StoryEditor

Martin Bajaník: Foxford nie je nasledovníkom Shtoora

14.11.2013, 16:31
V čom sa podobá a v čom odlišuje Foxford od Shtoora, o čom bude "Katedra čiernych vied" a kam sa chce nová kníhkaviareň posúvať ďalej odpovedá spoluautor nového projektu, ktorý realizuje spolu s Martinus.sk.

Ako sme už včera písali, internetové kníhkupectvo Martinus.sk otvorilo v Košiciach novú kníhkaviareň s názvom Foxford. Ide o projekt siete kaviarní s novým konceptom, ktorý realizuje Martinus.sk spoločne s tvorcom značky SHTOOR home made café Martinom Bajaníkom a jeho manželkou. Spýtali sme sa ho preto, v akom stave je momentálne jeho spor so Štúrovcami, v čom bude Foxford iný ako Shtoor a aké majú s novým konceptom kníhkaviarne partneri projektu plány do najbližšej budúcnosti.

 

S: Značka Foxford patrí podľa svojho claimu „Coffee Campus by Martinus“ práve Martinusu. Akú oficiálnu rolu z právnického hľadiska v kaviarni zohrávate vy? Poučili ste sa možno aj zo sporu so značkou Shtoor a riešili to právne teraz inak?

Koncept Foxford je spoločným projektom - joint-venture Martinusu (Michala Meška) a mňa s manželkou. Shtoor vznikol z nadšenia a možno aj preto sme niektoré vzťahy na začiatku zabudli definovať, čo bol asi aj základ budúcich problémov. Pre mňa osobne je to veľkým poučením a pri tomto projekte sme už od začiatku riešili mnohé veci inak. Nikto z nás nevlastní krištáľovú guľu, a tak viem, že budúcnosť môže priniesť všeličo, ale naše spoločné úvodné rozhovory s Michalom prebiehali prekvapivo bezproblémovo, aj napriek faktu, že som sa snažil otvárať aj témy, ktoré práve u Štúrovcov generovali problémy.

 

S: Ako by ste teda definovali kompetencie jednotlivých partnerov projektu, teda zástupcov kníhkupectva, vás a vašej manželky? Kto má koľko podielu kreativity na starosti, kto zohráva akú úlohu?

Foxford vzniká na pôdoryse Martinusu a bude jeho plnohodnotným partnerom v kamenných kníhkupectvách. Má ale tiež ambíciu stáť na vlastných nohách, a preto máme v pláne vytvoriť aj prevádzky, kde bude podstatnejšia gastronomická stránka a knihám vytvoríme zaslúžený, ale pomerne menší priestor. Našim prvoradým cieľom je ale vytvoriť miesto, ktoré sa nebude deliť na kníhkupectvo a kaviareň, ale v ktorom budú tieto zložky organicky prepojené. Preto chceme tvoriť jeden tím s celým Martinusom. Určite by ale každý mal robiť to, čomu rozumie najlepšie; ja mám na starosti koncept, stratégiu a marketing, moja manželka zasa receptúry a výrobu. Kolegovia z Martinusu pokrývajú nemenej dôležité prvky konceptu ako sú knihy, samotnú prevádzku a starostlivosť o zákazníka, v ktorej si myslím, právom, vynikajú. A to nespomínam všetky technické činnosti ohľadom vedenia firmy.

 

S: Čo sa týka vášho pôvodného konceptu značky Shtoor - koľko z neho ste si nechali pre inšpiráciu do Foxfordu? A čo všetko ste naopak urobili teraz inak?

