- Absolútnym víťazom jubilejného 10. ročníka ocenenia Mastercard Obchodník roka sa stala dm drogerie markt.
- Víťazmi sortimentných kategórií sú ALLTOYS, Alza.sk, Deichmann, Dr.Max, IKEA, Lidl, Martinus, NAY, Peek
- & Cloppenburg, Slovnaft, Sportisimo a OBI.
- Takmer 31 300 ľudí sa zapojilo do internetového hlasovania kategórie Cena verejnosti, aby vybrali svojho obľúbeného obchodníka. Lidl získal 22 701 hlasov a stal sa tak víťazom kategórie.
- V kategórii odbornej poroty „Inovácia roka – Digitálny šampión“ zvíťazila spoločnosť Dr.Max.
Súťaž Mastercard Obchodník roka už celú dekádu mapuje slovenský retailový trh a na základe spotrebiteľského prieskumu ukazuje, čo majú zákazníci radi a aké sú ich nákupné preferencie. Obchodníkom súťaž poskytuje spätnú väzbu o tom, ako si stoja v očiach zákazníkov a akú kvalitu im poskytujú v porovnaní s konkurenciou.
Ocenenie je preto považované za veľmi prestížne a pre obchodníkov je uznaním ich dlhodobej každodennej práce. V kategórii Cena verejnosti zákazníci v posledných rokoch rozdeľujú obchodníkom viac ako 100 000 hlasov a ich záujem podporiť svojich favoritov stále rastie. Všetkým víťazom srdečne blahoželám,“ povedal Michal Čarný, generálny riaditeľ Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.
VÍŤAZI MASTERCARD OBCHODNÍK ROKA 2022
Víťazi jednotlivých sortimentných kategórií a absolútny víťaz ocenenia Mastercard Obchodník roku 2022 boli vybraní na základe reprezentatívneho prieskumu. Pri hodnotení boli brané do úvahy dve kľúčové skupiny faktorov: faktory pozície na trhu a faktory dôvery zákazníkov. Celkový index aj dané faktory vo výsledku zohľadňujú celkovú situáciu na trhu a pozíciu obchodníka v rámci konkurenčného prostredia. Absolútnym víťazom sa každoročne stáva obchodník, ktorý dosiahne v rámci reprezentatívneho výskumu najvyššieho celkového skóre naprieč všetkými kategóriami.
ABSOLÚTNY VÍŤAZ OCENENIA MASTERCARD OBCHODNÍK ROKA 2022
1. miesto
Najlepšie skóre vynieslo na prvú priečku spoločnosť dm drogerie markt a táto sieť sa tak stala absolútnym víťazom desiateho ročníka ocenenia Mastercard Obchodník roka. Spoločnosť sa v posledných rokoch vždy držala na špici TOP3 najlepšie hodnotených obchodníkov, tento rok sa jej podaril posun z minuloročného tretieho miesta na prvenstvo. Spoločnosť dlhodobo posilňuje predovšetkým lojalitu svojich zákazníkov, veľmi silná je tiež v parametri dôvery.
„Desiaty jubilejný ročník prestížneho ocenenia Mastercard Obchodník roka 2022 sa nesie v znamení nášho víťazstva až v troch kategóriách: Absolútny víťaz, Obchodník roka s drogériou a parfumériou a Obchodník roka generácie Z. Sme nesmierne poctení a šťastní, že sa nám po prvý krát v histórii súťaže práve v týchto náročných časoch poznačených nelichotivou ekonomickou situáciou podarilo triumfovať a dokázať našu silnú pozíciu obchodníka v rámci silného konkurenčného prostredia na slovenskom trhu, a získať tak titul Absolútny víťaz.
Sme hrdí na to, že naši zákazníci nám neustále prejavujú silnú lojalitu a naše predajne a online prostredie sú pre nich miestom, ktorému môžu plne dôverovať. Navyše víťazstvo v kategórii Obchodník roka generácie Z dokazuje, že sa nám darí v napĺňaní potrieb aj u náročnej mladej cieľovej skupine, akou generácia Z práve je,“ komentuje prvenstvo Martin Podhradský, konateľ dm drogerie markt, Slovenská republika.
2. miesto
Striebornú pozíciu v kategórii Absolútny víťaz obsadilo kníhkupectvo Martinus, a to predovšetkým vďaka stabilne vysokej pozícii vo všetkých troch parametroch celkového skóre – je veľmi známym obchodníkom, má širokú základňu lojálnych zákazníkov a teší sa ich veľkej dôvere.
