Eurimages je kinematografický fond Rady Európy zameraný na koprodukciu, distribúciu a prezentáciu diel európskej kinematografie. Slovensko je jeho súčasťou od roku 1996. Počas dvadsaťročnej histórie nášho pôsobenia vo fonde sa tento mesiac uskutoční historicky prvé zasadanie Rady fondu Eurimages v Bratislave. Už 147. stretnutie jej členov sa bude konať od 19. do 23. júna 2017.
Kinematografický fond Rady Európy bol založený v roku 1988 a v súčasnosti má 38 členských štátov. Jeho hlavným cieľom je podpora filmových koprodukcií členských krajín fondu, no podporuje aj distribúciu a prezentáciu diel európskej kinematografie. Slovensko je jeho členom od roku 1996 a doteraz z neho získalo podporu pre 38 koprodukčných projektov v celkovej hodnote 8 839 022 eur, pričom slovenské produkčné spoločnosti v nich boli v pozícii majoritného alebo minoritného koproducenta.
Vôbec prvým podporeným filmom bol dokument Papierové hlavy (1995) režiséra Dušana Hanáka o vzťahu občana a moci a o rôznych podobách porušovania ľudských práv v Československu v rokoch 1945 – 1989.
V minulom roku získali podporu štyri projekty so slovenskou účasťou, a to Po strnisku bosý režiséra Jana Svěráka, Hmyz Jana Švankmajera, druhý diel z trilógie Jana Hřebejka Záhradníctvo: Dezertér a naposledy film Pivnica, ktorý v týchto dňoch nakrúca podľa scenára Richarda Pupalu ruský režisér Igor Voloshin.
Okrem podpory filmových koprodukcií Eurimages tiež pomáha rozvíjať spoluprácu medzi filmovými tvorcami a odborníkmi so sídlom v rôznych európskych krajinách. Jeho snahou je integrovať krajiny strednej a východnej Európy do európskeho kultúrneho diania a vytvárať im zároveň finančný a sociálny priestor pre filmovú tvorbu.
Rada fondu Eurimages je zložená zo zástupcov členských štátov a rozhoduje o podpore jednotlivých projektov. Schádza sa štyrikrát ročne v rôznych európskych mestách. Slovenskou zástupkyňou v Rade fondu je od roku 2005 Zuzana Gindl-Tatárová, filmová dramaturgička, scenáristka a pedagogička na Filmovej a televíznej fakulte bratislavskej Vysokej školy múzických umení (VŠMU). Zasadanie Rady fondu v Bratislave považuje za dôležité. „Keďže všetky členské krajiny fondu sa striedajú v organizácii jednotlivých zasadaní, som rada, že nám ministerstvo kultúry umožnilo pozvať po toľkých rokoch kolegov z Eurimages konečne do Bratislavy a vrátiť fondu týmto spôsobom podporu, ktorú udelil našim projektom v priebehu dvadsiatich rokov. Počas týždenného zasadania sa budú môcť členovia Rady osobne zoznámiť s našimi producentskými organizáciami a ich členmi, ktorí pravidelne spolupracujú s Eurimages. No budú tu mať najmä možnosť zbaviť sa predsudkov a stereotypov, ktoré sa často vytvárajú na základe nepoznaného. To by mohlo prirodzene viesť k hlbšiemu pochopeniu našich filmových projektov a ich podpore v budúcnosti.“
Počas prvého slovenského zasadania sa uskutoční aj medzinárodné stretnutie na tému rodovej rovnosti vo filme. Podujatie otvorí Roberto Olla, výkonný riaditeľ Rady Eurimages, hlavným rečníkom večera bude spisovateľka Jana Juráňová, spoluzakladateľka vydavateľstva Aspekt, ktorá tému stretnutia uvedie do slovenských súvislostí.
Následnej panelovej diskusie sa zúčastnia predovšetkým slovenské filmárky, režisérka Iveta Grófová, kameramanka Denisa Buranová a producentka Katarína Krnáčová, ktoré stoja za filmom Piata loď (2017), oceneným cenou Krištáľový medveď na tohtoročnom Berlinale, ďalej režisérka filmu Môj pes Killer (2013) Mira Fornay, producentka dokumentárnych filmov Barbara Janišová Feglová a animátorka, režisérka a producentka Ivana Laučíková.
V Kine Lumière bude pri tejto príležitosti otvorená výstava fotografických koláží piatich mladých kameramaniek Denisy Buranovej, Anny Smoroňovej, Andrey Sudorovej, Radky Šišulákovej a Simony Weisslechner. Počas týždenného zasadania Rady Eurimages v Bratislave uvedie Filmotéka Kina Lumière výber slovenských koprodukčných filmov podporených fondom Eurimages, a to Papierové hlavy (1995) Dušana Hanáka, Muzika (2007) Juraja Nvotu, Sedem zhavranelých bratov (2015) Alice Nellis, Rodinný film (2015) Olma Omerza a tiež snímku Piata loď (2017), zatiaľ posledný film s podporou fondu Eurimages, ktorý bol uvedený v kinách.
Eurimages je jediný európsky kultúrny fond podporujúci nadnárodné filmové koprodukcie, účasť Slovenska v ňom je pre rozvoj slovenskej audiovizuálnej kultúry a priemyslu veľmi prínosná.
„Finančná pomoc prichádzajúca z fondu Eurimages je popri činnosti slovenského Audiovizuálneho fondu (AVF) jedným z mála zdrojov, o ktoré sa môžu slovenskí filmári nakrúcajúci celovečerné filmy v súčasnosti uchádzať,“ hovorí Zuzana Gindl-Tatárová. „Európsky koncipované koprodukcie umožňujú vďaka širšiemu kultúrnemu zázemiu filmov výhodnejšiu distribúciu nielen po celej Európe, ale vďaka značke Eurimages ponúkajú aj možnosť zúčastniť sa mnohých prestížnych filmových festivalov, na ktoré by sa naše filmy inak nedostali. Účasť Slovenska v tejto Rade a naše výrazné úspechy slúžia aj na povzbudenie a posmelenie čoraz väčšieho počtu slovenských producentov, aby vstupovali do medzinárodného koprodukčného priestoru a uchádzali sa o prostriedky z Eurimages. Odľahčujú sa tým nielen nároky kladené na AVF, ale má to aj výrazný finančný, kultúrny a spoločenský prínos, znamená to začlenenie Slovenska do moderného európskeho kultúrneho kontextu. A v neposlednom rade aj jeho obohatenie o našu invenciu, tradície a kultúru.“
Organizátorom podujatia je Slovenský filmový ústav (SFÚ) v spolupráci so Slovenskou asociáciou producentov v audiovízii (SAPA) a produkčnou spoločnosťou nutprodukcia s.r.o. na čele s Jakubom Viktorinom. Nasledujúce tohtoročné zasadanie Rady fondu sa uskutoční v dňoch 16. až 20. októbra 2017 v Skopje v Macedónsku.