Juraj Jánošovský, Chief Operating Officer skupiny GroupM:  ”Ak všetci členovia zabojujú o riešenie, určite je možné nájsť východisko, ktoré umožní IAB Slovakia nabrať nový dych.”
StoryEditor

GroupM navrhuje odčleniť meranie IAB Monitor od IAB Slovakia a presunúť ho na tretiu stranu

28.01.2025, 17:48

"IAB Slovakia potrebuje byť jednotná, keďže presah globálnych hráčov na tomto trhu je enormný.  Ak majú členovia výhrady voči cenníku, treba ich vypočuť a nájsť riešenie, ktoré nás posunie k iným témam," zdôrazňuje šéf GroupM na Slovensku Juraj Janošovský. 

15 členov IAB Slovakia, medzi ktorými sú zástupcovia médií aj mediálnych agentúr, žiadajú zásadnú zmenu vo fungovaní organizácie. V prípade, že sa s ostatnými členmi nedohodnú, hrozia odchodom zo systému merania internetu. O dôvodoch a stanoviskách nespokojných publisherov píšeme podrobne v tomto článku: Nervozita pred valným zhromaždením IAB Slovakia. Hrozí rozpad organizácie

Juraj Janošovský, COO GroupM, pod ktorú spadajú tri veľké mediálne agentúry Wavemaker,  EssenceMediacom a Mindshare vysvetľuje, čo by sa z jeho pohľadu v IAB Slovensko mohlo zmeniť a čo by pre trh znamenalo odstúpenie najväčších publisherov z autorizovaného merania. 

Zajtra bude valné zhromaždenie IAB Slovakia. 15 členov podalo návrh na zmeny vo fungovaní organizácie a nový návrh cenníka. Podporuje GroupM tieto aktivity?

Predložených návrhov je celkom dosť, takže generický súhlas so všetkým je ťažké dať. Situáciu zneprehľadňuje komplexnosť exekúcie takýchto zmien vzhľadom na rámec, v ktorom združenie administratívne funguje, a jeho mandát. To samo osebe naznačuje, že je čas na zmenu. Združenie za posledné roky výrazne narástlo, čo vyvolalo nové potreby, ktoré treba zapracovať. Preto mnohé zmeny podporíme, dokonca si myslíme, že dáva zmysel ísť v niektorých zmenách ešte ďalej.

Aké je vaše stanovisko alebo vaše návrhy k lepšiemu rozdeleniu kompetencií vrámci IAB?

Už dlhšie máme v GroupM pocit, že združenie venuje značnú časť svojej energie téme merania online návštevnosti. Toto podľa nás príliš odpútava pozornosť IAB od ostatných tém. Meranie návštevnosti je vo väčšine krajín, kde IAB pôsobí, oddelené od združenia. Aktuálne snáď len v Českej republike združenie participuje na meraní návštevnosti lokálnych médií. Nevnímame preto túto činnosť ako nutnú súčasť agendy združenia.

Máme pocit, že je namieste zvážiť, či nie je pre víziu IAB na Slovensku lepšia cesta oddeliť sa od merania a ešte viac sa orientovať na rozvoj lokálneho digitálneho trhu - cez vzdelávanie, informovanie a propagáciu trhu, ako aj zjednocovanie etických a legislatívnych rámcov. V týchto oblastiach by sme uvítali zvýšenú aktivitu IAB a myslíme si, že toto je spôsob, ako sa k tomu dopracovať.

Čo považujete za kľúčové pre lepšiu transparentnosť fungovania organizácie?

Zjednodušenie procesov. Zdá sa, že je už čas na výraznejší zásah do stanov organizácie. Chápeme, že združenie spája prirodzených konkurentov, a preto potrebuje dostatočne pokrývať rôzne typy situácií. Na druhej strane, ak nejaký súbor pravidiel kontinuálne modifikujete a rozširujete, s každou ďalšou zmenou narastá komplexita, čo výrazne predlžuje diskusie v združení.

Prečo podľa vás potrebuje organizácia nový cenník merania webov? V čom vidíte aktuálne najväčšie problémy?

IAB Slovakia potrebuje byť jednotná, keďže presah globálnych hráčov na tomto trhu je enormný. Tí sa nikdy nebudú venovať lokálnym témam a potrebám. Ak majú členovia výhrady voči cenníku, treba ich vypočuť a nájsť riešenie, ktoré nás posunie k iným témam.

S akými konkrétnymi návrhmi idete na zajtrajšie valné zhromaždenie?

Keďže návrhov je už veľa, rozhodli sme sa predložiť len jeden návrh. Odčleniť meranie v IAB Monitore od IAB Slovakia a presunúť ho na tretiu stranu. Myslíme si, že je to elegantné riešenie, ktoré zároveň motivuje IAB Slovakia k progresu v ostatných témach, ktoré má vo svojej vízii.

Aká je z vášho pohľadu mediálnej agentúry pozícia IAB? Potrebuje trh kvalitné, dôveryhodné meranie online?

IAB Slovakia je platforma, ktorá združuje subjekty pôsobiace na slovenskom digitálnom trhu. Myslím si, že nárast členskej základne a vytvorenie viacerých platforiem na networking a spoločné diskusie boli namieste. Digitálny priestor prechádza veľkými zmenami, z ktorých niektoré treba adresovať spoločne a zladiť sa v čo najväčšej komunite.

Určite existuje aj priestor na zlepšenie pozície IAB a dokončenie viacerých dlhodobo rozpracovaných iniciatív. Nemám ambíciu hovoriť za mediálne agentúry, ale my v GroupM využívame IAB Monitor len veľmi obmedzene, keďže máme historické benchmarky, dáta v inej granularite a priamo napojené na rozhodovacie a AI optimalizované procesy. Majú byť dáta kvalitné a dôveryhodné? Áno, inak sa o nich ani nebavme. Otázka, či trh potrebuje mať kumulované dáta? No, globálne platformy ich nepotrebujú.

Viacerí publisheri avizujú, že ak sa neprijmú ich návrhy, budú zvažovať odchod z IAB aj z merania. Aký by to malo dopad na mediálne prostredie?

Bez spoločnej platformy sa subjekty v našom malom digitálnom prostredí budú viac uzatvárať do svojich bublín, čím sa výrazne skomplikuje až zastaví progres v spoločných iniciatívach. Odchod z merania (či už je alebo nie je zastrešované IAB Slovakia) spôsobí, že vzniknú rôzne rebríčky podľa rôznych modelov a dôveryhodnosť týchto dát poklesne. Ak všetci členovia zabojujú o riešenie, určite je možné nájsť východisko, ktoré umožní IAB Slovakia nabrať nový dych.

 

 

01 - Modified: 2025-01-29 09:29:34 - Feat.: 0 - Title: Nervozita pred valným zhromaždením IAB Slovakia. Hrozí rozpad organizácie
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
29. január 2025 10:51