V roku 2020 poznačila pandémia Covidu-19 aj programové vysielanie televízií. Väčšina jarných noviniek po pár odvysielaných epizódach zmizla z obrazoviek a len niektoré z nich sa vrátili na jeseň. Hoci sa rok ešte neskončil, pozreli sme sa, ktoré programy mali u divákov úspech a ktoré, napriek očakávaniam, divákov nezaujali.
V tejto časti sme sa pozreli na úspešné aj neúspešné projekty televízie Markíza. Rekapituláciu tohtoročných projektov RTVS a televízie Joj si môžete pozrieť v týchto článkoch:
TOP PROJEKTY ROKA 2020 TELEVÍZIE MARKÍZA
1. SuperStar
Slovensko a Česko hľadalo od februára svoju šiestu spoločnú SuperStar a v nedeľu 31. mája ju našlo. Stala sa ňou mladá slovenská speváčka Barbora Piešová. Tento rok priniesla spevácka šou viacero noviniek vôbec prvýkrát vo svojej histórii. Niektoré televízia dopredu naplánovala, viacero jej však neplánovane priniesla koronakríza, ktorá na jar zasiahla sľubne rozbehnutú šou. Vývoj pandémie a uvoľňovanie opatrení napokon umožnili súťaž dovysielať ešte v jarnej sezóne, Markíza však do poslednej chvíle pracovala s viacerými scenármi živých prenosov. Hoci sa finálové kolá nakrúcali v prázdnom štúdiu bez divákov a aj bez plyšákov, ktorými v predchádzajúcich sériách zaplavovalo publikum svojich favoritov po každom vystúpení, diváci mali o tento ročník mimoriadny záujem a SuperStar prekonávala svoje niekoľkoročné rekordy sledovanosti.
Počet divákov kontinuálne rástol a od polovice apríla už neklesol pod 600-tisíc. Každú epizódu si v priemere pozrelo 624-tisíc divákov, čo je o 211-tisíc viac, ako mala predošlá séria v roku 2018, ktorú sledovalo v priemere 413-tisíc divákov. Finále sledovalo až 678-tisíc divákov, čo je absolútne rekordný výsledok v rámci posledných troch ročníkov, teda od roku 2015. Spokojnosť s výsledkami sledovanosti vyjadrila aj česká televízia Nova, ktorá SuperStar pripravuje spolu s Markízou. Šou sa vráti na obrazovky aj v budúcom roku.
2. Sestričky
Na druhú priečku najúspešnejších tohtoročných projektov sme zaradili tretiu sériu Sestričiek, ktoré sú súčasťou jesene na Markíze od roku 2018. Dramatický seriál vychádza z fínskeho seriálu Syke, ktorý bol v rokoch 2014-2017 vo svojej domovskej krajine najsledovanejším online titulom a v televízii dosahoval 30-percentné trhové podiely. Neskôr ho úspešne adaptovali televízie vo Švédsku, Belgicku, Veľkej Británii či Nemecku.
Slovenská adaptácia v réžii Petra Nikolaeva a Braňa Mišíka si hneď pri štarte našla svoje publikum a ako prvý seriál dokázal prekonať aj dovtedy neporaziteľných Susedov. Doposiaľ Markíza odvysielala tri série, pričom všetky boli najúspešnejšou jesennou novinkou z ponuky všetkých televízií. Tretia séria sa uzavrela na začiatku novembra so 609-tisíc divákmi pri obrazovkách, čo je absolútne najvyšší počet od štartu seriálu v septembri 2018.
Sestričky sa vrátia na obrazovky opäť o rok vo svojej štvrtej sérii, ktorou sa uzavrú. Pôvodný seriál má 40 častí rozdelených do štyroch sérií po 10 častí a Markíza už odvysielala 30 častí.
3. Pán profesor
Tretia priečka v našom rebríčku patrí tohtoročnej seriálovej novinke Pán profesor. Rodinný seriál mal premiéru na jar, kedy dostal priestor vo vysielaní v druhom programovom okne po Susedoch. Už s prvou epizódu si však pripísal v čase vysielania prvenstvo na trhu a tešil sa záujmu divákov aj pozitívnej odozve v online a na sociálnych sieťach. Po troch odvysielaných častiach mal seriál kvôli koronakríze vynútenú prestávku a svojho reštartu sa dočkal až na jeseň, keď ho už Markíza zaradila do hlavného vysielacieho času. Seriál postupne naberal divákov a ku koncu už prekročil pol miliónovú hranicu divákov. Z nespravodajských programov pritom prekonali na jeseň pol miliónovú hranicu len Sestričky a Zlatá maska pri svojej prvej epizóde.
