Americká internetová televízia Netflix prvýkrát pripustila, že by mohla začať ponúkať aj lacnejšie predplatné podporené príjmami z reklamy. uviedol to spoluriaditeľ firmy Reed Hastings. Netflix dlho odolával reklame na svojej streamovacej platforme, teraz ju ale zvažuje, aby zastavil úbytok predplatiteľov. Ich počet klesol prvýkrát za viac ako desať rokov.
„Kto sa zaujíma o Netflix, tak vie, že ja som sa vždy staval proti zložitým reklamným väzbám a že som veľkým zástancom toho, aby predplatné bolo čo najjednoduchšie,“ poznamenal Hastings. „A aj keď to stále preferujem, som ešte väčším zástancom toho, aby mali spotrebitelia na výber,“ povedal analytikom po zverejnení hospodárskych výsledkov. Netflix podľa neho vníma, že niektorým predplatiteľom reklama nevadí.
Hastings upozornil, že pokiaľ sa Netflix pre lacnejšie predplatné rozhodne, nebude to hneď, ale zrejme až za rok alebo dva. Nové predplatné podporené reklamou by mohlo Netflixu zaistiť aj solídne zisky. Firma v utorok spolu s výsledkami hospodárenia uviedla, že jej prvýkrát po viac ako desiatich rokoch ubudlo klientov.
Čistý zisk Netflixu v prvom štvrťroku klesol o 6,4 percenta na 1,6 miliardy USD (približne 1,5 miliardy EUR). Tržby sa takmer o desať percent zvýšili a dosiahli 7,87 miliardy dolárov (7,3 miliardy eur), zaostali však za očakávaním analytikov. Akcie Netflixu v reakcii na výsledky a ďalší výhľad klesli zhruba o 25 percent. Investori sa obávajú, že priekopník streamovacích služieb má svoje najlepšie časy možno už za sebou, uviedla agentúra AP. Ďalší pokles čaká firma aj v druhom štvrťroku.
Konkurencia rastie, náklady stúpajú
Netflix uviedol, že čelí silnejúcej konkurencii, ktorú pre neho predstavujú novo spustené streamovacie služby od tradičných zábavných spoločností. Vplyv na celkový počet predplatiteľov má ale aj masívne zdieľanie prístupových hesiel, ďalej vysoká inflácia a pretrvávajúca invázia ruských vojsk na Ukrajinu. Netflix kvôli nej opúšťa ruský trh.
Počet predplatiteľov Netflixu sa za január až marec znížil o 200-tisíc na 221,6 milióna. Vedenie spoločnosti pritom očakávalo naopak zvýšenie počtu predplatiteľov o 2,5 milióna. Teraz sa Netflix pripravuje, že sa situácia ďalej zhorší a očakáva stratu ďalších dvoch miliónov predplatiteľov za apríl až jún. A to aj napriek návratu populárnych seriálov, ako sú Stranger Things a Ozark.
V snahe prilákať nových zákazníkov Netflix napríklad zvýšil výdavky na nové produkty, hlavne na pôvodnú tvorbu. Aby ju mohol zaplatiť, zvýšil cenu svojej služby. Firma uviedla, že cenové zmeny jej pomáhajú zvýšiť výnosy, ale že sú za uplynulý štvrťrok z veľkej časti zodpovedné za úbytok zhruba 600-tisíc predplatiteľov v Spojených štátoch a Kanade.
Lacnejšie predplatné podporené reklamou by mohlo Netflixu pomôcť udržať si tú časť zákazníkov, ktorým záleží na cene. Zároveň by to mohla byť pre Netflix nová možnosť, ako si zaistiť ďalšie príjmy.
„Je jasné, že službe Hulu to tak funguje. Robí to aj Disney a robili to tak aj v HBO,“ pripustil podľa serveru CNBC Hastings. „Myslím, že sa nedá veľmi pochybovať o tom, že to tak ide,“ dodal.