Európska komisia (EK) dnes vyzvala internetové spoločnosti Google, Facebook a Twitter, aby účinnejšie bojovali s šírením dezinformácií na sociálnych sieťach a všeobecne na internete. Komisia v tejto súvislosti pripomenula, že volebná kampaň pred májovými voľbami do Európskeho parlamentu (EP) naplno vypukne už v marci.
"Je potrebné, aby sme videli väčší pokrok v plnení toho, čo ohľadom boja s dezinformáciami platformy sľúbili," uviedli dnes v spoločnom vyhlásení podpredseda komisie pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip, komisárka pre spravodlivosť Věra Jourová, komisár pre bezpečnostné únie Julian King a komisárka pre digitálne hospodárstvo a spoločnosť Marija Gabrielová.
Ich spoločné vystúpenie je reakciou na materiály, ktoré tri veľké internetové firmy predložili v januári na základe kódexu týkajúceho sa boja s dezinformáciami, ku ktorému vlani v októbri dobrovoľne pristúpili. Zaviazali sa napríklad, že zaručia transparentnosť politickej reklamy a že zakročia proti falošným a automatizovaným účtom.
Podľa komisie ale teraz predložené správy o ich postupe nie sú dostatočne podrobné a neumožňujú skutočne zistiť, či firmy voči šíreniu nepravdivých a dezinformačných správ účinne zasahujú naprieč všetkými členskými štátmi únie.
V stredu sa k téme boja s dezinformáciami pred eurovoľbami Jourová už druhýkrát stretla so zástupcami úradov členských krajín zodpovedných za voľby.
Štáty EÚ sa - rovnako ako USA - v posledných rokoch pred rôznymi voľbami opakovane stávali cieľom dezinformačných kampaní, ktoré majú podľa odborníkov mnohokrát pôvod v Ruskej federácii.