Producent Peter Núñez uvedie na začiatku budúceho roka do kín svoj druhý film Príliš osobná známosť, ktorého predlohou je opäť kniha Evity Twardzik. S prvým filmom Všetko alebo nič sa mu podarilo dosiahnuť mimoriadny úspech, ktorý sa teraz bude snažiť zopakovať. V rozhovore hovorí aj o tom, prečo bude svoj ďalší film nakrúcať v Rumunsku, ale aj o tom, aké ďalšie žánre chce priniesť na plátna kín.
Na začiatku roku 2017 ste na plátna kín priniesli Všetko alebo nič, z ktorej sa stal fenomén. S romantickou komédiou zameranou na ženské publikum ste našli dieru na trhu.
Skôr to vnímam tak, že sme chceli vyprodukovať slovenský mainstreamový blockbuster a podarilo sa nám to. Že sme išli do romantickej komédie, to je vlastne zhoda okolností. S Evitiným námetom v ruke som uveril tomu, že toto je námet diváckeho hitu. Nechcel som urobiť všeobjímajúci filozofujúci film, trpkú komédiu, alebo niečo podobné. Nechcel som vypovedať o špecifikách slovenskej duše alebo o mieste človeka vo vesmíre. Pričom také filmy sa určite majú robiť a majú svoj význam.
Chýbalo mi však, že na Slovensku sa akoby obchádza základ filmového priemyslu, t.j. že filmy sa robia pre divákov. A artovky sú nadstavbou. Ťažiskom filmového priemyslu majú byť podľa mňa mainstreamové filmy, na ktoré príde kritická masa divákov, ktorá uživí kiná aj súvisiaci priemysel. Toto je podľa mňa jadro a podstata filmového priemyslu. Tak som videl vec, keď som sa púšťal do projektu Všetko alebo nič. A potom sa stal zázrak.
Na začiatku budúceho roka príde do kín váš druhý film Príliš osobná známosť, ktorého predlohou je rovnako Evitina kniha. Zopakovať alebo prekonať úspech asi nebude ľahké.
Samozrejme, nemusíme úspech Všetko alebo nič prekonať, ale budeme sa o to snažiť. Ak sa to však podarí, hodlám pokračovať v tejto ceste a robiť ďalšie nezávislé žánrové filmy s tým, že budú vopred poznať svojho diváka a za úspech budem považovať, ak si toho svojho diváka nájdu.
Evita už pracuje na treťom scenári podľa svojej ďalšej knižky V lete ti poviem, ako sa mám. Tiež budete jej producentom?
Áno. Mal som takú predstavu a záväzok, ktorý som aj verejne deklamoval v rozhovore s vami. Povedal som, že do konca roku 2020 chcem natočiť štyri filmy. Bez toho aby som čo i len požiadal o príspevok z AVF (Audiovizuálneho fondu). Tak, aby v tom neboli žiadne štátne peniaze, aby to bol „čistý“, nezávislý biznis.V tomto okamihu meškám, ale snažím sa záväzok dodržať a meškanie dohnať. Natáčanie tretieho filmu V lete ti poviem, ako sa mám máme naplánované na jeseň 2020 a veľmi pravdepodobne ho budeme robiť v Rumunsku. Už sme vo veľmi vysokej fáze pripravenosti a film, ak sa robota podarí, bude naozaj excelentný. A na jar idem točiť horor.
Horor?
Áno, chcem robiť žánrové filmy. A nechcem zostať uzatvorený len v škatulke „romantická komédia“. Na horor mám vynikajúceho debutanta, ktorý nás úplne presvedčil svojím scénosledom a trailerom, ktorý vyrobil sám „na kolene“. Zatiaľ nebudem prezrádzať viac, ale pracujem na tom, aby sme na jar točili. A pri štvrtom filme z tej kolekcie, ktorú som sám sebe sľúbil, by som rád opäť urobil nejakú zmenu žánru. Na rane je rodinná crazy komédia. Uvidím, či to dotiahneme do konca, ale tiež už sme pomerne ďaleko v príprave. Takže ten megaodvážny sľub, že do konca roka 2020 natočím štyri filmy, ešte stále žije. (úsmev)
Budete niektorý z týchto filmov režírovať sám?
