Novinári v Spojených štátoch a Veľkej Británii poukazujú na výraznú medzeru v pravidlách, ktorá v týchto krajinách na jar, respektíve v polovici októbra, zaviedla spoločnosť Facebook s cieľom sprehľadniť politickú reklamu na svojej sociálnej sieti.
Web Business Insider dnes opísal, ako dokázal na Facebook umiestniť platené príspevky, ktoré podľa popiskov v ich hlavičke financovala už zanikajúca poradenská firma Cambridge Analytica. Americký web VICE News zase v utorok zverejnil článok o úspešnom zadaní reklamy v mene všetkých 100 súčasných amerických senátorov.
Nové pravidlá Facebooku určujú zadávateľom reklamných oznámení týkajúcich sa diania v politike povinnosť preukázať svoju totožnosť. Facebook ďalej doplnil príslušné oznámenia o štítok ukazujúci názov subjektu, ktorý si ich propagáciu objednal. Politické reklamy sa potom ukladajú do špeciálnej databázy s dodatočnými informáciami o danej reklamnej kampani.
Denník The New York Times ale už pred dvoma týždňami v súvislosti s predvolebnými reklamami v americkom štáte Virgínie upozornil na zásadný nedostatok. "Akonáhle získajú objednávatelia povolenie k politickej reklame, môžu do políčka 'Zaplatené tým a tým' napísať úplne čokoľvek, hoci informácie nezodpovedajú názvu facebookového používateľa alebo skupiny a nejde o organizáciu registrovanú u federálnej volebnej komisie."
Na facebooku sa teda môže objaviť aj reklama, ktorú údajne kúpila Cambridge Analytica. "Nové pravidlá Facebooku o transparentnosti reklamy sú pekný „prúser“ a keby som bola štát, ktorý v blízkej dobe čakajú voľby (Ahoj Ameriko!), zakázala by som ich," komentovala na twitteri falošnú reklamu reportérka The Guardian Carole Cadwalladrová. Tá pomohla odhaliť nedávny škandál okolo Cambridge Analytica a jej podvodného získania údajov o desiatkach miliónov facebookových užívateľov.
Prešli ninja korytnačky aj Islamský štát
Business Insider napísal, že jeho dva platené príspevky boli z facebooku stiahnuté po dvoch dňoch s tým, že "sú falošné a porušujú naše pravidlá". Prevádzkovateľ sociálne siete ale nevysvetlil, ako fiktívne reklamy prešli schvaľovacím procesom. Business Insider v tejto súvislosti pripomína, že Facebook po škandále Cambridge Analytica zakázal tejto poradenskej firme činnosť na svojej platforme.
Nové pravidlá o reklame si ešte predtým na vlastnej koži vyskúšali reportéri VICE News, ktorí požiadali o možnosť zverejňovať platené príspevky v mene všetkých slúžiacich senátorov USA, navyše na stránkach ako "Sušienky za politickú transparentnosť" alebo "Korytnačky ninja PAC". Výsledok bol taký, že "všetkých 100 žiadostí preplávalo systémom, čo naznačuje, že v podstate ktokoľvek môže zakúpiť reklamu označenú ako 'zaplatenú' popredným americkým politikom".
VICE News v rámci svojho pokusu so senátormi nakoniec žiadnu reklamu nekúpil, avšak dostal povolenie pre politickú inzerciu s nepravdivými menami objednávateľov. Pri skoršom pokuse dokonca zakúpil reklamu v mene amerického viceprezidenta Mikea Pencea a dostal tiež povolenie inzerovať ako "Islamský štát".
Denník The New York Times tiež upozornil, že problémom nie je len ľahko zmanipulovateľné políčko o údajnom objednávateľovi reklamy. Facebook okrem toho nesprístupňuje identitu autorizovaných zadávateľov politickej reklamy, ani o nich používateľom neposkytuje ďalšie informácie. Hovorca Andy Stone denníku povedal, že reklamy so zavádzajúcim označením autorov pravidlá povoľujú. Dodal, že Facebook nezobrazuje údaje o skupinách s povolením nakupovať politickú reklamu, aby chránil súkromie týchto subjektov.