Ministerstvo zdravotníctva na novej webstránke www.slovenskoproticovidu.sk prináša komplexné odpovede na viac než 40 otázok o očkovaní, vakcínach, ich benefitoch, ale aj možných nežiaducich účinkoch. Webová stránka zároveň predstavuje osobnosti, ktoré sa rozhodli informačnú kampaň podporiť svojim vplyvom a spoločenskou autoritou.
Od štartu očkovania máme na Slovensku zaočkovaných viac ako 123 tisíc ľudí, zdravotníkov a pracovníkov zariadení sociálnej starostlivosti či seniorov nad 75 rokov. "Na dosiahnutie kolektívnej imunity potrebnej pre návrat k životu bez obmedzení, však potrebujeme významne zvýšiť dôveru verejnosti v očkovanie a motivovať ľudí, aby sa dali zaočkovať," uvádza rezort zdravotníctva.
Ďalší krok je webová stránka
Očkovanie prvých Slovákov bola mediálna téma číslo jeden koncom minulého roka. Ďalším krokom v informačnej kampani ministerstva je spustenie webovej stránky s informáciami a faktami overenými odborníkmi, verejnými zdravotníkmi, infektológmi či epidemiológmi. Webová stránka zároveň vytvára priestor pre názory celospoločensky rešpektovaných osobností, ktoré sa rozhodli podporiť očkovaciu kampaň na Slovensku s ústredným motívom Vakcína je sloboda.
Symbolom kampane je znak víťazstva
Kampaň Vakcína je sloboda a symbol víťazstva v písmene “V” nesú posolstvo, aké ľudí spájalo v mimoriadne zložitých historických chvíľach. „V slovenských dejinách sme ním odprevadili do minulosti komunizmus a privítali demokraciu. Veríme, že dnes si s jeho pomocou takisto poradíme aj s koronavírusom a ochorením Covid-19, nad ktorým zvíťazíme a získame späť svoj slobodný život bez obmedzení,“ predstavil symbol kampane minister zdravotníctva SR Marek Krajčí. Názov webovej stránky slovenskoproticovidu.sk je podľa neho zároveň výzvou, aby sme sa ako spoločnosť dokázali zjednotiť a spoločne zabojovali proti spoločnému nepriateľovi.
Vakcína je sloboda
„Vytvorený komunikačný koncept nám umožňuje mnohým cieľovým skupinám pripomenúť ich vlastnú motiváciu na očkovanie tým, že hlavné posolstvo, ktorým je sloboda, v ďalších variáciách pomenováva aj veľmi individualizovane,“ vysvetľuje Jana Pôbišová, riaditeľka komunikačného odboru MZ SR s tým, že vakcína predstavuje jediný efektívny spôsob ako zvíťaziť nad ochorením Covid–19. "Očkovanie je prenesene jedinou cestou na slobodu, a to v akejkoľvek jej podobe. Pre učiteľa tak vakcína predstavuje možnosť opäť učiť v škole, pre jeho žiakov vzdelanie. Pre podnikateľov je nádejou na reštart, pre cestovateľov zase možnosť prekročiť hranice okresu, či štátu. Pre mnohých z nás znamená blízkosť a objatie s tými, ktorých sme dávno nevideli," dodáva.
Informačnú kampaň posilnili osobnosti
Kľúčovým prvkom stratégie informačnej kampane je zapojenie dôveryhodných osobností, ktoré dokážu spájať spoločnosť. Kreatívny koncept im vytvoril priestor pre ich osobné, autentické zapojenie tým, že im prispôsobuje verziu loga podľa oblasti, v ktorej pôsobia alebo obsahu ich osobného odkazu.
Prvými osobnosťami podporujúcimi kampaň Vakcína je sloboda sú prezidentka Zuzana Čaputová, profesor Vladimír Krčméry, Viliam Dobiáš, Kamila Magálová, Elena Vacvalová, Renáta Názlerová, Adela Vinczeová, Daniel Hevier, Ondrej Kandráč, Matej Tóth, Marek Hamšík, učiteľ na diaľku 2020 Dávid Králik, prezident Združenia podnikateľov Slovenska Ján Solík, Učiteľka roka 2020 Iveta Barková, katolícky kňaz a dobrovoľník na COVID oddelení Ján Kulan či zdravotná sestra ocenená Bielym srdcom Zuzana Polčinová.
“Všetkým osobnostiam, ktoré sa rozhodli podporiť našu kampaň veľmi pekne ďakujem. Robia tak bez nároku na honorár a s vedomím, že budú zaočkovaní v príslušnej fáze našej aktualizovanej očkovacej stratégie. Verím, že aj vďaka ich pomoci a intenzívnym šírením overených informácií sa nám podarí podporiť význam očkovania v očiach verejnosti,” povedal minister Krajčí.
Ministerstvo predpokladá postupné zapájanie ďalších odborníkov a osobností, nielen tých známych. „Budú medzi nimi nielen lekári a vedci, ale aj ľudia z regiónov, influenceri v online priestore, zástupcovia športu, kultúry, cirkvi, školstva a ďalších komunít či odvetví, v mnohých prípadoch aj ľudia či organizácie, ktoré budú časti verejnosti neznáme, no pre inú sú dôležité,“ vysvetľuje Jana Pôbišová. V čase lockdownu nie je reálne mnohé zo zúčastnených osobností fotiť či nakrúcať, preto do kampane aj z dôvodu ochrany svojho zdravia poskytli fotografie z vlastných archívov alebo iných dostupných zdrojov.
Zapojenie neziskových a pacientskych organizácií
Ministerstvo sa chce v ďalšej fáze informačnej kampane sústrediť aj na konkrétne skupiny obyvateľov, aktuálne na seniorov a ľudí s rizikovými diagnózami. Za týmto účelom postupne oslovuje na spoluprácu neziskové a pacientske organizácie a záujmové združenia. „V rámci informačnej kampane sme oslovili už takmer dvadsiatku organizácií, ktoré majú priamy kontakt na rôzne zraniteľné skupiny obyvateľstva s otázkou, ako im vieme pomôcť šíriť osvetu o očkovaní,“ uzavrela Jana Pôbišová.
Celú kampaň zastrešuje PR agentúra
Kampaň pre ministerstvo zdravotníctva pripravila PR agentúra AMI Communications. Podľa zmluvy v centrálnom registri bude celá kampaň stáť maximálne 69 750 eur bez DPH (83 700 eur aj s DPH). Agentúra bude pre ministerstvo zabezpečovať komunikačné a marketingové služby počas celého obdobia informačnej a mobilizačnej kampane pre očkovanie. Súčasťou zmluvy je spracovanie tlačových správ, článkov, reportáží či rozhovorov, postov na facebook, ďalej zahŕňa organizáciu konferencie, odborný okrúhly stôl, celodenný mediálny tréning a výrobu hraného alebo animovaného videa.