Združenie pre internetovú reklamu (IAB Slovakia) zverejnilo informáciu o výdavkoch do internetovej reklamy za prvý polrok 2017. Tie medziročne vzrástli o 5,5 percenta a vyšplhali sa tak na sumu 55 miliónov eur. V prvom polroku 2016 suma predstavovala hodnotu 52 miliónov eur.
Novinkou v uverejňovaní výsledkov je to, že IAB Slovakia pristúpilo v roku 2017 k novému deklarovaniu výdavkov, nakoľko sa chce priblížiť požiadavke čoraz podrobnejších výstupov od nadnárodnej organizácie IAB Europe ako aj slovenského online trhu. Prichádza tak s celoslovenskými výdavkami v členení podľa formátov reklamy, podľa platformy, na ktorej bola internetová reklama umiestnená a tiež podľa spôsobu predaja, akým bola internetová bannerová reklama zobchodovaná.
Podľa nových výsledkov vidíme, že z onlinového budgetu viac ako 40 percent výdavkov ide do Displeya - 43 percent, nasleduje Paid for search - 22 percent, tretia je video reklama 16 percent.
Výdavky do reklamy za celý slovenský online trh podľa formátov - prvá polovica 2017
V členskej základni združenia AIB Slovakia najväčší nárast zaznamenali: natívna reklama, ktorá dosiahla takmer 7 násobok hodnoty predchádzajúceho obdobia, programmatic s rastom 62 percent a video reklama, ktorá v porovnaní s prvým polrokom 2016 rástala o 22 percent.
Bannerová reklama (display + video reklama) za celý slovenský trh dosiahla výšku 32,6 milióna eur a osciluje viac menej na tej istej úrovni ako za prvý polrok 2016.
IAB Slovakia konštatuje, že slovenské médiá spravili za posledné obdobie veľký krok vpred, čo sa týka možností programmatic nákupu ich mediálneho priestoru, a to sa odrazilo aj v zaznamenanom raste medzi členskými médiami. Podľa dostupných informácií viaceré médiá budú v blízkom čase umožňovať programmatický nákup zaujímavých cieľových skupín, čo programmatic reklamu podporí aj v nasledujúcom období.
Pozn.: programmatic tvoria investície zadávateľov cez DSP platformy. Do programmatiku sa nezapočítava priamy spend do Adwords - GDN, Adwords - Youtube ani Facebook.
„Vzhľadom na to, že sa podľa posledných výsledkov AIMmonitor tvorí väčšie inventory na mobiloch, stále ostáva pre slovenský trh výzva, ako a s akými formátmi z tohto inventory čo najviac vyťažiť. Mobilná reklama v členskej základni výrazne rastie a dosahuje už 12 percent z celkového objemu výdavkov na členských médiách. Vzhľadom na oveľa menšiu plochu obrazovky sa otvára stále väčší priestor práve pre kontentovú, natívnu reklamu a video formáty,“ vysvetľuje Daša Karpelová, výkonná riaditeľka IAB Slovakia.
Čo sa týka výdavkov podľa platformy za prvý polrok 2017, desktopy predstavujú 64 percentný podiel, mobilná reklama 36 percent.
Celkovo AdEx komisia predpokladá, že výdavky do online reklamy za rok 2017 medziročne stúpnu o 6 percent, čo predstavuje sumu 119 miliónov eur.
Výdavky do internetovej reklamy sú tvorené na základe deklarácie členov združenia IAB Slovakia a kvalifikovaným odhadom výdavkov realizovaných na nečlenských médiách, ako aj nadnárodných spoločnostiach pôsobiacich na slovenskom trhu. Každoročne robí tento odhad AdEx komisia združenia IAB Slovakia, ktorá sa skladá z odborníkov z radov členských médií a agentúr.
Vysvetlivky:
Display - bannery, buttony, skyscrapers, overlays, interstitials, pop ups, mobil display;
Paid-for-search advertising - reklama zobrazovaná na základe vyhľadávania;
Video – video reklama;
Classifieds and directories - kontextové PPC, katalógová reklama, riadková inzercia;
Textová reklama – text + obrázok napr. Etarget, Inres, Azet klik, Inclick;
Natívna reklama – PR články, Natívne články, Recommended widgety - odporúčacie boxy, In feed reklama;
Other - email, newsletter, SMS/MMS, SEO, od 2015 aj affiliate a sponsorship.