StoryEditor

Výdavky do digitálnej reklamy na Slovensku dosiahli v prvom polroku 2025 rast 7 %

03.09.2025, 12:56
Autor:
redred
  • Potvrdili sa očakávania – digitál stále rastie, ale pomalšie ako v predchádzajúcom období.
  • V absolútnej hodnote sa na Slovensku preinvestovalo do digitálnej reklamy 111 miliónov eur.
  • Združenie IAB Slovakia vydáva správu o výdavkoch na polročnej báze.

V raste výdavkov sme sa dostali na úroveň spred dvoch rokov a to na 7 %. Aj podľa predikcií IAB Europe, výdavky v roku 2025 predpokladajú nižší rast ako v roku 2024, konkrétne na úrovni 6,5 %. Jedným z hlavných dôvodov je ekonomická neistota, respektíve zavedenie ciel USA.

image

Graf 1

Daša Karpelová, Executive Director IAB Slovakia: „Dosiahnutý 7 % rast je ťahaný výdavkami do nadnárodných platforiem ako sú Facebook či Google. Na Slovensku je badať opatrnosť zadávateľov z hľadiska míňania marketingových rozpočtov. Táto neistota vyplýva z vysokej inflácie, zmien v daňovom systéme, ako aj konsolidačné opatrenia štátu. Toto môže vyvolávať efekt presúvania časti rozpočtov z brandawareness kampaní do výkonnostných kanálov. Nedávny prieskum medzi predstaviteľmi digitálnych agentúr naznačuje, že skutočnú situáciu nám odhalí až druhý polrok, v ktorom sú výdavky do reklamy radikálne vyššie vzhľadom na vianočné obdobie. Aktuálne zatiaľ citeľné škrty necítiť. Ale zmeny ako vyššia DPH, či ďalšia konsolidácia môžu mať výraznejší vplyv na spotrebu obyvateľstva práve v druhom polroku.“

S najväčším rastom skončila video reklama, pokles zaznamenala riadková inzercia a affiliate reklama

Z hľadiska úspešnosti reklamných formátov dominovala video reklama, ktorá zaznamenala až 21 % rast. Jej podiel na celkových výdavkoch je 22 %. Podiel na celkovej display reklame 38 %.

image

Graf 2

Daša Karpelová, Executive Director IAB Slovakia: „Rast video reklamy neprekvapuje. Je prepojený najmä s investíciami do Youtube a Facebooku. Video podľa AdEx správy od IAB Europe malo v roku 2024 jeden z najvyšších rastov. Ten je spájaný

s reklamou na sociálnych sieťach a video reklamou v connected TV. Predpokladám, že rozvojom reklamného trhu v rámci „televíznych“ online platforiem na slovenskom trhu tento rast video reklamy v budúcnosti ešte akceleruje.“

Druhý najvyšší rast 9% zaznamenala reklama vo vyhľadávaní a následne digitálna audio reklama so 7 % rastom. Tá však má stále len 1 % podiel na celkových výdavkoch. Natívna reklama sa zastabilizovala na úrovni 6,7 milióna eur a jej rast v budúcich obdobiach už nemožno očakávať na dvojcifernej úrovni.

Tabuľka č.1 – Vývoj výdavkov podľa digitálnych formátov, medziročné porovnanie s 1HY 2024 a podiel jednotlivých formátov na celkových výdavkoch v 1HY 2025.

FORMÁT REKLAMY 1HY 2025 1HY2024 ZMENA % PODIEL
Non video display 38 532 495 € 36 371 102 € 6 % 35 %
Paid for search 22 967 021 € 21 070 661 € 9 % 21 %
Video display 23 967 263 € 19 855 798 € 21 % 22 %
Classifieds and directories 15 459 402 € 16 516 714 € -6 % 14 %
Native 6 794 191 € 6 634 193 € 2 % 6 %
Other 3 604 738 € 3 528 096 € 2 % 3 %
   z toho affiliate reklama 1 510 886 € 1 573 840 € 4 % 1  %
   z toho digitálna audio rklama 1 552 479 € 1 444 750 € 7 % 1 %
TOTAL 111 325 110 € 103 976 564 € 7 % 100%


