Stratégie
StoryEditor

Veľké porovnanie: Ako Televízne noviny a Noviny JOJ prežívajú zimu?

19.01.2017, 11:20
Vitajte pri novom seriáli Stratégií. Stretneme sa vždy vo štvrtok.

Vitajte pri novom seriáli Stratégií. Nová pravidelná rubrika vždy vo štvrtok porovná niečo, čo robia slovenské televízie. A možno nie iba tie. Keďže začíname v januári, začnime najväčšou témou nového roka. JE ZIMA.

Prečo správy?

Na úvod kontext. Slovenské komerčné televízie aktuálne súperia o to, kto si bude môcť hovoriť „televízny líder“. Pozícia, na ktorej bola od začiatku píplmetrového merania v podstate neohrozene Markíza – aj vďaka svojmu spravodajstvu – je aktuálne viac, než ohrozená.

Krivky sledovanosti dvoch najsledovanejších televízií k sebe pozvoľna mierili, po januárovom odchode Markízy z terestriálu sa proces približovania urýchlil. V novom roku dosahuje JOJ lepšie čísla, spravodajstvo JOJ je najsledovanejšie celkom pravidelne.

Záujem televízií je sústredený na prime-time, správy sú pre každú z nich stále povestnou vlajkovou loďou. Dôležité sú aj z hľadiska sledovanosti, majú divákov posadiť v obývačke pred televízor a udržať ich na vyvolenej stanici pre večerné seriály, filmy, či zábavné relácie.

Objem - Na Markíze bolo zimy viac

Poďme teda porovnávať. Ako prežívajú hlavné televízne správy zimu? Sústredili sme sa na počet a dĺžku reportáží a ich obsah počas minulého týždňa, od 9. do 15. januára. Týždeň začal rekordným mrazom, v stredu potom zasiahla Slovensko snehová kalamita, počasie nezmizlo z Televíznych novín Markízy a Novín JOJ ani jeden deň.

Z porovnania ale vyplynulo, že Televízne noviny Markízy (ďalej TVMA) venovali počasiu a jeho vplyvu na každodenný život divákov viac priestoru, ako Noviny JOJ (ďalej JOJ). Na TVMA predstavovala zima a udalosti s ňou spojené od začiatku týždňa približne štvrtinu až tretinu vysielacieho času. Aj čo sa počtu reportáží týka, aj čo sa týka minutáže.

Počas pracovného týždňa venovali TVMA zime, snehu a mrazu vždy medzi 20 a 30% vysielacieho času, premenené na minúty 16 až 18 minút v 7-8 reportážach. JOJ začala opatrne, k 20% výplne Novín zimnými správami sa priblížila až v stredu. V piatok a cez víkend už aj na JOJke prekročili snehové a mrazivé správy tretinu vysielacieho času.

(Treba poznamenať, že stopáž Televíznych novín je vyše 50 minút, Noviny JOJ majú polovičnú. JOJ vysiela pred nimi od 19:00 Krimi.)

Obsah -  V zime trpia okrem ľudí zvieratá, veľa zvierat a hrobári majú problém, lebo mrzne zem

Hlavnou témou bolo počasie a jeho dôsledky. Hrozia ľadové povodne, Kalamita, Ľad na Dunaji, keď potom napadol sneh, focus sa preniesol na cesty a cestárov. Vodiči na celom Slovensku dostali možnosť na kameru povedať, ako sa tí, ktorí sa majú starať o zjazdnosť vozoviek, znova nechali nachytať keď nasnežilo. Reportáže na oboch televíziách boli veľmi podobné, bežní ľudia hovorili o svojich problémoch spôsobených počasím, meteorológovia dávali predpovede, dokedy ešte bude mrznúť, či snežiť.  

Aj vedľajšie témy vysielané v druhej polovici spravodajských relácií sa na seba dosť ponášali. V zime trpia okrem ľudí zvieratá, veľa zvierat (vysielali obaja). Zima je domácim miláčikom, prežiť musia ryby pod ľadom, zvieratká v ZOO, samozrejme aj tatranské kamzíky. Dopravným nehodám zapríčineným neideálnymi podmienkami pre šoférov sa rovnako venovali obe televízie. Markíza radila, ako sa vysporiadať s problémami so štartovaním, jej redaktorka v regióne si privstala, aby ukázala ako musia ráno pripraviť autobusy pre ľudí svoje stroje na jazdy. Regionálny štáb JOJky absolvoval nočnú šichtu s cestárom.

