StoryEditor

LOTE 2019: Mediálny trh je konsolidovaný, jeho budúcnosť je v monetizácii obsahu

17.04.2019, 11:59
Autor:
hrnhrn
Konferencia Living on the edge (LOTE) zameraná na médiá a marketing, priniesla témy, ktoré sú relevantné pre slovenský trh.

Konferencia  Living on the edge (LOTE) zameraná na mediálny a marketingový trh, ktorú každoročne organizujú HNevents v spolupráci s magazínom Stratégie opäť priniesla aktuálne témy.

Mediálnu časť konferencie LOTE otvorila panelová diskusia šéfov najvýznamnejších médií, ktorí zhodnotili, aký bol uplynulý rok pre médiá a aké najväčšie výzvy majú pred sebou. Na slovenskej mediálnej scéne sa udialo viacero dôležitých krokov. Na poli publisherov nastala zmena vlastníckych pomerov: News and Media Holding dokončil akvizíciu printových titulov Ringier Axel Springer SK, Nový čas prešiel pod strechu FPD Media, nového majiteľa má aj rádio Europa 2 a Bauer Media sa stalo súčasťou vydavateľstva MAFRA Slovakia.

Stratégie / Michal Teplica, generálny riaditeľ News and Media Holding

​Vydavateľstvo News and Media Holding po kúpe nových titulov pristúpilo k zmene štruktúry vydavateľstva tak, aby došlo k ich monetizácii. “Printový trh je síce malý, ale nie je mŕtvy. V súčasnej dobe je už konsolidovaný a tvorí tri štvrtiny výnosov voči onlinu,” povedal Michal Teplica, generálny riaditeľ News and Media Holding. V online vidí potenciál v natívnej časti, kde sa spája obsah s reklamou a pri platbe za obsah považuje za najspravodlivejší model predplatného. “Tento model však nie je rovnako použiteľný pre všetky druhy obsahov. Veľmi vhodný je pre spravodajstvo, menej napríklad pre ženské formáty,” dodal.

“Média si uplynulý rok držali na Slovensku stabilný, konzistentný podiel,” nadviazal Denis Roman, obchodný riaditeľ Radio Services a člen predstavenstva rádia Europa 2. Hoci rádio vníma ako dlhodobo poddimenzovaný media typ v reklamnom koláči, hovorí, že sa začína prejavovať mierny rast. “Dokázali sme nájsť spoločnú reč s konkurenciou a spojili sme sa v projekte Rádio funguje. Aj vďaka tomu bol rok 2018 pre Radio Services rekordný,” uviedol. Online pre Denisa Romana nie je výzvou, ktorej treba čeliť. “Musíme nájsť prienik a synergiu so sociálnymi sieťami a hľadať možnosti, ako spolupracovať v online. Rádiá nezanikajú, stále je o ne záujem,” uzavrel diskusiu Roman.

Stratégie / Peter Bárdy z Aktuality.sk, Denis Roman, Radio Services a šéf Markízy Mathias Settele

​Slovenskú novinársku obec minulý rok poznačila bezprecedentná udalosť - vražda investigatívneho novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice. Zasiahla nielen slovenskú žurnalistiku či portál Aktuality, pre ktorý Kuciak pracoval, ale aj celú spoločnosť. Pre Petra Bárdyho, šéfredaktora Aktuality.sk, bola brutálna vražda novinára a jeho snúbenice najvážnejšou udalosťou nielen za posledný rok, ale za celých 25 rokov, čo je súčasťou novinárskej obce.

“Najťažšie po vražde bolo pre nás udržať sa pri zemi a nenechať prerásť emócie,” povedal Bárdy. Napriek tomu nepovažuje toto obdobie za zlaté obdobie investigatívnej žurnalistiky. “Z investigatívnej žurnalistiky sa stal fetiš, ktorým sa snažia ľudia na seba na sociálnych sieťach upútať pozornosť. Ale nie všetko sa dá schovať pod investigatívnu žurnalistiku,” myslí si šéfredaktor Aktualít, ktoré patria do portfólia mediálneho domu Ringier Axel Springer Sk. Po predaji printových titulov sa zameriava výlučne na online a spustilo vlastný systém spoplatnenia obsahu na báze dobrovoľnej podpory.

