Americká spoločnosť Google v súvislosti s vpádom ruskej armády na Ukrajinu zablokovala tamojším používateľom vo svojej službe Google Maps dve funkcie, ktoré poskytujú informácie v reálnom čase. Informovala o tom webová stránka televízie CNN.
Prvá deaktivovaná funkcia zobrazovala hustotu premávky a bola využívaná na monitorovanie konfliktu z diaľky. Google však poznamenal, že v režime navigácie je stále dostupná. Druhá dočasne zablokovaná funkcia s názvom Live Busyness zobrazovala vyťaženosť konkrétneho miesta v rôznych časoch.
Spoločnosť Google uviedla, že tieto opatrenia prijala po konzultácii s miestnymi predstaviteľmi v záujme bezpečnosti obyvateľov Ukrajiny.
Google tiež oznámil, že zakázal ruským štátnym médiám zobrazovať reklamy na svojich platformách. Pripojil sa tak k podobnému sobotňajšiemu rozhodnutiu svojej dcérskej spoločnosti YouTube.
Tento krok nasleduje po vlne kritiky platforiem tzv. Big Tech, teda piatich technologických gigantov (Google, Amazon, Facebook, Apple a Microsoft), že aj po začiatku invázie umožňujú ruským firmám umiestňovať reklamu.
V piatok spoločnosť Meta, prevádzkujúca sieť Facebook, oznámila, že na svojich platformách pozastaví zobrazovanie reklamy ruských štátnych médií.
Organizácia NetBlocks so sídlom v Londýne, špecializujúca sa na kybernetickú bezpečnosť, v tejto súvislosti podľa agentúry AP informovala, že v Rusku je Facebook fakticky blokovaný. Jeho stránky sa buď nenačítajú vôbec, alebo tak pomaly, že táto platforma je de facto nepoužiteľná. Podobne je to s Twitterom, ktorý dočasne zastavil zobrazovanie reklamy na Ukrajine aj v Rusku.
Obmedzenia fungovania Twitteru a Facebooku možno v Rusku obísť pomocou Virtuálnej privátnej siete (VPN), čo využívajú napríklad používatelia v pevninskej Číne.