Nočná šichta s cestárom, od 11:40

Medzi zaujímavosti patrili krátke správy o zime v zahraničí („Atény by ste nespoznali,“), efektné pohľady na súťaž v ľadovom sochárstve si nenechali ujsť jedni, ani druhí. Chudnutie behom v zime (TVMA), striedali Vypredané lopaty na sneh (TVMA), alebo Bicykle v zime (JOJ).

Bulvárno-bizarné reportáže nechýbali, úlohou spravodajstva na komerčnej televízii nie je ľudí iba informovať. Na moje prekvapenie, za vrchol žánru považujem reportáž Markízy spod Tatier. Hrobári tam majú dilemu a ťažkú robotu, lebo im primrzla zem. Najbizarnejšia reportáž na JOJ hovorila o kúrení fejkovými paletami, ktoré colníci po zadržaní posúvajú ľuďom v náročných životných podmienkach.

Hrobárova dilema, štvrtá reportáž v poradí.  

Čísla - komu zamrzol úsmev

Na sledovanosť spravodajstva nemá vplyv len ich obsah. Dôležitá je sledovanosť v takzvanom access-prime, aj tam sa výrazne lepšie darí na začiatku roka JOJke, v pracovných dňoch vysiela Moja mama varí lepšie, ako tvoja. Noviny JOJ majú teda v súčasnosti o čosi lepšiu východiskovú pozíciu, divákov nestrácajú ani keď Krimi noviny súperia s prvou polhodinou Televíznych novín a Správ RTVS.

TVMA síce od januára výsledkovo trpí čiastočne aj pre odchod z terestriálu a ďalšími faktormi, výsledky v monitorovanom období sú ale jednoznačné: Noviny JOJ porazili Televízne noviny Markízy každý deň v týždni. Jediným ako-tak vyrovnaným dňom bola sobota. Televízne noviny Markízy ani raz nezískali 10 ratingových bodov podľa píplmetrového merania.

 

Televízne noviny Markízy

Noviny JOJ

Dátum

Rating (%)

Podiel (%)

Rating (%)

Podiel (%)

Pondelok 9.1.    

7,7

24,0

10,4

31,1

Utorok 10.1.

7,7

23,5

9,7

28,9

Streda 11.1.

7,1

21,1

9,9

28,5

Štvrtok 12.1.

6,8

22,6

9,3

29,5

Piatok 13.1.

6,7

22,2

9,2

29,4

Sobota 14.1.

8,1

25,8

9,0

27,9

Nedeľa 15.1.

9,8

25,7

11,9

30,8

 Zdroj dát: PMT/TNS Slovakia.

Záver, dokonca hneď dva 

Priznám sa, mal som od pravidelného sledovania komerčného televízneho spravodajstva pre potreby Týždňovky relatívne dlhú prestávku. Keď som sa k nim teraz vrátil zistil som, že si sú také podobné, ako ešte neboli. Dnes večer by ma akákoľvek správa z Televíznych novín  neprekvapila na JOJke a naopak. Nič také si nepamätám, dnes sú hlavné správy na dvoch najväčších komerčných televíziých na nerozoznanie.

Môžeme z toho vyvodiť dva závery: Jeden, že o tom, ktorá hlavná spravodajská relácia na komerčnej televízii bude úspešnejšia, už rozhoduje exekúcia. Výber a plánovanie tém a ich lepšie spracovanie.

A druhý o tom, že priestor na civilné, „verejnoprávne“ spravodajstvo nebol nikdy otvorenejší.

01 - Modified: 2022-03-02 13:54:21 - Feat.: - Title: Televízia JOJ dnes oslavuje 20. narodeniny 02 - Modified: 2021-08-13 13:42:12 - Feat.: - Title: Televízia Joj predstavila jesenné novinky. V nových seriáloch stavila na emócie 03 - Modified: 2021-08-06 11:06:13 - Feat.: - Title: Platený videoportál aj športovú stanicu chceme spustiť už v tomto roku, hovorí obchodný riaditeľ skupiny JOJ 04 - Modified: 2021-03-12 09:55:21 - Feat.: - Title: Ranné noviny televízie Joj oslavujú tretie narodeniny 05 - Modified: 2021-03-08 11:36:02 - Feat.: - Title: TIPOS Talent týždňa je späť
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 01:52