Televízia Markíza bude s Pánom profesorom pokračovať aj budúci rok. Seriál z prostredia fiktívneho gymnázia je adaptáciou úspešného nemeckého seriálu Der Lehrer, ktorý vysiela televízia RTL od roku 2009, pričom stále dosahuje nadpriemernú sledovanosť a darí sa mu najmä u mladších, reklamne atraktívnych divákov. Dej je postavený na silnej romantickej linke dvoch hlavných hrdinov a zároveň vtipným a originálnym spôsobom zobrazuje školský aj každodenný život detí, učiteľov a rodičov. Popri pubertálnych problémov sa seriál venuje aj závažným témam ako sú zakázaná láska, šikana, finančné problémy v rodine či iná sexuálna orientácia.
4. Mimoriadne relácie
Pandémia koronavírusu a s tým súvisiace mimoriadne opatrenia zasiahli televízie na začiatku sľubne rozbehnutej jarnej sezóny. Záujem divákov o aktuálne informácie bol v prvom týždni po prijatí mimoriadnych opatrení enormný. Ako prvá zareagovala špeciálnou reláciou o koronavíruse 12. marca televízia Markíza. Diskusiu moderátora Michala Kovačiča s vtedy ešte dosluhujúcim premiérom Petrom Pellegrinim a ministerkou vnútra Denisou Sakovou si pozrelo rekordných 743-tisíc divákov. Záujem divákov o relácie s informáciami o koronavíruse neopadol ani v apríli, hoci už neprepisovali marcové maximá.
Vysokú sledovanosť dosahovala aj nedeľná politická diskusia Na telo, ktorá prekonala svoje rekordy 15. marca. Pozrelo si ju až 730-tisíc divákov, čo je najvyšší počet v súčasnej ére relácie (od septembra 2018).
5. 2 na 1
Na jeseň uviedla Markíza druhú sériu autorskej šou Adely Vinczeovej a Dana Dangla 2 na 1. Nasadila ju netradične na nedeľné večery do konkurencie Zlatej masky, ktorá mala byť jesenným lídrom televízie Joj. Tá však, napriek očakávaniam, u divákov prepadla a otvorila tak priestor šou 2 na 1, ktorá ju využila a upevnila si postavenie s priemerne 485-tisíc divákmi pri obrazovkách. Nečakaný úspech určite prekvapil Markízu, ktorá prinesie šou na obrazovky aj budúci rok.
Stálice Markízy
Medzi úspešné projekty Markízy sa radia aj formáty, ktoré si dlhodobo držia divácku priazeň. Či už sú to Oteckovia, ktorí dva roky neohrozene kraľujú podvečernému vysielaniu a k obrazovkám dokážu pritiahnuť viac divákov ako hlavný večerný program, alebo Horná Dolná, ktorá je súčasťou Markízy už päť rokov. Rovnako k Markíze patria aj Susedia či Farma, ktorá sa budúci rok dočká už svojej 13. série.
Pre úplnosť spomenieme aj projekty Markízy, ktoré síce nelámali rekordy sledovanosti, napriek tomu priniesli televízii požadované ratingy a na obrazovky sa vrátia s novými sériami. Novinkou tohto roka bola reality šou Svadba na prvý pohľad, ktorú Markíza uviedla na začiatku roka. Prvá osemdielna séria svadobnej šou divákov zaujala, v priemere si každú epizódu pozrelo okolo 430-tisíc divákov, maximom bolo 487-tisíc divákov.
V nových sériách sa v tomto roku vrátili na Markízu aj reality šou Extrémne premeny a Utajený šéf. Extrémne premeny, ktorá ponúkajú extrémne obéznym Slovákom druhú šancu na život, si aj vo svojej tretej sérii získali divákov. Reality šou Utajený šéf mala premiéru na Markíze na jeseň 2019. V štyroch častiach predstavila riaditeľov veľkých slovenských firiem, ktorí týždeň pracovali v prestrojení ako brigádnici na najnižších pozíciách vo svojich firmách. Utajený šéf bol pre Markízu minulý rok najsledovanejším programom od štartu jesennej televíznej sezóny. V tomto roku televízia uviedla české epizódy z produkcie sesterskej televízia Nova, ktoré si už nadštandardné výkony z minulého roka nezopakovali, stále sa však držali v lepšom priemere. Utajený šéf sa vráti na obrazovky aj budúci rok, Extrémny premeny dostanú budúci rok pauzu.