Tri globálne agentúry Magna, Group M a Zenith zverejnili ešte pred koncom minulého roka svoje odhady výšky výdavkov do reklamy na globálnej úrovni. Ich predikcie sú celkom optimistické. Kým Magna uviedla, že očakáva celosvetovo zvýšenie reklamných výdavkov o 3,6 percenta v tomto roku, Group M a Zenith odhadli očakávaný rast výdavkov do reklamy na tento rok na úrovni 4,4 percenta. Group M odhaduje, že sa investície do reklamy budú pohybovať na úrovni 547 miliárd amerických dolárov, v roku 2016 to bolo 524 miliárd amerických dolárov. Spojené štáty a Čína sú krajiny, ktoré sa tak ako minulý, aj tento rok podieľajú na najvyššom náraste reklamy. Za nimi nasledujú Austrália a Veľká Británia.
Televíziu vo svete atakuje online
Televízia je stále mediatypom, ktorý si z hľadiska výdavkov v celosvetovom meradle berie z koláča najväčší podiel. Podľa mediálnej agentúry Group M to bolo v roku 2016 42 percent. Avšak odborníci sa čoraz častejšie zhodujú v tom, že je to stagnujúci mediatyp. Aj preto Group M odhaduje, že televízia si v roku 2017 globálne vezme 41 percent. Zenith dokonca tvrdí, že v Severnej Amerike v tomto roku televíziu predbehne online, ktorý sa tak stane najväčším reklamným mediatypom.
Reklama v mobiloch porastie raketovo
Jedna z najrýchlejších kategórií je podľa zahraničných odborníkov reklama v mobiloch. Predpovede agentúry Zenith ešte z konca minulého roka sú také, že v roku 2017 predbehne mobilná reklama desktopovú. Agentúra očakáva, že do roku 2018 bude dokonca mobilná reklamapredstavovať 60 percent z podielu celej internetovej reklamy. A agentúra hovorí aj o tom, že výdavky do mobilnej reklamy v roku 2016 predstavovali dohromady viac ako reklama v novinách, časopisoch, kinách a vonkajšia reklama dokopy. Čo táto informácia znamená pre zadávateľov? Všetky formáty komunikácie – od webových stránok až po videoreklamu – by mali zadávatelia vytvárať tak, aby ponúkali čo najlepší zážitok na mobilných zariadeniach. Zároveň by mali brať do úvahy fakt, že používatelia konzumujú obsah aj prostredníctvom tabletov či počas sledovania televíznej obrazovky, preto je dôležité, aby bola reklama koherentná naprieč viacerými zariadeniami a obrazovkami.
Podľa odborníkov okrem výdavkov do reklamy v mobiloch budú rásť aj spendy do sociálnych médií, pričom v roku 2019 by sa na celkovom objeme digitálnej reklamy mali podieľať 20 percentami. Najvyššiu zásluhu na raste výdavkov do sociálnych médií má najmä online video. Je to aj vďaka novinkám z minulého roka, ako bol napríklad Facebook Live.
Očakávajme nástup programatického nákupu
Tak, ako sa budú do digitálu presúvať výdavky do reklamy, bude sa smerom k digitálnym platformám presúvať aj čoraz väčšia pozornosť používateľov. Očakáva sa ďalšia fragmentácia používateľov, a to si vyžaduje aj to, aby sa na vytvorenie zmysluplnej komunikácie a oslovenie konkrétneho publika využívali dáta a technológia. A to je dôvod, prečo sa čoraz častejšie hovorí o programatickom nákupe médií. V programatickom nákupe sa médiá v online nakupujú efektívnejšie.
A podľa odborníkov výdavky do programatickej, teda presne zacielenej internetovej reklamy v tomto roku vzrastú o 31 percent. Podľa štúdie Zenith sa programatický nákup stane tento rok vo svete hlavnou metódou obchodovania s digitálnou display reklamou a pripadne naň 51 percent výdavkov. V roku 2017 jeho podiel na výdavkoch v globálnom meradle podľa agentúry Zenith stúpne na 58 percent. Na Slovensku sa podiel výdavkov na kampane realizované prostredníctvom programatického nákupu pohybujú okolo piatich percent. Očakáva sa, že tento rok percento porastie.