Tieto a ďalšie prekvapivé štatistiky vyplývajú zo štúdie, z ktorej Telekom vychádzal pri svojej novej iniciatíve „Absolventi šikany“. Spúšťa ju klipom s prerobenou piesňou od Richarda Müllera.
Každý tretí stredoškolák či stredoškoláčka na Slovensku už zažil kyberšikanu. Najčastejšie ide o očierňovanie, hádky v online prostredí, ale aj o zdieľanie intímneho obsahu bez súhlasu – tzv. sexting, ktorý zasiahne každého desiateho mladého človeka.
Každý desiaty študent zažije kyberšikanu aj pre uniknuté intímne fotografie. V absolútnych číslach to môže byť až 14 000 študentov v priebehu školského roka, ktorým unikne intímny obsah na verejnosť. Obete však zostávajú často nepovšimnuté – aj preto, že až tretina z nich sa so svojou skúsenosťou nikdy nikomu nezdôverí.
Tieto a ďalšie zistenia vyplývajú z najnovšieho reprezentatívneho prieskumu Inštitútu pre verejné otázky realizovaného vo februári 2025 v spolupráci so Slovak Telekom a Accenture. Pomôcť má nová iniciatíva Absolventi šikany, ktorá je súčasťou aktivít skupiny Deutsche Telekom zameraných na boj proti kyberšikane.
„Ako jeden z digitálnych telco lídrov Európy chceme byť katalyzátorom pozitívnych zmien, spolu s našimi partnermi bojovať proti všetkým formám online nenávisti, obťažovania a šikany a vytvárať digitálny svet, v ktorom sa môže každý cítiť dobre,“ uviedla Melinda Szabó, generálna riaditeľka Slovak Telekom a T-Mobile Česká republika.
Iniciatívu operátor spúšťa imidžovým online videom zo stredoškolského prostredia. V ňom sa stretávame so štyrmi mladými ľuďmi, ktorých intímne fotografie unikli na verejnosť a teraz čelia posmeškom spolužiakov. V novom, mrazivom aranžmáne pritom spievajú text legendárnej piesne od Richarda Müllera.
„Keď v roku 2001 Richard Müller nahral skladbu Nahý II, nikto vtedy netušil, že jej text bude dokonale vystihovať online fenomén 21. storočia, ako aj pocity mnohých mladých ľudí čeliacich kyberšikane,“ hovorí o výbere kampaňovej piesne Jaroslav Vígh, kreatívny riaditeľ agentúry MUW Saatchi & Saatchi, ktorá stojí za nápadom.
O produkciu spotu sa postaral RE:SET PRODUCTION. Na režisérsku stoličku si sadol mladý a talentovaný filmár Jiří Horenský, ktorému za kamerou asistoval Marián Ontko. Nepôjde však o tradičnú reklamnú kampaň len s imidžovým videom a vizuálom. V epicentre iniciatívy bude web www.absoventisikany.sk, ktorý sa zameriava nielen na obete, ale aj ich rodičov, pedagógov či ich blízkych priateľov.
Vizitka kampane:
Slovak Telekom: Petra Novotná, Michal Mrnčo, Ondrej Mikuš, Ivana Lužinová Váleková, Miroslava Remenárová, Tatiana Švrčková, Alexander Sejna
Agentúra: MUW Saatchi & Saatchi
Creative Director: Jaroslav Vígh
Associate Creative Director: Adam Baška
Copywriter: Sabina Lukáčová, Michaela Markusková
Art Director: Terézia Ščasnovičová, Veronika Holaňová, Tomáš Bánik
Unit Director: Tatiana Bača
Account Manager: Marián Zverbík
Strategy Director: Kamil Charvát
Strategy Planner: Lenka Dzurendová
Fotograf: Martin Palkovič
Produkcia: RE:SET PRODUCTION | Martin Repka, Janka Repková, Adriana Ingeli
Réžia: Jiří Horenský
Kamera: Marián Ontko
Strih: Vojtech Cvrkal
Grading: Lucia Kovalová
Set design: Také Scény | Brigita Teplánová a Dorota Volfová
Sound Design: Starmount films
Original music: Richard Müller – Nahý II. (text piesne: Ivan Tásler, Richard Müller)
Music arrangement: FATMUSIC | Viktor Hazard, Juraj Marikovič
Mediálna agentúra: Wavemaker Slovakia