Pivný trh v roku 2022 čelil mnohým výzvam, ktoré so sebou priniesla vojna na Ukrajine, a doľahla naň nielen energetická kríza, nestálosť v oblasti dodávok vstupných surovín a iných materiálov, ale aj tlak na vstupné náklady a inflácia.
„Plzeňský Prazdroj Slovensko na túto výzvu reagoval flexibilne, ale zároveň si dokázal zachovať svoje dlhodobé priority zamerané na kvalitu, rozvoj pivnej kultúry či udržateľnosť. Som veľmi hrdý, že v roku 2022 sa mu na slovenskom trhu darilo posilňovať jeho pozíciu i pozíciu jeho značiek,“ hovorí Dragoș Constantinescu, generálny riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.
Obrat Plzeňského Prazdroja Slovensko v roku 2022 dosiahol 146 miliónov eur a v prvom pokovidovom roku tržby spoločnosti medziročne vzrástli o 16 percent. Na priamych aj nepriamych daniach spoločnosť v roku 2022 zaplatila 50,7 milióna eur, čo je v medziročnom porovnaní o 5 percent viac. Z celkových daňových platieb za rok 2022 spotrebná daň predstavuje sumu 22,5 milióna eur. Čistý zisk spoločnosti za rok 2022 bol v hodnote 10,8 milióna eur a pohybuje sa tak s drobným poklesom 0,5 percent na úrovni roku 2021.
Plzeňský Prazdroj Slovensko vlani predal na Slovensku takmer 1,7 milióna hektolitrov piva, čo je v porovnaní s rokom 2021 o 1,8 percent viac. Po dvoch rokoch poklesu zaznamenala obrat kategória čapovaných pív, ktorá medziročne rástla o 38 percent a dostala sa na úroveň 445-tisíc hektolitrov, čo však stále nedosahuje čísla spred pandémie. Predaje baleného piva v porovnaní so silným rokom 2021 poklesli o 7 percent na úroveň 1,2 milióna hektolitrov, no Slováci tu intenzívnejšie inklinovali k prémiovejším produktom z portfólia firmy.
K rastu prispel tiež úspech noviniek, vydarená letná sezóna, ale aj desiatky úspešne zrealizovaných obľúbených podujatí. Najväčší celkový posun medzi značkami patrí Radegastu, ktorý v objemoch medziročne narástol o 65 percent, a z pohľadu celkových objemov sa darilo aj nealko značke Birell, ako aj značke Šariš, ktorá kontinuálne napredovala aj mimo svoj domovský región.
V duchu stratégie spoločnosti zameranej na premiumizáciu sa veľmi dobre darilo značke Pilsner Urquell, ktorá oslávila 180. výročie, a už druhý raz po sebe získala ocenenie Najdôveryhodnejšia a najobľúbenejšia značka 2022 v nezávislom spotrebiteľskom prieskume.
„V roku 2022 sme sa stali z pohľadu tržieb jednotkou na slovenskom pivnom trhu a získali sme si srdcia spotrebiteľov, čo pre nás predstavuje nielen veľký záväzok, ale aj utvrdenie v tom, ako k nemu dlhodobo pristupujeme. Potvrdzuje sa nám, že intenzívna spolupráca s prevádzkami a partnermi v HoReCa segmente sa vypláca, pretože kvalita služieb a celkového zážitku je pre spotrebiteľov kľúčová,“ približuje Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.
Spoločnosť potvrdila pozíciu silného partnera a po pomoci gastro sektoru v minulých rokoch nasledovala ďalšia podpora prevádzok, do ktorej Prazdroj v roku 2022 investoval celkovo viac ako 4,2 milióna eur. Tie okrem materiálnej podpory zahŕňali napríklad aj rozvojové programy zamerané na kvalitu, odborné poradenstvo pre manažment a personál s cieľom zvýšiť konkurencieschopnosť podnikov, a ich šance čeliť neľahkým výzvam.
V minulom roku firma tiež investovala do ďalšej modernizácie Pivovaru Šariš, kde celková suma presiahla 1,2 milióna eur a pokrývala nielen obmenu strojov a digitalizáciu, ale aj skvalitnenie pracovného prostredia. „Minulý rok bol z viacerých pohľadov silný aj vo výrobe v Pivovare Šariš, kde sme stočili historicky najviac hektolitrov piva za posledné roky,“ dodáva Martin Grygařík.
Spoločnosť tiež úspešne nabehla na nový zálohový systém plechoviek a definitívnym odchodom od pivného PETu dosiahla jeden z míľnikov na ceste k plnej cirkularite obalov.