Slovenskí influenceri zarábajú na Instagrame čoraz viac. Zatiaľ čo pred troma rokmi bol podiel platených príspevkov slovenských influencerov okolo 40 percent, koncom roka 2022 sa podiel zvýšil na 43 percent. Výrazne ale narástol podiel nepriznaných spoluprác a to zo 7 percent až na 16 percent.
Vyplýva to z prieskumu, ktorý realizovala PR agentúra Neopublic na vzorke 100 najsledovanejších slovenských influencerov a analýzou viac ako 1450 ich príspevkov. Kto na Instagrame zo Slovákov zarába najviac?
Instagram sa stal nevyhnutnou súčasťou komunikácie. Aj na Slovensku v súčasnosti patrí medzi najobľúbenejšie platformy. Instagram je sociálna sieť zameraná na vizuálny obsah, a preto je v mnohých ohľadoch dokonalým médiom pre značky, ktoré rozprávajú svoj príbeh. Všetko, čo musia urobiť, je zabezpečiť, aby ľudia ich príspevkyskutočne videli.
TOP100 influencerov
V mesiaci november PR agentúra Neopublic realizovala prieskum na vzorke TOP 100 slovenských influencerov, v rámci ktorého skúmala príspevky na vybraných Instagram účtoch. Podobný prieskum Neopublic realizoval aj pred troma rokmi. Zozbierané dáta vychádzajúz 1455 zverejnených príspevkov na Instagrame.
Popredné miesta tých najsledovanejších a najúspešnejších Slovákov na internete obsadili profily slovenských modeliek ako Veronika Rajek (3,4 mil. sledovateľov) a Lucia Lachkovic Javorčeková (2,8 mil. sledovateľov), ktorých fanúšikovia pochádzajú z celého sveta. Zároveň sa medzi top 3 už dlhoročne drží obľúbený Gogomantv (990 tis. sledovateľov), ktorého aj napriek nižšej aktivite za minulé roky fanúšikovia stále podporujú.
V neposlednom rade treba spomenúť aj „kráľovnú slovenského Instagramu“ Zuzana Plačkovú (880 tis. sledovateľov), ktorej tento rok pribudol profil jej syna - dion.baby. Jeho individuálny profil ešte pred dovŕšením 1 roka života presiahol 100 tisíc sledovateľov.
Celkovo je na Instagrame viac ako 1,3 milióna ľudí zo Slovenska a tento počet rastie. Vlani ich bolo 1,1 mil. a v roku 2020 len okolo 900 tisíc. V porovnaní s Facebookom, kde má účet približne 2,5 milióna Slovákov, je to však stále len polovica.
Metodika výpočtu
Pre získanie poradia TOP 100 instagramových účtov sme použili nástroj stránky hypeauditor.com, ktorý monitoruje a vyhodnocuje aj kvalitu publika podľa toho, ako sa fanúšikovia daného profilu zapájajú do činnosti (engagement). Tak sme odstránili rôzne profily, ktoré majú tzv. mŕtvych followerov.
Výsledných top 100 profilov sme použili ako referenčnú vzorku. Do úvahy sme brali iba osobné profily (teda nie firemné alebo neosobné). Za platenú spoluprácu sme považovali viditeľné označenie produktu alebo značky v príspevku (či už na fotke alebo v texte). Reprezentatívna vzorka sa vyrátala z príspevkov za posledný mesiac pre každého influencera. Spolu sme tak odsledovali cez1450 príspevkov top 100 slovenských instagramových účtov.
Čo je zaujímavé, v roku 2019 sme na vzorke TOP 100 influencerov evidovali až 2000 príspevkov. Evidentne tak slovenskí influenceri pridávajú menej obsahu, percentuálne však rastie počet príspevkov, za ktoré si nechajú zaplatiť.
Výsledky
Výsledoktohto prieskumu potvrdil, že počet platených spoluprác u jednotlivých influencerov sa každým rokom zvyšuje, a to aj napriek tomu, že dosahy jednotlivých profilov rok od roku klesajú. V roku 2022 mal v priemere každý influencer 43 percent svojich príspevkov platených.
Za platený post považujeme tie príspevky, kde influencer získal ako protihodnotu honorár, barter či zľavu na daný produkt. Z 1455 príspevkov bolo až 538 označených ako spolupráca, ďalších 88 príspevkov, z ktorých bolo evidentné, že ide o spoluprácu bolo neoznačených.
Spolu všetkých postov – 1455 |
Spolu oficiálne označených spoluprác – 538 |
Spolu neoznačených spoluprác – 88 |
Percentuálny pomer spoluprác zo všetkých postov– 43% |
Top 5 najviac spoluprác:
Najviac sponzorovaných postov sme evidovali u Jany Hrmovej, ktorá sa preslávila vďaka televíznej šou Farma, kde sa objavila v roku 2013. Dnes je Hrmová známa najmä ako beauty youtuberka, ktorej sa darí aj na Instagrame, kde ju sleduje takmer 220 000 followerov. Až 27 z 28 príspevkov, ktoré na svojom profile zverejnila boli označené ako spolupráca.
