StoryEditor

Influencer kultúra mení svet spravodajstva

17.10.2025, 12:20
  • Najnovší report Reuters Institute mapuje nielen spravodajské návyky publika, ale aj meniacu sa úlohu platforiem, úroveň dôvery v médiá či schopnosť rozlišovať fakty od dezinformácií.
  • Tradičné spravodajské médiá strácajú vplyv najmä medzi mladými  – návštevnosť spravodajských webov klesá.
  • Publikum sa presúva na sociálne siete, video platformy a k nezávislým tvorcom obsahu.
  • Až 40 % ľudí sa vedome vyhýba správam, pričom najčastejším dôvodom je únava z negatívnych tém.
  • TikTok sa stal jednou z hlavných platforiem pre sledovanie správ – používa ho až 40 % mladých (18–24 rokov).
  • Správy na YouTube sleduje približne 30 % používateľov, pričom rast je najvýraznejší v Ázii a Afrike.
  • Najväčším rizikom sú dezinformácie a videá generované AI, ktorých sa obáva viac než polovica respondentov.

Jedným z najvýraznejších trendov posledného obdobia je vzostup alternatívneho mediálneho ekosystému, ktorý zásadne mení spôsob, akým sa publikum dostáva k správam. Vyberáme pre vás kľúčové zistenia.

Spoločenský kontext

Rozsiahly Digital News Report 2025 prichádza v čase politickej a ekonomickej neistoty, meniacich sa geopolitických aliancií, klimatickej krízy a pretrvávajúcich konfliktov. V takomto prostredí by sa dal očakávať rozmach analytickej, faktami podloženej žurnalistiky – dáta z analýzy však naznačujú opačnú realitu. Tradičné médiá ako televízia, tlač a spravodajské weby vo väčšine krajín čelia klesajúcemu záujmu, nižšej dôvere a stagnujúcemu digitálnemu predplatnému. Oproti tomu rastie závislosť od sociálnych médií a video platforiem, na ktorých pôsobia youtuberi, tiktokeri či podcasteri.

Tento trend bol viditeľný najmä v USA a v niektorých regiónoch Ázie, Latinskej Ameriky a východnej Európy. Alternatívne mediálne hlasy majú často široký dosah a oslovujú publikum, ktoré tradiční vydavatelia správ nedokážu. Výsledky poukazujú na to, že tradičné spravodajské médiá strácajú vplyv najmä medzi mladšími generáciami a ich priama návštevnosť spravodajských webov klesá rýchlejšie. Mladí trávia viac času na sociálnych a video platformách, ktoré uprednostňujú zábavnejšiu formu či emotívny obsah pred takzvanými „hard news“.


Najčastejšie dôvody, prečo sa ľ...

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. december 2025 11:32