StoryEditor

Jan Švejkar: V nápadoch majú Slováci slušný náskok

13.01.2025, 11:30
  • Český režisér Jan Švejkar, známy precíznosťou a odvahou experimentovať, oceňuje priateľskú spoluprácu a kreatívnu odvahu slovenských značiek.
  • V rozhovore pre Stratégie zhodnocuje, čím sú slovenská reklama, prístup agentúr a klientov a celkovo naše podmienky na produkciu v rámci stredoeurópskeho regiónu osobité.
  • Pozrite si najlepšie práce Jana Švejkara.

Vnímate nejaké zmeny v prostredí slovenskej a českej reklamy – či už ovplyvnené mimoriadnymi udalosťami vyššej moci, ekonomickými faktormi, inovatívnymi technikami a podobne?

V Česku ako zásadnú a pozitívnu zmenu vnímam založenie asociácie reklamných režisérov, ktorá sa pripojila k nemeckej Pitch reform 2.0. Ide vlastne o kultiváciu procesov výberových konaní. Tuším, že niečo podobné sa momentálne chystá aj na Slovensku. Čo sa týka technologických zmien, asi nemožno ignorovať vývoj v oblasti AI. Nedávno som v Česku natáčal kampaň pre futbalovú Chance Ligu, celé natáčanie prebiehalo v štúdiu na LED stene a celé pozadie som si vytvoril doma pomocou Midjourney. Ešte pred pár mesiacmi by človek musel platiť státisíce postprodukčnému štúdiu, kde by pozadie vytvárali v 3D alebo by ho hľadali v archívoch. A to je len začiatok

Ste podpísaný pod množstvom reklamných spotov. Najnovšie vidieť váš kredit v slovenskej reklame Orange. Je rozdiel, keď točíte pre českú a slovenskú značku?

V mojom prístupe sa asi nič nemení, nech točím kdekoľvek na svete. Na Slovensku ma však fascinovala rodinná atmosféra. Spomínam si, ako bolo pre mňa najskôr trochu mätúce zorientovať sa, kto všetko je od klienta a kto od agentúry, pretože sa všetci dobre poznajú a tykajú si. Musím povedať, že toto ma na Slovensku extrémne baví.

image

Jan Švejkar

Ako by ste celkovo zhodnotili produkciu reklamy na Slovensku, keď to porovnáme s Českom či so svetom?

Hlavným rozdielom je načasovanie, v ktorom reklama v Česku a na Slovensku vzniká. Reklamu Chance, o ktorej som hovoril, sme pripravili za 14 dní, čo je na Česko úplný extrém, hrdinsky sa o tom agentúra rozpísala v Mediáři. Na Slovensku je to bežné tempo aj na väčšie projekty. Človek sa tak ľahko dostane pod slušný tlak, aby všetko stihol precízne pripraviť. Vlastne mi však podobný šprint vyhovuje. Samozrejme, týmto však nemôže trpieť výsledný film. Ďalším rozdielom je rozpočet. Režisér sa neustále porovnáva so zahraničnými prácami, ktoré však vznikajú v úplne iných finančných podmienkach. Tie najviac ovplyvňujú to, koľko času má človek vo výsledku na samotné natáčanie. Pri spomínanej reklame Orange sme mali jeden natáčací deň, štyri lokácie a čistého času na záber napríklad pätnásť minút. Človek by potreboval aspoň dvojnásobok, aby všetko zvládol dostatočne premyslieť a vymaznať. Verím, že talentovaných režisérov je veľa, rozdiely však vznikajú v tom, čo sú schopní dodať v mantineloch daných kon...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-01-01 11:17:06 - Feat.: 0 - Title: Roman Hríbik: Je fajn nebrať sa až tak vážne 02 - Modified: 2024-05-20 14:02:51 - Feat.: 0 - Title: Najlepšie ingrediencie reklamy? Kreativita agentúry a odvaha klienta 03 - Modified: 2024-11-22 13:30:39 - Feat.: 0 - Title: Produkčné tendre nie sú udržateľné ani férové
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
13. január 2025 11:30