Gatronómia v EÚ prechádza transformáciou.TASR
StoryEditor

Gastro prechádza transformáciou. Rastie záujem o menšie bistrá, food trucky a pop-up podniky

27.04.2025, 08:16

Uplynulý rok priniesol slovenskému gastrotrhu rast tržieb, zmenu štruktúry podnikov a nové trendy. Bližšie o tom hovorí prieskum spoločnosti Data Servis – informace.

Gastrotrh sa naďalej vyvíja smerom k flexibilnejším a inovatívnym konceptom. Trendom sú hybridné podniky, ktoré kombinujú raňajky, denné menu, kaviarenské služby a večernú zábavu. Rastie záujem o menšie bistrá, food trucky a pop-up podniky.

On Trade 2025: Zmena štruktúry prevádzok

Počet celoročných prevádzok v segmente On Trade, resp. HoReCa segmente, dosiahol na začiatku tohto roka číslo 11 900, čo predstavuje medziročný nárast o 2 %. „Najväčšiu expanziu zaznamenali kaviarne, bistrá a bary, ktoré sú medzi zákazníkmi čoraz obľúbenejšie (+291 prevádzok). Na druhej strane klasické pohostinstvá zaznamenali pokles (–100 prevádzok), a to hlavne v menších obciach, kde sa čoraz viac transformujú na reštaurácie s ponukou jedál. Nočný život sa v plnej miere stále neobnovil,“ približuje Marcela Šimková.

image

On Trade 2025: Zmena štruktúry prevádzok

Počet návštevníkov rastie

Dáta spoločnosti Data Servis – informace ukazujú pozitívny trend v návštevnosti aj v tržbách gastropodnikov. Pri medziročnom porovnaní 2024/2023 prieskum konštatuje, že počet návštevníkov vzrástol celkovo o 10 % a tržby sa zvýšili o 18 %. Hostia minuli v priemere vo štvrtom kvartáli minulého roka 8,3 eura.

„Napriek tomu, že celková návštevnosť podnikov zostáva o 5 % nižšia ako v roku 2019, rast tržieb naznačuje zvýšenú ochotu spotrebiteľov míňať peniaze práve v gastre. Pozitívnym trendom je tiež vyššie zastúpenie zahraničných hostí, ktorí aktuálne tvoria 14 % návštevníkov, predovšetkým v reštauráciách a kaviarňach,“ dodáva Marcela Šimková.

image

Veková štruktúra v HoReCa

Modernizácia a digitalizácia

Ako vyplýva z prieskumu, digitalizácia podnikov pokračuje. Bezhotovostné platby aktuálne prijíma 69 % podnikov, čo je o 7 % viac ako v roku 2022. Rastie tiež využívanie sociálnych sietí pre marketing a komunikáciu so zákazníkmi.

image

Využívanie sociálnych sietí

Ekonomické faktory a inflácia

Napriek pozitívnym trendom čelí trh ekonomickým výzvam. Inflácia v gastronómii v rámci EU dosiahla v decembri 2024 úroveň 4,5 %, čo však potvrdzuje klesajúci trend z predchádzajúcich mesiacov (najvyššia inflácia bola vo februári 2023 na 9,8 %). Spotrebitelia sú ochotní viac utrácať, ale podniky musia starostlivo optimalizovať svoje náklady.

image

Inflacia v gastronómii EÚ

image

Marcela Šimková, Data Servis

Marcela Šimková
managing director Data Servis – informace

Slovenský trh gastronómie a pohostinstiev prechádza dynamickou transformáciou. Zákazníci preferujú moderné podniky so širokou ponukou, digitalizácia sa stáva kľúčom k úspechu a inovácie v ponuke jedál a nápojov, sú nevyhnutné na udržanie konkurencieschopnosti. Rok 2025 prinesie ďalšie výzvy a príležitosti, ktoré budú formovať budúcnosť trhu.

 

O prieskume

Dáta pochádzajú z prieskumov spoločnosti Data Servis – informace: Audit On Trade, Vize On Trade, Customer On Trade, ktoré realizuje v Českej a Slovenskej republike. Vzorka prevádzok Audit On Trade je 5 000/ročne, Vize On trade je 2 000 respondentov/kvartálne – zástupcovia prevádzok (majiteľ, prevádzkar), On trade a Customer On trade je 2 000 respondentov – zákazníkov On trade prevádzok/ kvartálne. Metóda zberu dát je kombinácia F2F, CAWI/CATI. Zber dát prebiehal v rokoch 2023 – 2025.

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. apríl 2025 08:17