StoryEditor

Sú bilbordy na homeopatiká etické? Rada pre reklamu rozhodla

29.06.2016, 16:07
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu vydala stanovisko ku kontroverznej kampani.

Verím homeopatii. Homeopatia nám pomáha. Slovenská komora homeopatov spustila 1. júna 2016 v Bratislave bilbordovú kampaň s týmito odkazmi, ktoré propagovali známe osobnosti ako alternatívny spôsob medicíny.

Tvárou reklamnej kampane sa stali známe osobnosti - tenistka Dominika Cibulková so svojím trénerom Matejom Liptákom, bývalý futbalový reprezentant Szilárd Németh, spevák Robo Papp a moderátorka Emma Tekelyová.

Stratégie o kampani informovali v článkoch Známe osobnosti v kampani propagujú homeopatiu. Prípad rieši RPR a Kto zastaví šarlatánov na bilbordoch?

Kontroverzné bilbordy rozvírili diskusiu odborníkov aj verejnosti o účinkoch homeopatie. Rada pre reklamu ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy zaevidovala v júni dve sťažnosti, ku ktorým zaujala Arbitrážna komisia na svojom zasadnutí 23. júna stanovisko. Po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela komisia hlasovaním k záveru, že sťažnosti nie sú opodstatnené. Prinášame vám zdôvodnenie zamietavého stanoviska komisie ku kampani aj vyjadrenie k jednotlivým bodom sťažností.

Sťažovatelia poukazovali na klamlivosť reklamy

Prvú sťažnosť zaevidovala Rada pre reklamu v júni od fyzickej osoby. Sťažovateľka v nej vyjadrila názor, že tvrdenie „homeopatia nám pomáha“ je zavádzajúce a reklamu považuje za klamlivú. Podľa sťažovateľky reklama zneužíva dôveru spotrebiteľa a využíva nedostatok jeho skúseností, znalostí, prípadne jeho dôverčivosť.

Chýbajú vedecké dôkazy

Sťažovateľka si myslí, že reklama ohrozuje dobré meno reklamy a znižuje dôveru v reklamu ako službu spotrebiteľom. Vo svojej sťažnosti sa odvoláva na publikované názory, že neexistuje ani jedna odborná štúdia, ktorá by vedela dokázať akýkoľvek účinok homeopatík na zdravie človeka alebo zvieraťa, okrem placebo efektu. K sťažnosti sťažovateľka pripojila aj odkazy na viaceré názory, resp. štúdie o homeopatii. V sťažnosti bolo tiež uvedené, že z kampane nie je jasné, či osobám vyobrazeným na billboarde homeopatia pomáha reálne zdravotne alebo len pocitovo.

Stratégie

Ovplyvnia známe osobnosti predaj?

Druhú sťažnosť zaevidovala Rada pre reklamu od občianskeho združenia Spoločenstvo sv. Jozefa (Spoločnosť svätého Bazila Veľkého). V nej sťažovatelia namietajú, že známe osobnosti, ktoré boli zapojené do kampane, môžu vzhľadom na svoje profesionálne zameranie výrazne ovplyvniť predaj liekov. Sťažovatelia poukazujú na to, že v reklame nie je umiestnená výzva na konzultáciu s lekárom, či lekárnikom. Okrem toho vyjadrili sťažovatelia aj názor, že ak sú niektoré homeopatiká na lekársky predpis, tak reklama prekračuje hranicu Etického kódexu reklamnej praxe, keďže v danom prípade nemôžu byť predmetom reklamy.

Stratégie

Rozhodnutie Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu:

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu posúdila všetky relevantné podklady a hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosti nie sú opodstatnené. Bilbordy „Homeopatia“ podľa RPR nie sú v rozpore s ustanoveniami Etického kódexu reklamnej praxe platného na území Slovenska.

Reklama je zrozumiteľná a jasná

Arbitrážna komisia RPR pri posudzovaní vychádzala zo skutočnosti, že reklama neobsahuje odkaz na žiaden konkrétny produkt – v tomto prípade konkrétny homeopatický liek. Taktiež výroky, ktoré sú uvedené na bilbordoch, sú subjektívnymi názormi konkrétnych osobností na homeopatiu. Spracovanie reklamy ako aj jej celková koncepcia sú zrozumiteľné a jasné.

Billboardy nezavádzajú spotrebiteľov

Podľa Arbitrážnej komisie žiaden z bilbordov neobsahuje výzvu, ktorá by nabádala k nutnej, či okamžitej zmene spotrebiteľských návykov, či spotrebiteľského správania. Komisia ani nepredpokladá, že na jej základe by spotrebiteľ urobil rozhodnutie bez toho, aby tomuto predchádzalo bližšie vyhľadanie si informácii o homeopatii, napríklad na webovej stránke, ktorá je na billboarde taktiež uvedená.

Homeopatia je v tomto prípade prezentovaná ako jedna z možností a reklama neobsahuje vyjadrenia, ani zobrazenia, ktoré by homeopatiu stavali do pozície jedinej a správnej „liečebnej“ metódy.

Známe osobnosti neovplyvnia spotrebu liekov

V súvislosti s námietkou ohľadom využitia známych osobností v reklame, je Arbitrážna komisia toho názoru, že potenciálny rozpor reklamy s Etickým kódexom by mohol nastať vtedy, ak by v reklame vystupovali osoby, ktoré sú schopné ovplyvniť spotrebu liekov z titulu svojej odbornosti – napríklad konkrétni lekári, lekárnici, prípadne homeopati. V danom prípade sa tvárami kampane stali známe osobnosti z verejného života (športovci, spevák, moderátorka) a komisia ich vystupovanie v rámci reklamnej kampane nepovažuje za porušujúce Etický kódex.

Ako nedôvodnú vníma komisia aj námietku sťažovateľov ohľadom absencie výzvy na konzultáciu s lekárom, či lekárnikom, keďže reklama nepropaguje žiaden konkrétny produkt – homeopatický liek.

Rozhodnutia a odôvodnenia Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu k ďalším siedmim reklamným kampaniam vám prinesieme zajtra. Týkajú sa TV spotu s Petrou Polnišovou Keď ti nepožičia Ľubka, požičia ti VUBka, vonkajšej reklamy spoločnosti Calzedonia - Italian beachwear, na ktorých je modelka Adriana Lima, bilboardu na plastické operácie so sloganom Pozerajú ti len do očí?, bilbordu na akčné ceny s nočnom erotickom klube Babylon či propagačného videa na Facebook fan page, ktoré propaguje plavkový sortiment značky Relleciga.

Stratégie

01 - Modified: 2016-06-20 09:54:06 - Feat.: 0 - Title: Kto zastaví šarlatánov na bilbordoch?
01 - Modified: 2021-01-29 12:29:39 - Feat.: - Title: Rada pre reklamu vyniesla verdikt: Sťažnosť na reklamu Lidla je neopodstatnená 02 - Modified: 2017-12-12 09:43:32 - Feat.: - Title: Reklama na chyžné z Filipín sa verejnosti ani Rade pre reklamu nepozdáva 03 - Modified: 2017-11-10 08:55:10 - Feat.: - Title: Rada pre reklamu: Porovnávacia kampaň Lidlu je neetická 04 - Modified: 2017-10-05 18:52:51 - Feat.: - Title: Ľudské telo stiahnuté z kože na billboardoch sa Rade pre reklamu nepáči 05 - Modified: 2017-01-09 19:41:07 - Feat.: - Title: Na tieto reklamy sme sa v roku 2016 sťažovali najviac (prehľad)
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. jún 2024 20:22