Daša Karpelová, Executive Director IAB Slovakia: „Za poklesom riadkovej inzercie možno hľadať jednak mierne zmeny na trhu práce, pracovné portály hlásili pokles zverejnených pracovných ponúk, ale aj najnižší počet dokončených nových bytov za posledných 9 rokov, čo mohlo mať dopad na inzerciu na realitných portáloch. Z hľadiska autobazárov mal negatívny dopad na počet zverejnených ponúk vývoj predaja nových áut na Slovensku, ktorý medziročne klesol zhruba o 4 %. Navyše vzhľadom na zvyšujúcu sa DPH sa predaje aj ojazdených automobilov realizovali koncom roka 2024, kedy riadková inzercia zaznamenala výrazný rast.“

Programmatic display reklama s 12 % rastom

Rast programmatic reklamy korešponduje s investíciami do nadnárodných hráčov. Podľa definície IAB Slovakia zahŕňa všetku reklamu, ktorá bola nakupovaná akýmkoľvek automatizovaným spôsobom. Čiže do programmatic výdavkov sú zahrnuté investície zrealizované cez DSP platformy, cez reklamné nástroje Google Ads, DV360 a Facebook Ads. 79 % celkovej display reklamy sa dnes nakupuje programmaticky.

image

Graf 3

Výdavky do reklamy na slovenských médiách medziročne klesli o 4 %

V rámci slovenských vydavateľov zaznamenali pokles v prvom polroku príjmy z dvoch reklamných formátov: non-video display a riadková inzercia.

Dôvody vysvetľuje Katarína Bartošová, Obchodná riaditeľka Ringier Slovakia Media: „Za poklesom non-video reklamy na slovenských médiách stojí v prvom rade menej reklamného priestoru oproti rovnakému obdobiu minulého roka, kedy sme zaznamenali také udalosti ako prezidentské voľby, voľby do EU parlamentu ako aj májový útok na premiéra. Tieto udalosti zvyšovali záujem čitateľov. Práve pokles programmatic display reklamy ako aj riadkovej inzercie, ktorá má druhý najvyšší podiel na celkových výdavkoch do slovenských digitálnych médií spôsobili medziročné oslabenie reklamných príjmov slovenských vydavateľov.“

01 - Modified: 2025-08-25 07:44:02 - Feat.: 0 - Title: Najnovšia správa IAB Europe o retail médiách odhaľuje trendy, výzvy a príležitosti 02 - Modified: 2025-07-02 09:25:27 - Feat.: 0 - Title: Rok 2024 v reklame: Nárasty boli rekordné, Kantar monitoroval prvýkrát aj online 03 - Modified: 2025-04-24 07:31:50 - Feat.: 0 - Title: Slovákov baví v podcastoch politika. Rebríčku počúvanosti kraľuje Braňo Závodský 04 - Modified: 2025-03-06 08:49:25 - Feat.: 0 - Title: Výdavky do digitálnej reklamy na Slovensku dosiahli za rok 2024 14-percentný rast
01 - Modified: 2025-04-24 07:31:50 - Feat.: - Title: Slovákov baví v podcastoch politika. Rebríčku počúvanosti kraľuje Braňo Závodský 02 - Modified: 2025-01-29 09:29:34 - Feat.: - Title: Nervozita pred valným zhromaždením IAB Slovakia. Hrozí rozpad organizácie 03 - Modified: 2024-09-12 12:16:37 - Feat.: - Title: Výdavky do digitálnej reklamy v prvom polroku ´24 rástli na Slovensku o 12 percent 04 - Modified: 2024-03-28 08:17:15 - Feat.: - Title: Tretina príspevkov influencerov zavádza publikum, značky hazardujú s reputáciou 05 - Modified: 2023-10-02 12:46:30 - Feat.: - Title: Výdavky do slovenskej online reklamy rástli v prvom polroku o 7 percent
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
02. december 2025 10:04