Väčšinu zverejnených príspevkov tvorili platené spolupráce aj v prípade Sáry Adamčíkovej, JankyTopanky, TheTolerantCook či Adama Rustmana.
Jana Hrmová – 27 z 28 príspevkov (96%) |
Sára Adamčíková - 16 zo 17 príspevkov (94%) |
Jankatopanka - 12 zo 14 príspevkov (86%) |
TheTolerantCook - 11 z 13 príspevkov (85%) |
Adamrustman - 5 zo 6 príspevkov (84%) |
Kristína Tormová - 13 zo 16 príspevkov (81%) |
Naopak najmenej spoluprác a tiež výrazne menší počet zverejnených príspevkov za rovnaké obdobie sme zaznamenali u Lucii Javorčekovej, ktorú dnes sleduje takmer 3 milióny účtov z celého sveta.
Top 5 najmenej spoluprác:
Lucia Lachkovic Javorčeková – 0 z 5 príspevkov (0% spoluprác) |
Martin Škrtel – 0 z 4 príspevkov (0% spoluprác) |
Separ – 0 zo 6 príspevkov (0% spoluprác) |
Simona Hegerová - 0 zo 16 príspevkov (0%) |
PilC - 0 zo 7 príspevkov (0% spoluprác) |
Aké značky najčastejšie využívajú pre komunikáciu influencerov?
Pri sledovanej vzorke výstupov majú silné zastúpeniehlavne módne značky, produkty pre mamičky, rozličné nápoje, zdravá výživa, fitness produkty, elektronika, predajne šperkov či cestovné agentúry. V tomto prípade platí, že každá značka si nájde človeka, ktorý ju bude reprezentovať. Čoraz viac značiek využíva pre komunikáciu micro-influencerov, vďaka ktorým dokážu osloviť veľmi špecifickú cieľovú skupinu.
Zaujímavosťou je, ako zadávatelia inzercie reagujú na okamžitý stav. Vidieť to aj na profiloch čerstvých rodičov, ktorých spolupráce takmer okamžite precitnú na produkty pre mamičky alebo bábätká. Ak influencer potrebuje spropagovať vlastnú značku alebo nový album, využíva svoj profil z pochopiteľných dôvodov ako reklamný kanál.
Aj keď sa pomer oproti minulým rokom znížil, influenceri sa stále držia transparentnej reklamy a v 84 % priznajú spoluprácu označením na fotke alebo v popise príspevku.
Najrýchlejšie cesta, ako uspieť na Instagrame v roku 2022 bolaúčasť v reality show alebo prepojenie profilu s kanálom na TikToku, cez ktorý viete priamo presmerovať svojich followerov na svoj instagramový účet. Za tento rok sa mnohým, ako napr. OskiBarami, podarilo vybudovať profil s desiatkami tisícok sledovateľov, pritom ešte na začiatku rokabol jeho profil na nule.
Vo formátoch príspevkov stále prevládajú fotografie nad videami. Ale ich pomer za roky výrazne klesol. Z 93 ku 7 na 73 ku 27. Najviac videí majú hudobníci a tiktokeri ako Michal Totka (26), Jovinecko (22) a Rytmusking (20).
Slovenskej instagramovej scéne dominujú podobne ako v roku 2019 hlavne ženy, ktoré tvoria 59% zo sledovaných účtov.
Záver
Z prieskumu môžeme dedukovať, že influencer už „predá“ takmer každý druhý príspevok ako reklamný spot pre značku.
Aj keď sa influenceri líšia a kým nám jeden profil prinesie relevantný obsah, z ktorého dokážeme čerpať, druhý môže byť len preplnený reklamami ako dlho očakávaný večerný film v televízii.
Podľa zistení prieskumu agentúry Neopublic môžeme skonštatovať,že gro slovenských influencerov si udržiava zdravý profil a váži sisvojich sledovateľov. Preto sa im stále snažia ponúkať autentický obsah.
Ale digitálny svet sa stále mení a môžu sa meniť aj podmienky pre platené spolupráce. Preto je ťažké predpovedať vývoj tejto sféry. Instagram časom môžu nahradiť iné platformy ako TikTok alebo BeReal, ktoré si aj na Slovensku získavajú čoraz väčšiu popularitu.
O tom svedčí aj fakt, že počet slovenských používateľov týchto nových platforiem stúpol až o 30 % za rok 2022. Neopublic aktuálne analyzuje dáta pre platformu TikTok a podobný prieskum na tejto platforme prinesie začiatkom januára 2023.