Vianoce sú pre mnohých najkrajším obdobím roka, no zároveň aj časom, keď sa z dní pokoja stáva maratón povinností. Prípravy, pečenie, darčeky, výzdoba – hoci ide o sviatky pokoja, pre mnohých sú zdrojom stresu.
Prieskum „Vianočná nálada“ spoločnosti Coca-Cola, realizovaný na reprezentatívnych vzorkách v siedmich európskych krajinách – na Slovensku, v Česku, Poľsku, Belgicku, vo Francúzsku, v Švédsku a Nemecku, odhalil zaujímavý trend: čím sú ľudia starší, tým menej ich stresujú vianočné prípravy.
Na Slovensku pociťuje tlak pripraviť „dokonalé Vianoce“ 48 % respondentov a v Česku až 57 %. Najviac stresu pritom pociťujú mladí vo veku 18 – 24 rokov. Rozdiely medzi jednotlivými krajinami sa však ukázali v tom, čo presne ľudí stresuje. Najväčším zdrojom stresu Slovákov a Čechov sú finančný tlak a nekonečné zoznamy povinností.V ostatných krajinách, kde sa prieskum realizoval, respondenti uvádzali, že viac než rozpočet ich stresuje príprava „dokonalých Vianoc“ pre svojich milovaných. Zároveň vo všetkých krajinách túto odpoveď označovali častejšie ženy.
Najväčšiu radosť prináša čas strávený spolu
Keď sa ľudí pýtali, čo im na Vianociach robí najväčšiu radosť, odpovede boli prekvapivo jednoduché. Najviac potešenia Slovákom prinášajú spoločné stolovanie s blízkymi (72 %), nasleduje zdieľanie jednoduchých tradícií, ako je spoločné zdobenie stromčeka či pečenie koláčikov (61 %).
Ďalej to bolo počúvanie vianočnej hudby alebo sledovanie sviatočných filmov (56 %) a vychutnávanie si typických vianočných pochúťok (51 %). Darčeky sa v rebríčku objavili až na piatom mieste (48 %). Z odpovedí jasne vyplýva, že radosť z Vianoc nespočíva v dokonalosti ani v materiálnych veciach, ale v chvíľach strávených s blízkymi a v užívaní si atmosféry, ktorú nemožno naplánovať.Vychutnajme si kúzlo okamihu
Kde teda zvoľniť tempo? Až 59 % Slovákov už premýšľalo o tom, že by znížilo množstvo času a energie, ktoré venujú prípravám, či už ide o pečenie menšieho množstva koláčov, obmedzenie počtu darčekov, alebo si nákupy darčekov vybavia online.
Výsledky teda ukazujú, že Slováci si čoraz viac uvedomujú potrebu spomaliť a nenechať si premeniť sviatky na maratón povinností. „Skutočné čaro Vianoc spočíva v spojení s blízkymi, nie v dokonalosti. Sviatočný zhon by nám toto kúzlo nemal vziať,“ súhlasí Veronika Němcová, riaditeľka komunikácie a spoločenskej zodpovednosti Coca-Cola pre Česko a Slovensko.O prieskume
Prieskum Vianočná nálada (Christmas Feeling) realizovala agentúra OnePoll pre spoločnosť Coca-Cola v období od 4. 9. 2025 do 10. 9. 2025 na reprezentatívnej vzorke v každej z krajín: Slovensko, Česko, Poľsko, Belgicko, Francúzsko, Švédsko a Nemecko – spolu 13 000 respondentov.