Hovorí sa, že človek dvakrát nevstúpi do tej istej rieky, a to platí aj o Shtoorovi. Nám sa svojho času podarilo so Shtoorom oživiť kaviarenský biznis v Bratislave a aj preto vzniká v poslednom čase veľa nových konceptov, podobných tomu nášmu. Je to samozrejme len dobre, pretože v konečnom dôsledku to prináša výhody nielen pre zákazníka, ale aj pre celý trh. Foxford však chce byť iný a pokúsiť sa opäť o istý posun vo vnímaní nielen kaviarní, ale aj kníhkupectiev. Zo Shtoora si však nesieme poznanie, že ak robíte niečo s nadšením a ako najlepšie viete, je veľmi pravdepodobné, že to ocení aj zákazník. Foxford nie je nasledovníkom Shtoora. Prichádza v inom čase, inom kontexte a má splniť iné ciele.

 

S: Dalo by sa povedať, že to, v čom je Foxford iný ako Shtoor, resp. súčasný Štúr, je presne to, čo ste sa snažili pôvodne presadiť aj v Shtoorovi?

Dá sa povedať, že Shtoor je obeťou svojho úspechu. Toto je príliš malý priestor na to, aby to dalo podrobnejšie rozobrať, ale môžem povedať, že sa mi nepodarilo mojich bývalých partnerov presvedčiť o svojej predstave rozvoja. S Michalom Meškom mám pocit, že si v tomto rozumieme. Foxford však nevnímam ako novú kapitolu, ale ako úplne inú knihu.

 

S: Aká je aktuálna (právna) situácia v spore medzi vami a spoločnosťou Štúrovci?

Už asi rok sa snažím o dohodu so svojimi bývalými partnermi, ale všetky moje návrhy boli odmietnuté bez protinávrhu. Neostáva nám preto nič iné, ako súdne vyrovnanie. Nijak ma to neteší, najmä keď poznám situáciu slovenskej justície.

 

S: Aké sú vaše ďalšie plány so značkou Foxford? Avizovali ste „Fakultu čiernych vied“ a že bude kaviareň slúžiť na kreatívne i akademické eventy...

Akademická pôda je metafora. Málokto vie, že “viedenská kaviareň”, teda typ kaviarne, ktorý sa snažíme prevádzkovať aj u nás, patrí do kultúrneho dedičstva UNESCO. Napríklad francúzska revolúcia vznikla v kaviarni; v Paríži dodnes existuje kaviareň Procope, v ktorej sa stretávali osvietenci a formulovali svoje tézy. Voltaire tam má stále svoj vyčlenený stôl. Kaviareň je pre nás teda miestom, kde tradične šikovní a tvoriví ľudia konfrontujú svoje idey s priateľmi, ale aj oponentmi. Ak k tomu prirátame kníhkupectvo ako zásobáreň existujúcich ideí, vychádza nám potenciál, ktorý by sme chceli využiť, aby sme motivovali k akcii tú skupinu, ktorá si hovorí “kreatívna trieda”. Myslím, že je všade okolo nás čo zlepšovať. Pre tento účel vytvárame virtuálne “fakulty” a “katedry”, ktoré sa majú venovať jednotlivým témam. Začíname s už menovanou “Katedrou čiernych vied”, ktorá sa venuje káve a súvisiacimi aktivitami.

 

S: Prvá lastovička v Košiciach má vraj ambíciu vytvoriť už v blízkej budúcnosti svoju sieť. Kde všade? A ako to vlastne bude v Bratislave? Existujúce predajne Martinusu zostanú v spolupráci so Štúrovcami a všade inde budú odteraz rozvíjať už len Foxford?

Čo sa týka existujúcej spolupráce so Štúrovcami, tak na túto tému prebiehajú momentálne medzi zúčastnenými stranami rozhovory, takže sa k tomu vyjadriť neviem a nemôžem. Každopádne, Foxford chce byť príležitosťou pre rozvoj. Košice nám vďaka umiestneniu v obchodnom centre neumožňujú realizovať všetky typy aktivít, ale kaviareň to bude plnohodnotná. Naše ďalšie plány vedú do Bratislavy, kde by sme chceli odprezentovať koncept v plnom profile a verím, že sa nám to podarí najneskôr do jari budúceho roka. Myslím, že sa ľudia majú na čo tešiť.

 

 

Zdroj: mia

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. apríl 2024 18:19