime sa identifikovať, či sa dá hovoriť o nástupe nového fenoménu – dominancie individuálnych novinárov na sociálnych sieťach.
Instagram ovládli televízie
Instagram je platforma, kde dominuje vizuálny obsah a silnú základňu tvoria mladí používatelia. Práve preto majú značky ako televízia Markíza (viac ako 400-tisíc followerov) a JOJ (niečo vyše 300-tisíc followerov) možnosť prispôsobiť svoj obsah tak, aby oslovil vlastné publikum. V počte interakcií vedie Markíza, nasledovaná JOJ, no na ich pozície sa čoraz viac doťahuje médium Denník N, ktorý si buduje silný vplyv na tejto sociálnej sieti.
Najúspešnejšími novinármi na Instagrame sú Kövešová, Iliev a Kovačič Hanzelová
Popularita a vplyv novinárov často vychádzajú z ich práce a viditeľnosti v rámci daného média. Z pohľadu sledovateľov Kristína Kövešová suverénne získala prvenstvo na Instagrame s 213 531 sledovateľmi. Na druhom mieste sa umiestnila Zuzana Kovačič Hanzelová so 132 189 sledovateľmi a tretie miesto obsadil Michal Kovačič so 107-tisíc sledovateľmi. Analýza interakcií ukazuje, že Rastislav Iliev dosiahol najvyšší celkový počet interakcií, čo naznačuje široký dosah jeho obsahu a vysokú frekvenciu publikovania. Zuzana Kovačič Hanzelová a Michal Kovačič síce zaostávajú v celkových číslach, ale stále dosahujú významné množstvo interakcií. Peter Bárdy sa radí medzi popredných aktérov, pričom jeho čísla sú vyššie ako u Kovačiča a Hanzelovej, no stále výrazne nižšie ako u Ilieva. Analýza priemerných interakcií na príspevok odhaľuje, že Zuzana Kovačič Hanzelová vedie s najvyšším priemerom, čo naznačuje vysokú angažovanosť na jej príspevkoch, aj keď v celkových číslach zaostáva. Michal Kovačič dosahuje nižší priemer ako Hanzelová, no stále ide o solídne zapojenie publika. Naproti tomu Rastislav Iliev má síce nižšiu priemernú angažovanosť, no jeho celkové čísla naznačujú, že publikuje oveľa častejšie, čo kompenzuje nižší priemer na príspevok.
Médiá vs. novinári. Kto má prevahu?
Pozreli sme aj na to, či môže novinár prerásť svoje médium v počte sledovateľov. Ukázalo sa, že manželom Zuzane Kovačič Hanzelovej (SME) a Michalovi Kovačičovi (360tka.sk) sa to podarilo, keďže ich individuálne profily dosiahli vyšší počet sledovateľov ako oficiálne stránky ich médií. Je však nutné dodať, že obaja odštartovali svoju kariéru v iných médiách, čo im mohlo pomôcť vybudovať si vlastnú silnú fanúšikovskú základňu. Rovnako dôležitým faktorom je aj to, že 360tka.sk vznikla len nedávno, 17. novembra 2024, čo môže ovplyvniť aktuálny dosah. V celkovom počte interakcií za uplynulý rok Rasťo Iliev predbehol Aktuality.sk, SME či STVR. Pri analýze priemerného počtu interakcií na Instagrame je evidentný výrazný rozdiel medzi výsledkami, ktoré dosahujú novinári a samotné médiá. Napríklad Zuzana Kovačič Hanzelová má v priemere 18 338 interakcií na príspevok, zatiaľ čo denník SME dosahuje iba 1 322 interakcií na príspevok. Tento rozdiel podčiarkuje, ako môže osobná značka novinára výrazne prevýšiť dosah jeho zamestnávateľského média.
Personálny brand novinárov môže prevýšiť vplyv médií
Zistenia tejto analýzy potvrdzujú, že sociálne siete už dávno nie sú len doménou tradičných médií. Individuálni novinári dokážu svojím osobným prístupom, autenticitou a častou interakciou s publikom vybudovať silné komunity, ktoré prevyšujú angažovanosť veľkých mediálnych domov. Prípad Zuzany Kovačič Hanzelovej či Michala Kovačiča ukazuje, že osobná značka môže mať väčší dosah než materské médium, v ktorom novinár pôsobí. Ak sa tento trend bude ďalej prehlbovať, je možné, že v budúcnosti budeme svedkami ešte väčšieho posunu od tradičných médií k individuálnej žurnalistike, kde osobnosti novinárov budú mať kľúčovú úlohu pri formovaní mediálneho priestoru. V tomto kontexte môžu zohrávať dôležitú úlohu aj komunikačné agentúry, ktoré dokážu pomôcť buď samotným novinárom pri budovaní ich značky, alebo mediálnym domom pri efektívnejšom zvyšovaní ich online dosahu.