StoryEditor

Menštruačné šaty spustili verejnú diskusiu aj reálnu pomoc pre ženy v núdzi

23.05.2025, 11:16

Desaťnásobne zvýšila povedomie o téme menštruačnej chudoby, slovenským ženám za rok ušetrila 110-tisíc eur a tvorcom priniesla prestížne ocenenia: Zlatú EFFIE a 5 Klincov za kreativitu.

Kampaň Menštruačné šaty upozornila na problém, o ktorom predtým nikto nehovoril a otvorila cestu pre jeho reálne riešenie.

Menštruácia je tabuizovaná téma, o ktorej sa nahlas nehovorí. Pravidelný mesačný cyklus však sprevádza ženy desiatky rokov a ovplyvňuje ich život na mnohých úrovniach. Ženám a dievčatám zo sociálne slabších vrstiev, ktoré si nemôžu dovoliť menštruačné pomôcky, navyše prináša aj zdravotné riziko a psychickú traumu. Z prieskumu, ktorý realizovala agentúra NMS pre spoločnosť Tesco vyplýva, že až 44 percent Sloveniek sa aspoň raz vo svojom živote stretlo s menštruačnou chudobou, pričom 16 percent žien ju zažíva aj v súčasnosti. Obvykle sú to samoživiteľky a ženy s nižším príjmom. „Tri štvrtiny žien trpiacich menštruačnou chudobou sa kvôli nákupu menštruačných potrieb musia obmedzovať pri nákupe potravín, oblečenia a služieb pre starostlivosť o seba. 6 percent opýtaných dokonca priznalo, že používa náhrady za menštruačné potreby,” dokresľuje situáciu Katarína Pšenáková, riaditeľka komunikácie Tesca na Slovensku.

image

Hlavný vizuál kampane

Zdravotné riziko aj psychická trauma

Podľa odborníkov menštruačná chudoba ohrozuje zdravie žien a dievčat, ktoré používajú ako náhrady menštruačných potrieb toaletný papier, noviny, staré handry či špongie. „ Dievčatám a ženám hrozia nielen ekzémy či infekcie reprodukčného a pohlavného ústrojenstva, ale aj vážny syndróm toxického šoku. Neliečené infekcie môžu viesť až k chronickej panvovej bolesti či problémom s plodnosťou,” upozorňuje Jozef Záhumenský prednosta II. gynekologicko-pôrodníckej kliniky LF UK a Univerzitnej nemocnice Bratislava v Nemocnici Ružinov, a dodáva: „Rovnako závažné sú aj duševné problémy. Niektoré dievčatá a ženy prežívajú každý mesiac úzkosť, rozpaky, zážitky poníženia, ktoré môžu vyvolať dlhodobú traumu."

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 87% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-04-14 08:08:00 - Feat.: 0 - Title: Influendcérky priniesli silné emócie aj vysokú efektivitu 02 - Modified: 2025-02-03 11:34:03 - Feat.: 0 - Title: EFFIE 2024: Porota bola mimoriadne štedrá. Pozrite si najefektívnejšie reklamy uplynulého roka 03 - Modified: 2025-01-17 08:28:10 - Feat.: 0 - Title: Porota Stratégií rozhodla. Toto je "Best of the best" slovenskej reklamy za rok 2024 04 - Modified: 2024-11-05 11:10:21 - Feat.: 0 - Title: ADCE AWARDS 2024: Porota vybrala finalistov. Získali shortlisty aj slovenské agentúry?
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. jún 2025 03:45