Vitajte pri novom seriáli Stratégií. Nová pravidelná rubrika vždy vo štvrtok porovná niečo, čo robia slovenské televízie. A možno nie iba tie. Keďže začíname v januári, začnime najväčšou témou nového roka. JE ZIMA.
Prečo správy?
Na úvod kontext. Slovenské komerčné televízie aktuálne súperia o to, kto si bude môcť hovoriť „televízny líder“. Pozícia, na ktorej bola od začiatku píplmetrového merania v podstate neohrozene Markíza – aj vďaka svojmu spravodajstvu – je aktuálne viac, než ohrozená.
Krivky sledovanosti dvoch najsledovanejších televízií k sebe pozvoľna mierili, po januárovom odchode Markízy z terestriálu sa proces približovania urýchlil. V novom roku dosahuje JOJ lepšie čísla, spravodajstvo JOJ je najsledovanejšie celkom pravidelne.
Záujem televízií je sústredený na prime-time, správy sú pre každú z nich stále povestnou vlajkovou loďou. Dôležité sú aj z hľadiska sledovanosti, majú divákov posadiť v obývačke pred televízor a udržať ich na vyvolenej stanici pre večerné seriály, filmy, či zábavné relácie.
Objem - Na Markíze bolo zimy viac
Poďme teda porovnávať. Ako prežívajú hlavné televízne správy zimu? Sústredili sme sa na počet a dĺžku reportáží a ich obsah počas minulého týždňa, od 9. do 15. januára. Týždeň začal rekordným mrazom, v stredu potom zasiahla Slovensko snehová kalamita, počasie nezmizlo z Televíznych novín Markízy a Novín JOJ ani jeden deň.
Z porovnania ale vyplynulo, že Televízne noviny Markízy (ďalej TVMA) venovali počasiu a jeho vplyvu na každodenný život divákov viac priestoru, ako Noviny JOJ (ďalej JOJ). Na TVMA predstavovala zima a udalosti s ňou spojené od začiatku týždňa približne štvrtinu až tretinu vysielacieho času. Aj čo sa počtu reportáží týka, aj čo sa týka minutáže.
Počas pracovného týždňa venovali TVMA zime, snehu a mrazu vždy medzi 20 a 30% vysielacieho času, premenené na minúty 16 až 18 minút v 7-8 reportážach. JOJ začala opatrne, k 20% výplne Novín zimnými správami sa priblížila až v stredu. V piatok a cez víkend už aj na JOJke prekročili snehové a mrazivé správy tretinu vysielacieho času.
(Treba poznamenať, že stopáž Televíznych novín je vyše 50 minút, Noviny JOJ majú polovičnú. JOJ vysiela pred nimi od 19:00 Krimi.)
Obsah - V zime trpia okrem ľudí zvieratá, veľa zvierat a hrobári majú problém, lebo mrzne zem
Hlavnou témou bolo počasie a jeho dôsledky. Hrozia ľadové povodne, Kalamita, Ľad na Dunaji, keď potom napadol sneh, focus sa preniesol na cesty a cestárov. Vodiči na celom Slovensku dostali možnosť na kameru povedať, ako sa tí, ktorí sa majú starať o zjazdnosť vozoviek, znova nechali nachytať keď nasnežilo. Reportáže na oboch televíziách boli veľmi podobné, bežní ľudia hovorili o svojich problémoch spôsobených počasím, meteorológovia dávali predpovede, dokedy ešte bude mrznúť, či snežiť.
Aj vedľajšie témy vysielané v druhej polovici spravodajských relácií sa na seba dosť ponášali. V zime trpia okrem ľudí zvieratá, veľa zvierat (vysielali obaja). Zima je domácim miláčikom, prežiť musia ryby pod ľadom, zvieratká v ZOO, samozrejme aj tatranské kamzíky. Dopravným nehodám zapríčineným neideálnymi podmienkami pre šoférov sa rovnako venovali obe televízie. Markíza radila, ako sa vysporiadať s problémami so štartovaním, jej redaktorka v regióne si privstala, aby ukázala ako musia ráno pripraviť autobusy pre ľudí svoje stroje na jazdy. Regionálny štáb JOJky absolvoval nočnú šichtu s cestárom.
