Inštitút Reuters každoročne zverejňuje štúdiu s názvom Digital News Report, ktorá tento rok obsahuje mediálne dáta o 40 krajinách sveta.
Na úvod sa v štúdii, ktorej súčasťou je Slovensko už štvrtýkrát po sebe, uvádza, že slovenské mediálne prostredie sa vyznačuje populárnymi súkromnými televíznymi stanicami, dôveryhodným verejnoprávnym vysielateľom a silným postavením digitálnych spravodajských portálov.
Zo štúdie tiež vyplýva, že Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré majú k novinárom veľmi malú dôveru. Vlani novinárom verilo 33 percent obyvateľov, tento rok klesla dôvera o 5 percent na 28 percent.
Iba 40 percent Slovákov dôveruje médiám, ktoré si sami vyberú a 17 percent obyvateľov Slovenska verí informáciám zo sociálnych sietí (vlani to bolo 19 percent). Penetrácia internetu u nás dosahuje 85 percent.
Dáta uverejnené v prieskume Digital News Report sú výsledkom vyhodnotenia dôvery 15 vybraným slovenským médiám. Najvyššiu dôveru dosiahla tento rok RTVS, ktorej verí 67 percent respondentov, o jedno percento menej Slovákov dôveruje televízii TA3 (66 percent). Hospodárskym novinám a Aktualitám dôveruje rovnako 58 percent Slovákov a rádiu Express a televízii Joj 56 percent respondentov.
Hospodárske noviny si v porovnaní s minulým rokom udržali rovnakú pozíciu. Prvenstvo však vlani mala TA3, ktorú tento rok predbehla verejnoprávna televízia.
Súčasťou reportu je rebríček top online médií a rebríček top televízií, printov a rádií. Top trojku v online tvoria aktuality.sk, topky.sk a na tretej priečke je portál denníka Sme. V porovaní s minulým rokom si Topky s Aktualitami vymenili prvú pozíciu. Trojkou bol aj vlani portál sme.sk.
Počet platiacich čitateľov online médií má vo svete rastúcu tendenciu. Finančne podporuje digitálne médiá 12 percent Slovákov. Vlani to bolo o 4 percentá menej.
Prvé tri priečky v takzvaných offline médiách tvoria televízia Markíza, za ňou televízia Joj a tretia je verejnoprávna RTVS. Vlani bolo poradie totožné.
Prieskum Reuters inštitútu zdôrazňuje zaujímavosť, že smartfóny ako nástroj pre vyhľadávanie správ online predbehli počítače a notebooky.
Online, televíziu, print a sociálne siete uvádza ako zdroj informácii stále menej respondentov. Graf znázorňuje porovnanie od roku 2017.
Spomedzi sociálnych sietí je na Slovensku jednoznačnou jednotkou spoločnosť Facebook. Jej štyri dcérske platfromy (facebook, Messenger, Instagram a WhatsApp) sa objavili v rebríčku top šiestich sociálnych sietí. Jednotkou je sociálna sieť facebook, nasleduje YouTube a top trojku uzatvára komunikačná platforma Facebooku Messenger. Štvrté miesto patrí sociálnej sietí pre zdieľanie fotografií Instagram a piatu priečku prekvapilo obsadil Pokec. Posledným spomedzi top šiestich platforiem je WhatsApp.
Jednoznačným zdrojom správ pre Slovákov je sociálna sieť facebook.
Do štúdie vychádzajúcej od roku 2012 bolo oslovených 75 tisíc respondentov.