Stratégie / Peter Bárdy, šéfredaktor Aktuality.sk

​Martin Mác, výkonný riaditeľ spoločnosti Zoznam, ktorá prevádzkuje weby topky.sk a zoznam.sk, sa v uplynulom roku zameral na tri výzvy. Bola to zmena vizuálu portálu ich webov, zameranie sa na spravodajstvo a veľký priestor dostal ZoznamTV, ktorému prikladá veľkú dôležitosť. Dôležité pre neho je udržať nákladovú štruktúru firmy. “Doteraz sme nemali obsah, ktorý by si ľudia mali dôvod predplatiť. Aj preto rozbiehame ZoznamTV a začíname pracovať na uzamknutí obsahu produktu glob.sk,” uviedol Mác. Zoznamu patrí za uplynulý rok druhá priečka v rebríčku prevádzkovateľov webových portálov, prvú pozíciu si drží Ringier.

​​Boj o predplatiteľov

Pre Vladimíra Mužíka, výkonného riaditeľa vydavateľstva MAFRA Slovakia, je za minulý rok najväčšou udalosťou pohreb Jána Kuciaka. Skonštatoval, že doteraz má z toho zimomriavky. Z pohľadu mediálneho domu bola pre MAFRU najdôležitejšia akvizícia vydavateľstva Bauer Media. “Bauer bol v 99,5 percenta zameraný na print a tak to aj zostane. Všetky printové tituly sa snažíme postupne integrovať do vydavateľstva, čo by sme chceli do dvoch mesiacov ukončiť,” uviedol Mužík.

​Online verzie tlačených časopisov bude budovať už pod vydavateľstvom MAFRA. Z uplynulého obdobia zhodnotil najmä časopisy Evita, Téma a Čarovné Slovensko. “Tuším, že v marci bude Evita jednotkou vo svojom segmente, Téma a Čarovné Slovensko sa už dostali do zisku, hoci nám to trvalo dlhšie, ako sme plánovali,” priznal Mužík. Vydavateľstvo sa, rovnako ako ostatné vydavateľské domy, zameriava na monetizáciou obsahu. “Je to boj. V súčasnosti máme asi dvetisíc predplatiteľov na Hnonline.sk, spoločenská situácia však pomáha médiám, ktoré sú viac politicky vyhranené. Keď sa po eurovoľbách situácia upokojí, možno to bude ľahšie,” povedal Mužík.

Stratégie / Mathias Settele, generálny riaditeľ skupiny Markíza

​Súboj o pozíciu na trhu sa odohráva aj medzi televíziami, hoci si Markíza v druhom roku po opustení voľne šírenej DVBT distribúcie upevnila svoju pozíciu trhovej jednotky. “Pozeranie televízie je veľmi jednoduché, ale vytvárať obsah je ťažké. Preto je program najväčšia výzva, hoci sme limitovaní aj veľkosťou trhu,” zhodnotil Mathias Settele, generálny riaditeľ skupiny Markíza. Úspešnými novinkami uplynulého roka boli pre televíziu seriály Sestričky či Oteckovia, ktorým predchádzala viac než ročná príprava. Oteckovia sú však úspešní aj v online, kde už majú päť miliónov videní. Úspešnou bola aj obnovená relácia Na telo, ktorá patrila počas volebného obdobia medzi najsledovanejšie relácie dňa. “Politika má priestor aj v komerčnej televízii,” povedal Settele.

​Lokálne médiá sa museli vyrovnávať aj s konkurenciou globálnych hráčov. Pre televíziu sú to služby ako Netflix či Amazon, preto Settele vidí budúcnosť v kreativite. “Streaming je tu. Obsah zostane rovnaký, zmení sa však jeho distribúcia, preto musíme zostať relevantný, ” uviedol.

Môžu médiá bojovať s veľkými technologickými gigantami ako Facebook a Google? “Online nie je možné konsolidovať, ale z pohľadu zadávateľov majú lokálni hráči čo povedať. Dnes už pracujú s oveľa lepším obsahom”, povedal šéf News and Media Michal Teplica. Martin Mác nechce s gigantmi bojovať: “Nemá to zmysel, treba s tým vedieť žiť a snažiť sa benefitovať,” Šéfredaktor Aktualít Petr Bárdy uviedol: “Všetci do onlinu investujeme, máme tímy, ktoré sa venujú len sociálnym sieťam, preto sa nemôžeme tváriť, že je to náš nepriateľ. Nerobil by som z Facebooku a Googlu nočnú moru. Pravidlá by však mali platiť rovnaké pre všetkých,” dodal.

