V medziročnom porovnaní 12 percentný rast dosiahli aj výdavky na médiách slovenských vydavateľov. K nárastu ich príjmov prispeli aj investície smerované do politických kampaní ako voľba prezidenta Slovenskej republiky a voľby do Európskeho parlamentu. Slovenským vydavateľom sa darilo v programmatickej reklame. Zaznamenali vyšší dopyt, čo malo vplyv aj na zvýšenie jednotkovej ceny.
Výsledok prvého polroka 2024 do značnej miery ovplyvňuje aj rast výdavkov do nadnárodných hráčov.
K pozitívnemu trendu v roku 2024 prispeli aj ekonomické faktory ako pokles inflácie a navráteniu sa k hodnotám zo začiatku roka 2022, zastabilizovanie úrokových sadzieb. Prognózy naznačujú, že v tomto roku Slovensko dosiahne aj vyšší rast HDP.
„Slovenský trh dosiahol v prvom polroku rast nad očakávania. Podľa predikcií IAB Europe sa celkovo za európsky reklamný digitálny trh očakáva rast na úrovni 8,1 percenta. Keď vezmeme do úvahy, že druhý polrok vzhľadom na vianočné kampane býva silnejší, pravdepodobne sa na slovenskom trhu dočkáme naozaj výrazného rastu pre rok 2024,“ povedala executive director IAB Slovakia Daša Karpelová.
S najvyšším rastom skončili výdavky do audio digitálnej reklamy, riadkovej inzercie a natívnej reklamy
Digitálna audio reklama (+59 percent) neustále rastie. V absolútnej hodnote však táto reklama dosahuje zatiaľ len objem na úrovni 1,4mil. Eur.
„Verím, že začiatok monitorovania podcastov na pôde IAB Slovakia prinesie väčšiu transparentnosť v rámci neustále sa rozvíjajúceho slovenského podcasterského trhu. Agregácia podcastových dát uľahčí mediálne plánovanie a zatraktívni tento digitálny mediálny kanál v očiach inzerentov, čo bude mať za následok postupné navyšovanie výdavkov do audio digitálnej reklamy,” infomrovala DataStrategy Director Digiline Zuzana Čubrík.
Riadková inzercia (+24 percent) si dlhodobo udržiava svoj kontinuálny rast. Oproti predchádzajúcemu obdobiu je dokonca tento rast vyšší o 11 percentuálnych bodov. K tomuto pozitívnemu trendu prispieva najmä trh pracovných ponúk, aj vzhľadom na historicky najnižšiu nezamestnanosť dosiahnutú v prvom kvartáli 2024 (5,6 percent) od konca roka 2022, čo predstavuje vyššiu ponuku práce ako dopyt. Rovnako rastú aj segmenty auto-moto či realitný trh, na ktorom aktuálne ponuka prevyšuje dopyt aj vzhľadom na vysoké úroky v prípade hypoték.
Výrazný rast (+18 percent) zaznamenala aj natívna reklama. K jej rastu môže prispievať aj rast mediálneho priestoru, ktorý súvisí s rastom návštevnosti médií zameraných práve na natívne spolupráce.
Najväčší podiel na celkových výdavkoch majú display vrátane video reklamy (spolu až 54 percent) a vyhľadávanie.
Podiel video reklamy na celkovom display je na úrovni 35 percent. Programmaticky sa nakupuje väčšina display reklamy (až 79 percent). V prvom polroku 2024 dosiahla programmatická reklama rast na úrovni 10 percent. Od roku 2021 sa do programmatic reklamy započítava všetka reklama, ktorá sa nakupuje automatizovaným spôsobom. Čiže zahŕňa investície zrealizované cez DSP platformy, cez reklamnénástroje Google Ads, DV360 a Facebook Ads.