Kódex postupov na boj proti dezinformáciám online predstavuje inovatívny nástroj v boji proti šíreniu nepravdivých a zavádzajúcich informácií, obsahuje však viaceré slabé stránky.
Zhodli sa na tom členovia Skupiny európskych regulačných orgánov pre audiovizuálne mediálne služby (ERGA), ktorí v utorok publikovali monitorovaciu správu o plnení záväzkov zo strany celosvetových sociálnych platforiem Google, Facebook a Twitter.
"Výsledky monitorovacej činnosti, ktorú na Slovensku realizovala Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR), upozorňujú napríklad na absenciu mechanizmu na nezávislé overovanie efektivity opatrení platforiem, nejednotnosť v postupoch platforiem a definíciách pojmov, ale aj nízky počet zúčastnených platforiem,“ priblížil riaditeľ kancelárie RVR Ľuboš Kukliš, ktorý v súčasnosti vedie príslušnú pracovnú skupinu ERGA v tejto oblasti. „ERGA preto navrhla viaceré odporúčania, vrátane zásadného prechodu od dobrovoľnej samoregulácie ku koregulácii,“ uviedol.
ERGA konkrétne navrhuje, aby platformy poskytovali údaje špecifické pre jednotlivé krajiny, rovnako tak má Európska komisia (EK) vymedziť a zjednotiť niektoré pojmy, napríklad v prípade politickej reklamy
Rozšírenie kódexu na WhatsApp a Messenger
Skupina regulátorov apeluje na rozšírenie platnosti kódexu na ďalšie silné platformy a subjekty reklamného priemyslu, ako je aj WhatsApp či Messenger. ERGA uznáva doterajšie úsilie v boji proti dezinformáciám šíriacim sa v online prostredí, apeluje ale na ďalšie zintenzívnenie a zvýšenie efektivity tohto boja. "K tomu by mal prispieť prechod od samoregulácie platforiem na štruktúrovanejšiu koreguláciu,“ priblížil Kukliš.
Kódex postupov na boj proti dezinformáciám online bol prijatý v septembri 2018 a podpísali ho platformy Facebook, Twitter a Google. Jeho cieľom je zvýšiť transparentnosť a lepšie ochraňovať užívateľov platforiem. ERGA bola poverená pomáhať EK pri monitorovaní plnenia záväzkov vyplývajúcich z kódexu.