3. miesto
Na treťom mieste sa v celkovom poradí umiestnila sieť lekární Dr.Max. Je najlepšie hodnoteným obchodníkom v parametri zapamätateľnosti, je tiež obchodníkom s najlojálnejšou základňou zákazníkov.
Zvláštne ocenenie
Mastercard Obchodník roka 2022 – Cena verejnosti
Víťaza kategórie Mastercard Obchodník roka 2022 – Cena verejnosti určilo verejné hlasovanie. Celkovo hlasovalo 31 293 osôb a hlasujúci rozdelili medzi najrôznejších obchodníkov 132 529 platných hlasov. V kategórii Cena verejnosti zvíťazil Lidl Slovenská republika s 22 701 hlasmi. Na druhom mieste bola spoločnosť Kaufland, ktorá získala 15 561 hlasov, a na treťom mieste Tesco s 10 809 hlasmi.
„Veľmi nás teší, že sme od začiatku oceňovania Mastercard Obchodník roka, teda už jednu celú dekádu pre slovenských zákazníkov jednoznačnou prvou voľbou. Je to ocenenie každodennej práce tisícok kolegýň a kolegov, ktorí robia všetko preto, aby si zákazníci v Lidli mohli nakúpiť čerstvé a kvalitné produkty za výhodné ceny, aby za svoje peniaze dostali jednoducho čo najviac. Ďakujeme všetkým, ktorí nám prejavujú svoju dôveru, urobíme maximum pre jej udržanie,“ komentuje prvenstvo Zita Szlavikovics, generálna riaditeľka Lidl Slovenská republika.
Obchodník roka generácie Z
Obchodníkom roka z pohľadu generácie Z sa stáva dm drogerie markt. Je to predovšetkým vďaka vysokej miere lojality, ktorú mladí ľudia tomuto obchodníkovi preukazujú – je hlavným nákupným miestom v kategórii drogérií a parfumérií pre prevažnú väčšinu mladých ľudí generácie Z. Mladí ľudia tomuto obchodníkovi vyjadrujú tiež veľmi vysokú mieru dôvery, a to nielen vo porovnaní s obchodníkmi v rámci svojej kategórie, ale aj naprieč celým trhom.
Inovácia roka – Digitálny šampión
O víťazovi v kategórii Mastercard Inovácia roka – Digitálny šampión dnes rozhodli svojim hlasovaním účastníci konferencie New Retail Summit. O prvenstvo sa stretli vo verejnej prezentácii finalisti kategórie vybraní odbornou porotou – dm drogerie markt, Dr.Max a Wolt. Víťazom sa stala spoločnosť Dr.Max.
CELKOVÝ PREHLAĎ VÍŤAZOV OCENENÍ MASTERCARD OBCHODNÍK ROKA 2022
Absolútny víťaz dm drogerie markt
Obchodník roka s potravinami Lidl
Obchodník roka s drogériou a parfumériou dm drogerie markt
Obchodník roka s odevmi Peek & Cloppenburg
Obchodník roka s obuvou Deichmann
Obchodník roka so športovými odevmi a potrebami Sportisimo
Obchodník roka s elektronikou NAY
Obchodník roka s knihami Martinus
Obchodník roka pre dom, záhradu a chovateľov OBI
Obchodník roka s nábytkom a bytovými doplnkami IKEA
Čerpacia stanica s predajňou Slovnaft
Obchodník roka s hračkami ALLTOYS
Lekáreň roka Dr.Max
E-shop roka Alza.sk
Obchodník roka – Cena verejnosti Lidl
Obchodník roka generácie Z dm drogerie markt
Inovácia roka – Digitálny šampión Dr.Max
Podrobné výsledky sortimentných kategórií
dm drogerie markt získala okrem titulu Absolútny víťaz a Obchodník roka generácie Z tiež ocenenie Mastercard Obchodník roka s drogériou a parfumériou. Drogéria bodovala v parametri zapamätateľnosti – spontánne ju uviedlo 70 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci dm drogerie markt deklarujú v danej kategórii aj najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 73 %. Na druhom mieste sa umiestnila TETA drogérie a na treťom Notino.
Víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s potravinami sa stal Lidl, a to predovšetkým vďaka tomu, že bodoval v parametri zapamätateľnosti – spontánne ho uviedlo 68 % respondentov nakupujúcich sortiment. Aj z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov Lidl zostáva rovnako ako minulý rok na prvom mieste. Druhé miesto pripadlo Kauflandu a na treťom mieste je Tesco.
Spoločnosť Peek & Cloppenburg zvíťazila v kategórii Mastercard Obchodník roka s odevmi, a to najmä vďaka veľmi lojálnym zákazníkom – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchodník Peek & Cloppenburg hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 40 %. Aj z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Peek & Cloppenburg na 1. mieste. Na druhom mieste je Bonprix a na treťom H&M.
Spoločnosť Deichmann je víťazom v kategórii Mastercard Obchodník roka s obuvou, predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosti – spontánne ju uviedlo 59 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci spoločnosti Deichmann v danej kategórii deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 52 %. Druhé miesto obsadila spoločnosť CCC a tretie OFFICE SHOES.
V rámci kategórie Mastercard Obchodník roka so športovými odevmi a potrebami zvíťazila spoločnosť Sportisimo. Ta je jasným víťazom, pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosti – spontánne ju uviedlo 56 % respondentov nakupujúcich tento sortiment. Zákazníci obchodníka Sportisimo deklarujú v danej kategórii taktiež najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 50 %. Druhé miesto obsadil s tesným výsledkom Decathlon a tretie Nike.
Spoločnosť OBI zvíťazila v kategórii Mastercard Obchodník roka pre dom, záhradu a chovateľov, predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosti – spontánne ju uviedlo 46 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci OBI sú taktiež veľmi lojálny – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 50 %. Na druhom mieste sa umiestnil Hornbach a na treťom Super zoo.
IKEA sa stala víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s nábytkom a bytovými doplnkami. Spoločnosť dokázala posilniť ak dôveru svojich zákazníkov, tak ich lojalitu, a je s pomerne veľkým náskokom najlepšie hodnoteným obchodníkom vo svojej kategórii. Na druhom mieste sa umiestnil JYSK a na treťom je Merkury Market.
V rámci kategórie Mastercard Obchodník roka s elektronikou zvíťazila spoločnosť NAY. Je pomerne neohroziteľným víťazom pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosti – spontánne ju uviedlo 64 % respondentov nakupujúcich sortiment. Spoločnosť posilnila tiež v parametri lojality. Druhá sa umiestnila Alza.sk a tretí bol Datart.
Spoločnosť Slovnaft dlhodobo víťazí v kategórii Mastercard Čerpacia stanica s predajňou a aj tento rok sa jej to pomerne s prehľadom podarilo. Spoločnosť udržala svoje skóre v dôvere zákazníkov, stabilná je aj ich lojalita a mierne navýšila skóre v parametri zapamätateľnosti. Na druhom mieste je Shell a na treťom ÖMV.
Víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s knihami sa stalo kníhkupectvo Martinus, a to predovšetkým vďaka parametri zapamätateľnosti – spontánne ho uviedlo 77 % respondentov nakupujúcich tento sortiment. Zákazníci obchodníka Martinus deklarujú v danej kategórii aj najvyššiu mieru lojality. Druhé miesto v kategórii obsadilo kníhkupectvo Panta Rhei a tretie miesto Megaknihy.sk.
Spoločnosť ALLTOYS sa stala víťazom v kategórii Mastercard Obchodník roka s hračkami. Spoločnosti medziročne vzrástlo celkové skóre, posilnila ak dôvera zákazníkov, tak aj ich lojalita. Druhé miesto obsadil Rajhraciek.sk a tretie Pompo.
Sieť lekární Dr.Max zvíťazila v kategórii Mastercard Lekáreň roka, predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosti – spontánne ju uviedlo 80 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci k obchodníkovi Dr.Max deklarujú aj najvyššiu mieru lojality v kategórii. Druhé miesto obsadila lekáreň Benu a tretie Pilulka.sk.
Alza.sk je rovnako ako vlani najlepšie hodnoteným e-shopom, a teda víťazom kategórie Mastercard E-shop roka. Alza.sk bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosti – spontánne ju uviedlo 39 % respondentov. Zákazníci k Alza.sk deklarujú v danej kategórii tiež najvyššiu mieru lojality. Na druhom mieste sa v kategórii umiestnilo kníhkupectvo Megaknihy.sk a na treťom mieste Martinus.sk.