Nie, momentálne sa snažím zvládnuť pozíciu producenta. Mám za sebou len jeden film v kinách, jeden film pred uvedením do kín a ďalšie dva v príprave. V televíznych projektoch som pomerne často režisér aj producent, vo filmoch sa tomu chcem vyhnúť.
Prečo?
Lebo každá z tých rolí má svoje významné miesto a vzťah režisér verzus producent je zo svojej podstaty ambivalentný. Režisér má ísť za svojou predstavou bez ohľadu na peniaze, producent má peniaze strážiť. Kým platí to, že som vo filmovom biznise nový a neistý, o réžii ani neuvažujem.
Stále platí to, že nakrúcate v Čechách?
Mením krajiny. Druhý film Príliš osobná známosť sme natočili kompletne v Česku, tretí film budeme s najväčšou pravdepodobnosťou nakrúcať v Rumunsku. Ako producent idem tam, kde mám najlepšie podmienky.
Nepresvedčili vás k návratu na Slovensku ani zvýšené vratky od štátu na 33 percent?
Tie platia až od roku 2021 a úprimne, budem uprednostňovať zahraničie. Mám nejaké výhrady k nastaveniam domáceho priemyslu a ak mi zafunguje model, ktorý som si nastavil, budem radšej nakrúcať v zahraničí.
Ako ste sa dostali do Rumunska?
Snažím sa správať ako regulárny producent, čo znamená, že mám projekt a peniaze na jeho realizáciu. A snažím sa nájsť miesto, kde sú najlepšie podmienky na jeho realizáciu. Rumunsko má veľmi dobrú filmársku infraštruktúru, dostatok štábov a profesionálov, o technike ani nehovoriac. Štúdiá v Bufte sú násobne väčšie ako barrandovské štúdiá (v rumunských štúdiách sa nakrúcali napríklad Cold Mountain, Borat alebo TransylvaniaGargoyle: Wings of Darkness, pozn. red.).
My sa na Rumunov pozeráme cez prizmu tých Rumunov, ktorí k nám chodia, žobrú a obťažujú ľudí na uliciach, ale Rumunsko je v skutočnosti veľmi kultivovaná krajina s hlbokými kultúrnymi koreňmi, viacerými Nobelistami a tomu zodpovedá aj stav ich filmového priemyslu. Mungiu má Zlatú Palmu z Cannes. O tom sa slovenským a českým filmárom ani nesníva.
V čom je pre vás Rumunsko efektívne?
Majú brutálne výhodné podmienky. Poskytujú automatické 35 percentné vratky a k tomu 10 percent, ktoré závisia od rôznych okolností. Nechcem to zakríknuť, ale je reálna šanca získať tam 45 percentnú vratku. Štáby a technika sú zhruba na rovnakej úrovni, ako je to v Česku.
A z hľadiska nákladov?
Nákladovo je to o niečo nižšie. Rozdiel nie je taký, aby sa človek kvôli tomu „hádzal o zem“, ale keď si sčítate mierne výhodnejšie ceny, výborné štáby a široký výber profesionálov plus obrovskú vratku od štátu, tak otázka, prečo Rumunsko, stráca zmysel.
Všetko alebo nič ste uvádzali okrem Slovenska aj v Poľsku a v Česku, spolu ho videlo až 850 tisíc platiacich divákov. Akú stratégiu máte pre Príliš osobnú známosť?
Príliš osobná známosť je robená ako srbsko-česko-slovenská koprodukcia, uvádzať ho budeme v týchto troch krajinách. Kľúč financovania filmu som si našiel v tom, že zbierame peniaze v troch lokáciách od troch televízií a troch distribučných sietí. Pri tomto filme sú to televízie a distribučné siete na Slovensku, v Česku a Srbsku.
