Snaha o udržateľný rozvoj nie je len predpokladom na dosiahnutie vlastných cieľov podniku. Slúži predovšetkým na eliminácii dosahov klimatických zmien a budovanie prosperujúceho zajtrajška. Stanovenie ESG stratégie a samotná udržateľná transformácia by preto mali byť integrálnou súčasťou podnikania bez ohľadu na veľkosť firmy či oblasť pôsobenia. Pozrite sa, s čím treba pri náročnom procese počítať a ako si poradiť s najväčšími výzvami.
Kompletný článok si môžete prečítať v prílohe Stratégií CSR Trendy zodpovedných firiem.
1. Komplexná analýza
Nastavenie si zrkadla je nevyhnutným východiskom na ceste k udržateľnosti podniku. Prvý krok je podmienený detailným poznaním a hodnotením aktuálneho stavu a profilu spoločnosti z hľadiska udržateľnosti. Podľa senior manažérky Eriky Vitálošovej z poradenskej spoločnosti PwC je kľúčovým posúdenie relevantného ekosystému ESG. A to z globálneho, vnútroštátneho, regionálneho a odvetvového hľadiska a vo svetle existujúcej, ako aj budúcej legislatívy. Treba myslieť aj na otvorenie diskusie a zmapovať očakávania zainteresovaných strán – zamestnancov, stakeholderov a ďalších subjektov, ktoré sú pre podnik dôležité.
V rámci počiatočnej revízie je potrebné, aby sa podnik objektívne pozrel na to, či a ako má nastavenú ESG stratégiu a s ňou súvisiace ciele. Posúdil jej prepojenosť na celkovú víziu a hodnoty spoločnosti, zhodnotil nastavenie interných procesov a kontroly aktivít, ako aj funkčnosť procesu zmien v ESG činnostiach, ich hodnotení a schvaľovaní. Nemožno opomenúť ani externý monitoring. Spoločnosti potrebujú vedieť, aké kroky podniká ich konkurencia, s čím súvisí benchmarking produktu i pozorovanie best practices. Tie spolu s poznatkami z interného auditu pomôžu sformulovať počiatočné hypotézy o potenciálnych slabých miestach, chýbajúcich témach, ale aj nových príležitostiach.
2. Definovanie strategických pilierov
V momente, keď už firma rozumie svojej východiskovej situácii, trhu a aktivitám konkurencie, môže vypracovať vlastnú ESG stratégiu. Zvyčajne je potrebné definovať niekoľko strategických priorít. Ondrej Šebáň, direktor v PwC, spresňuje, že nemusí ísť len o piliere reflektujúce samotné komponenty ESG. Môžu byť definované aj biznisové alebo investičné príležitosti, ako napríklad zmena podnikania smerom k udržateľnejším aktivitám, investície do zefektívňovania využívania zdrojov alebo budovanie „zelenej“ značky na trhu.
Zostáva vám 72% na dočítanie.