​Médiá čaká zmena legislatívy

Stratégie / Ľuboš Kukliš, riaditeľ RVR, Marcel Grega, riaditeľ JOJ Group a prezident ANRTS, Alexej Fulmek, riaditeľ Petit Press a predseda predstavenstva AVT a Ivan Antala, riaditeľ Rádio Expres a viceprezident ANRTS

V diskusnom paneli o vplyve noviel na ďalšie fungovanie trhu, sa stretli Ľuboš Kukliš, riaditeľ Rady pre vysielanie a retransmisiu, Marcel Grega, generálny riaditeľ JOJ Group a prezident Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc (ANRTS), Alexej Fulmek, generálny riaditeľ Petit Press-u a predseda predstavenstva Asociácie vydavateľov tlače a Ivan Antala, generálny riaditeľ Rádio Expres a viceprezident pre rádiovú sekciu ANRTS.

“Nová smernica nezaručuje, že sa na Slovensku niečo zmení. V súčasnom nastavení sa regulujú len televízia a rádiá a iný obsah je bez kontroly. Je to veľká diskriminácia týchto médií, pričom televízie sú sankcionované najviac,” tvrdí Marcel Grega. Ako príklad uviedol český seriál Most!, ktorý mohli odvysielať až po desiatej hodine večer, hoci v Česku bol vysielaný o pol deviatej večer, čím prišli o divákov.

Stratégie / Marcel Grega, generálny riaditeľ JOJ Group a prezident Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc (ANRTS)

​Rádiá zase limituje zákon o podiele slovenskej hudby vo vysielaní. “Sme v obdobnej situácii ako televízie. Poskytujeme služby, ktoré nie sú len doménou rádií, ale aj rôznych iných platforiem. Ako jediní však musíme dodržiavať zákon o podiele slovenskej hudby,” vysvetlil Ivan Antala. Rovnakým problémom je pre televízie a rádiá aj regulácia vlastníctva médií (takzvané krížové vlastníctvo), ktorá neplatí napríklad pre verejnoprávneho vysielateľa, ktorý môže poskytovať viacej služieb.

Ľuboš Kukliš z Rady pre vysielanie a retransmisiu nevidí dopady novej smernice EÚ ako dramatické. “Opatrenia sa dotknú len reklamy v médiách. Facebook a Google budú regulovať v Írsku, kde sídlia. Smernica sa však dotkne YouTube a asi aj videa na Facebooku. Podľa Alexeja Fulmeka nie je problém so štandardným obsahom, ale s takým, ktorý vyzerá ako štandardný obsah, ale ním nie je, ako napríklad Hlavnespravy.sk.

Stratégie / Marcel Grega, JOJ Group a prezident ANRTS, Alexej Fulmek, riaditeľ Petit Press a predseda predstavenstva AVT a Ivan Antala, riaditeľ Rádio Expres a viceprezident ANRTS

​Panelisti diskutovali aj o zákone na ochranu maloletých, ktorý je podľa nich úplne nefunkčný a reštriktívny systém treba zmeniť na preventívny. “V televíziách je napríklad zo všetkých dostupných kanálov regulovaných Radou desať slovenských. Pritom v ponuke je dnes omnoho viac staníc, ktoré vysielajú detský program. Regulátor si tieto ostatné vôbec nevšíma, čo je pre slovenské televízie diskriminujúce”, pripomenul Grega. Rovnako nie je regulácia aplikovaná rovnako na každý obsah. Označovanie rovnakého diela je iné v televízii, iné v kine a iné na DVD nosiči. Antala uviedol, že rádií sa regulácia dotýka najmä pri používaní neslušných slov v pesničkách. Najmä v slovenských, ale aj zahraničných, kde však nie je právne istota.

01 - Modified: 2019-04-23 07:48:53 - Feat.: - Title: Konferencia LOTE 2019 priniesla témy relevantné pre slovenský komunikačný trh. Pozrite si fotogalériu 02 - Modified: 2019-04-23 07:46:31 - Feat.: - Title: KONFERENCIA LOTE 2019: Nápady, ktoré rozbehli biznis 03 - Modified: 2019-04-11 09:06:40 - Feat.: - Title: Konferencia LOTE 2019: Pozrite si program marketingovej časti 04 - Modified: 2019-04-05 08:20:31 - Feat.: - Title: Konferencia LOTE 2019: Je čas, aby reklamu pre ženy robili ženy 05 - Modified: 2019-04-08 06:54:54 - Feat.: - Title: Konferencia LOTE 2019: Key note speakers Helmut Schliefsteiner a Marcello Demner
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. apríl 2024 07:48