Máte už po úspechu Všetko alebo nič jednoduchšiu pozíciu pri rokovaniach?
Áno, ale to sa skončí v momente, keď bude Príliš osobná známosť neúspešná. Moja vyjednávacia pozícia momentálne spočíva v tom, že viem ukázať výsledky a na tento film už mám teraz zabezpečených 90 percent financií, čo je úžasné. Môžem sa tak už zaoberať tretím filmom.
Dá sa povedať, že ste naštartovali odvahu slovenských producentov ísť do žánrových filmov? Aktuálne je v kinách triler Amnestie producenta Maroša Hečka a režiséra Jonáša Karáska, v decembri prichádza do kín romantická komédia Šťastný nový rok producentky Adriany Kronerovej a režiséra Jakuba Kronera. A po novom roku príde vaša nová evitovka.
Maroš Hečko s „Kandidátom“ ma predbehol. Aj Adriana s Jakubom a ich „Bratislavafilmom“. A bolo tu aj pár iných pokusov. Ale v roku 2017, keď sme išli do kín, nikto neočakával čísla návštevnosti na úrovni 200 alebo 300 tisíc divákov. Za úspech sa považovalo 100 tisíc ľudí. A my sme dali na Slovensku 350 tisíc. Aj keď tu je potrebné povedať, že Juraj Jakubisko si vždy išiel svoju ligu a jeho „Bathory“ pritiahla do kín 450 tisíc ľudí ešte pár rokov pred nami. Budem mu držať palce, aby podobne zafungovala aj „Perinbaba 2“. A celkovo sa budem tešiť, ak masy divákov budú chodiť tak na „Amnestie“ od Maroša Hečka a Jonáša Karáska, tak aj na „Šťastný nový rok“ Adriany a Jakuba Krónerovcov. Prajem im státisíce divákov a dúfam, že pekne predvarených kvalitnou slovenskou filmovou produkciou si ich potom do kina pritiahneme aj my. (úsmev)
Na čom staviate marketing filmu Príliš osobná známosť?
Na Evite. Som pevne presvedčený, že Evita je kľúčový brand. Druhá extrémne silná stránka filmu je režisérka Marta Ferencová, ktorá ešte bohužiaľ nemá to renomé na Slovensku, ale ľudia podľa mňa veľmi rýchlo prídu na to, že tu máme slovenskú režisérku svetového formátu s neuveriteľne dobrou prácou s hercami aj s emóciami. A vo filme máme tiež najlepšie hrajúce dieťa od čias Tomáša Holého (preslávil ho v roku 1977 film Marie Poledňákovej Jak vytrhnout velrybě stoličku). Ďalší a kľúčový marketingový benefit je to, že máme ako partnera televíziu Joj, ktorá veľmi slúži slovenskému filmu. To, čo robí Jojka ako televízny partner filmových projektov, je naozaj vysoký nadštandard.
Kto je Peter Núñez?
Režisér a producent Peter Núñez stojí za veľkými šou, ako napríklad SuperStar, Slovensko má talent alebo tanečnými šou Bailando a Let's Dance, ale aj za Slávikmi na ulici, Svadbou snov či Láskou nebeskou. Dnes jeho spoločnosť NUNEZ NFE vyrába Zem spieva, V siedmom nebi, 5 proti 5 a mnohé ďaľšie. Patrí mu aj mimoriadne úspešný filmový projekt patrí Všetko alebo nič, ktorý na Slovensku, v Česku a Poľsku videlo 850-tisíc divákov a umiestnil sa aj v rebríčku TOP 50 európskych filmov v sieti kín Europa Cinemas. Jeho firmy produkujú obsah pre TV Joj, RTVS, TV Markíza, TA 3, SENZI, FOLKLORIKA, COMEDY HOUSE, LALA TV. Je aj majiteľom mediálnej a reklamnej agentúry LOCO agency. Vyštudoval históriu a slovenský jazyk na Filozofickej fakultu v Bratislave.