Ako režisér a producent je podpísaný pod veľkými šou ako Najväčší Slovák, Zem spieva, V siedmom nebi, 5 proti 5 alebo aj galavečermi OTO a Slnko v sieti. Bol producentom jedného z najúspešnejších filmov roku 2017 Všetko alebo nič. Režisér a producent Peter Núňez.
Celonárodná anketa Najväčší Slovák bola pre RTVS ťažiskovým projektom tohto roka. Ako by ste ho zhodnotili? Naplnil očakávania?
Za seba môžem povedať, že jednoznačne áno. Za RTVS si, samozrejme, odpovedať nedovolím.
Každá krajina, kde sa anketa vysielala, sa musela vyrovnať s kontroverznými osobnosťami svojej histórie. Vedeli sme sa s nimi vyrovnať my?
Áno, vedeli. Výsledok ankety je veľmi dôstojný, počtom hlasujúcich aj výsledným zoznamom osobností. A podľa mňa nastavuje Slovákom zrkadlo, v ktorom sú krajší, než si oni sami o sebe myslia. Ak sa na tretie miesto dostala osobnosť ako Anton Srholec, ak sa do prvej desiatky dostal Jozef Gabčík, ak sa na štrnástom mieste umiestnil Andy Warhol a na osemnástom Aurel Stodola, nemáme sa naozaj čoho báť. A myslím si, že by sme sa so cťou vyrovnali aj s tým, ak by v ankete zostal Jozef Tiso. Nestalo by sa, že by sa stal víťazom ankety, tak ako sa stal víťazom Salazar v Portugalsku (diktátor António de Oliveira Salazar zvíťazil v ankete Great Portuguese, získal 41 percent zo 160-tisíc hlasov. Bol portugalským premiérom v rokoch 1932 – 1968, pozn. red.).
Účelom ankety bolo aj zvýšiť povedomie a rozprúdiť celospoločenskú diskusiu o osobnostiach, ktoré významným spôsobom ovplyvnili a formovali našu históriu a aj súčasnosť. Podarilo sa to?
Tiež si dovolím povedať, že áno.
Nakoľko ste mali pri tomto projekte voľnú ruku pri realizácii?
Mal som absolútne voľnú ruku, a tak zodpovedám aj za kritické momenty súťaže. Každá situácia bola, samozrejme, konzultovaná, ale zo strany manažmentu RTVS som naozaj cítil absolútnu dôveru.
Hovoríte, že zodpovedáte aj za kritické momenty súťaže. Bol aj taký, s ktorým ste nepočítali a zaskočila vás miera negatívnych komentárov? Bola reakcia RTVS postačujúca?
Áno, prekvapilo ma, že azda ešte bolestivejší než Jozef Tiso je pre slovenskú spoločnosť Gustáv Husák. Hysterické reakcie okolo neho podľa mňa naznačujú, že v Pandorinej skrinke má príliš mnoho ľudí ukrytých príliš veľa tajomstiev typu „ako som sa ja osobne podieľal na budovaní komunizmu a ako som na ňom profitoval“. No a debata o Husákovi je pre nich nebezpečná. Jozef Tiso je mŕtvy už dávno, státisíce kolaborantov s fašistickým režimom sú už v hroboch a tak sa vina zvalená na osobu Jozefa Tisa už akosi inštitucionalizovala a prekryla hriechy más. Komunistický kolaboranti ešte žijú a evidentne si neželajú, aby sa tieto kapitoly otvárali.
Divák si stále pýta niečo nové a mojou najťažšou úlohou je trafiť sa do jeho budúceho vkusu.
Pre televízie je relevantný výkon programov, hoci v prípade RTVS to až tak neplatí. Prvý galavečer si pozrelo 550-tisíc divákov, galavečer vyhlásenia víťazov sledovala už len polovica – 270-tisíc divákov. Čomu to pripisujete?
Prvý január (deň vysielania prvého galavečera) pravidelne tvorí televízne rekordy v počte divákov sledujúcich program. Jednoducho vtedy sedí pri televízoroch výrazne viac ľudí, než koľko ich sedí prvého mája (deň vysielania finále). A sledovanosti finále určite neprospela ani nenávistná atmosféra, ktorá sa rozpútala okolo účasti Gustáva Husáka v prvej desiatke. Nečakal som takú mieru hejtu a nejaký dosah to určite malo. V každom prípade, boli sme dvojkou na trhu a počet divákov plynulo rástol, od začiatku až do konca programu.
