Sociálna sieť Twitter umožňovala zacieliť reklamy na používateľov i podľa kľúčových slov ako "neonacista", "zástancovia belošskej nadradenosti" či "islamofóbovia". Ukázal to nedávny experiment spravodajskej spoločnosti BBC, ktorej sa podarilo opakovane spustiť platené oznámenia s problematicky definovanou cieľovou skupinou. Platforma sa po upozornení redakcie ospravedlnila a uviedla, že problém odstránila.
Twitter podobne ako Facebook a ďalšie digitálne spoločnosti zhromažďuje informácie o používateľoch a vytvára z nich podrobné profily o ich životnej situácii a záujmoch. Daná platforma potom môže podľa požiadaviek inzerentov pomerne presne zacieliť reklamu napríklad na "rodičov s tínedžermi" alebo na "amatérskych fotografov".
Twitter uvádza, že citlivé termíny zo zoznamu použiteľných kľúčových slov vyraďuje, BBC ale odhalila rad trhlín v tomto opatrení. Rozhranie pre nákup reklamy napríklad uvádzalo, že oznámenie zadané pod heslom "neonacista" by mohlo v Británii osloviť 67.000 až 81.000 používateľov.
Za účelom otestovania systému bola cez anonymný účet vytvorená falošná reklama s odkazom "šťastný nový rok", ktorá bola zacielená problematickými kľúčovými slovami na tri rôzne skupiny. Po krátkej dobe bolo oznámenie schválené a niekoľko hodín sa zobrazovalo používateľom. Podľa BBC bolo možné reklamy zadávať aj na základe hesiel ako "islamofóbovia" a "islamofóbia", pri ktorých Twitter odhadol potenciálne publikum na zhruba 100.000 ľudí. Ďalšou povolenou cieľovou skupinou boli používatelia vo veku od 13 do 24 rokov spadajúci pod kategórie "anorexia" a "bulímia".
Sociálna sieť následne priznala, že jej opatrenia zavedené s cieľom zabrániť zneužitiu reklamného systému neboli správne aplikované.
"Preventívne opatrenia zahŕňajú zákaz istých citlivých alebo diskriminačných termínov, ktoré neustále aktualizujeme. V tomto prípade bolo možné niektoré z týchto termínov použiť na účely zacielenia. Bola to chyba," uviedol Twitter. Za problém, ktorý bol vraj okamžite napravený, sa spoločnosť ospravedlnila.
Za posledné roky ide už o niekoľký podobný prípad. Predvlani na jeseň napríklad informoval server The Intercept, že sa mu podarilo zacieliť reklamu na 168.000 facebookových užívateľov, medzi ktorých záujmy patrí "biela genocída". Investigatívna skupina ProPublica o rok skôr odhalila, že facebook umožňoval inzerentom vyhľadávať potenciálne publikum aj na základe slovných spojení ako "Hitler neurobil nič zlé" alebo "ako páliť Židov".