Nočná šichta s cestárom, od 11:40
Medzi zaujímavosti patrili krátke správy o zime v zahraničí („Atény by ste nespoznali,“), efektné pohľady na súťaž v ľadovom sochárstve si nenechali ujsť jedni, ani druhí. Chudnutie behom v zime (TVMA), striedali Vypredané lopaty na sneh (TVMA), alebo Bicykle v zime (JOJ).
Bulvárno-bizarné reportáže nechýbali, úlohou spravodajstva na komerčnej televízii nie je ľudí iba informovať. Na moje prekvapenie, za vrchol žánru považujem reportáž Markízy spod Tatier. Hrobári tam majú dilemu a ťažkú robotu, lebo im primrzla zem. Najbizarnejšia reportáž na JOJ hovorila o kúrení fejkovými paletami, ktoré colníci po zadržaní posúvajú ľuďom v náročných životných podmienkach.
Hrobárova dilema, štvrtá reportáž v poradí.
Čísla - komu zamrzol úsmev
Na sledovanosť spravodajstva nemá vplyv len ich obsah. Dôležitá je sledovanosť v takzvanom access-prime, aj tam sa výrazne lepšie darí na začiatku roka JOJke, v pracovných dňoch vysiela Moja mama varí lepšie, ako tvoja. Noviny JOJ majú teda v súčasnosti o čosi lepšiu východiskovú pozíciu, divákov nestrácajú ani keď Krimi noviny súperia s prvou polhodinou Televíznych novín a Správ RTVS.
TVMA síce od januára výsledkovo trpí čiastočne aj pre odchod z terestriálu a ďalšími faktormi, výsledky v monitorovanom období sú ale jednoznačné: Noviny JOJ porazili Televízne noviny Markízy každý deň v týždni. Jediným ako-tak vyrovnaným dňom bola sobota. Televízne noviny Markízy ani raz nezískali 10 ratingových bodov podľa píplmetrového merania.
|
Televízne noviny Markízy |
Noviny JOJ |
||
Dátum |
Rating (%) |
Podiel (%) |
Rating (%) |
Podiel (%) |
Pondelok 9.1. |
7,7 |
24,0 |
10,4 |
31,1 |
Utorok 10.1. |
7,7 |
23,5 |
9,7 |
28,9 |
Streda 11.1. |
7,1 |
21,1 |
9,9 |
28,5 |
Štvrtok 12.1. |
6,8 |
22,6 |
9,3 |
29,5 |
Piatok 13.1. |
6,7 |
22,2 |
9,2 |
29,4 |
Sobota 14.1. |
8,1 |
25,8 |
9,0 |
27,9 |
Nedeľa 15.1. |
9,8 |
25,7 |
11,9 |
30,8 |
Zdroj dát: PMT/TNS Slovakia.
Záver, dokonca hneď dva
Priznám sa, mal som od pravidelného sledovania komerčného televízneho spravodajstva pre potreby Týždňovky relatívne dlhú prestávku. Keď som sa k nim teraz vrátil zistil som, že si sú také podobné, ako ešte neboli. Dnes večer by ma akákoľvek správa z Televíznych novín neprekvapila na JOJke a naopak. Nič také si nepamätám, dnes sú hlavné správy na dvoch najväčších komerčných televíziých na nerozoznanie.
Môžeme z toho vyvodiť dva závery: Jeden, že o tom, ktorá hlavná spravodajská relácia na komerčnej televízii bude úspešnejšia, už rozhoduje exekúcia. Výber a plánovanie tém a ich lepšie spracovanie.
A druhý o tom, že priestor na civilné, „verejnoprávne“ spravodajstvo nebol nikdy otvorenejší.