A čo sa týka dokumentov a diskusií, ktoré mali priemernú sledovanosť 131-tisíc divákov?
Na tie som naozaj hrdý. Myslím si, že sa podarili. Z úrovne v desiatkach tisícok, v ktorých sú sledované aj výborné dokumenty na Dvojke, sme sa dostali do úrovne v stovkách tisícok. To naozaj nie je zlé. Tajne som dúfal v prekonanie dvestotisícovej hranice, ak by sa to podarilo, to by som naozaj vyskakoval od radosti. A nezvyknem sa vyhovárať na metodiku merania, ale tentoraz nám uškodilo, že výsledky sa merali z dokumentov aj následných diskusií dohromady. Dokumenty mali logicky výrazne vyššiu sledovanosť. Pôvodne som aj navrhoval presunúť diskusie na Dvojku, BBC, majitelia formátu, to však nepripustili.
Bude Najväčší Slovák nejako pokračovať?
Áno, už pracujeme na sérii dokumentov s pracovným názvom DNA HRDINA. Tentoraz pôjde o objektívne, nie subjektívne dokumenty o osobnostiach, ktoré sa dostali do Top desiatky.
Vaším ďalším veľkým projektom pre RTVS bola Zem spieva, ktorá má za sebou už dve sezóny. Kedy uvediete tretiu sériu?
Dúfam, že skraja budúceho roka. S RTVS komunikujeme, šou pripravujeme, čakám na zmluvné potvrdenie ústnych dohôd.
Aké novinky v nej prinesiete?
Chceme ísť za krajanmi do USA aj Austrálie, uvidíme, či to zvládneme. Problém sú, samozrejme, peniaze.
A ako sa programu Zem spieva darí v zahraničí?
Tri krajiny zaplatili za opciu. A Francúzska televízia si objednala štvorepizódnu verziu. Môj francúzsky partner Hervé Hubert ju už vypracoval (je výborná), čakám už len na telefonát, že zmluva je podpísaná. Čo sa, samozrejme, aj nemusí stať. Hervé však mal zadanie zmestiť sa so štyrmi epizódami do piatich miliónov eur, a to splnili. Takže teraz si držím palce.
Aké ďalšie projekty máte v pláne?
Rád by som robil nejaký s francúzskym rozpočtom (úsmev). Ale nie, projektov je, pravdupovediac, požehnane, teraz rozbiehame novú sezónu so Siedmym nebom, 5 proti 5 aj s ďalšími projektmi, finalizujeme Svadby na prvý pohľad pre Markízu a takisto s Markízou finišujeme s prípravou nového malého denného formátu. Je ich požehnane a „pánboh zaplať“ za to.
Máte nejaký vysnívaný projekt, ktorý by ste chceli režírovať?
Ako som povedal, nejaký s francúzskym rozpočtom :-).
Ako režisér s dlhoročnými skúsenosťami už viete, čo musí mať úspešná šou, aby divákov bavila?
Nie, neviem, vždy začínam odznova. Hovorí sa, že nič nie je staršie ako včerajšie noviny. V našej brandži to nie je až také extrémne kruté, ale čo bolo včera, to dnes naozaj neplatí. Divák si stále pýta niečo nové a mojou najťažšou úlohou je trafiť sa do jeho budúceho vkusu.
Čo teda zaujme divákov?
Ja si myslím, že príbehy a emócie. Tie budú fungovať vždy. Bez ohľadu na technológie a distribučné kanály.
Nakrúcate aj v Česku. Aké sú odlišnosti českej a slovenskej televíznej výroby?
V Českej republike nakrúcam filmy, na ktorých robím s Martou Ferencovou a Evitou. Jeden je už dokončený a jeden je v procese. V televíziách riešim jeden veľký a tri malé televízne projekty. Ak by som mal nájsť odlišnosti, tak najväčší rozdiel vidím v tom, že v Česku som fyzicky výrazne zriedkavejšie ako na Slovensku, a tak je pre mňa omnoho ťažšie byť ako producent v správnom čase na správnom mieste. Ale poctivo sa pokúšam :-).