07.08.2018, 07:08

Brainstorming známy neznámy. Môže byť výrazne efektívnejší a rýchlejší?

Ako na to, aby nebol trápením a ťažkou prácou, keď „tá“ správna idea nie a nie prísť.

Brainstorming známy neznámy. Môže byť výrazne efektívnejší a rýchlejší?
Zdroj: Róbert Polaščin, beskilled.

Každoročne pribudne na poličky v slovenských reklamných agentúrach nezanedbateľný počet klincov, ktoré sú fyzickým dôkazom, že tunajší kreatívci sú kreatívni. Z tohto faktu by sa dalo usudzovať, že ich práca je teda efektívna.

Žiaľ, musíme vysloviť kacírsku myšlienku, za ktorú nás kreatívci nebudú mať radi – často nie je. Snáď budú kreatívci súhlasiť aspoň s názorom, že často sú ich brainstormingy trápením a ťažkou prácou, keď „tá“ správna idea nie a nie prísť. Pritom práve brainstormingy, ktoré sú základným kameňom väčšiny kampaní, môžu byť výrazne efektívnejšie a rýchlejšie.

Ponúkame vám niekoľko tajných tipov ako na to.

Nechajte ľudí myslieť už pred brainstormingom

Prinútiť kreativitu rozvinúť sa v konkrétny deň, v hodinu a na konkrétnom mieste proste nejde. Dajte svojmu tímu dostatok informácii o zadaní niekoľko dní vopred, aby sa s ním mohli zžiť, porozmýšľať nad ním a priniesť tak zopár nápadov už na brainstorming. Nebudete na ňom musieť spoločne začínať od nuly.

Ani náhodou nie je jedno, kto sa brainstormingu zúčastní

Dôležitá je kvantita aj zloženie účastníkov. Samozrejme, dáva zmysel pozvať všetkých, ktorých sa téma brainstormingu týka. Nezostaňte však pritom. Pozvite aj „outsiderov“ – vekom, pohlavím, pracovnou náplňou (napr. accountov). Vnesú do brainstormingu čerstvý pohľad na vec.

Kruh vždy vyhráva

Okrúhle stoly sú notoricky známe ako eliminátori hierarchie, čím úžasne podporujú rovnocennú diskusiu, ktorá je pri brainstormingu tak dôležitá. Sadnite si za okrúhly stôl, alebo si stoličky usporiadajte do kruhu. Vyšlete tak okamžite signál, že chcete počuť názor a myšlienky všetkých. Zdieľanie nápadov je jednoduchšie, keď si ľudia čelia tvárou v tvár.

Áno, aj brainstormingy potrebujú pravidlá

Ústredným a najdôležitejším pravidlom brainstormingu je zrušenie negatívneho posudzovania. Neexistuje totiž rýchlejší spôsob ako zabiť kreativitu, než odsúdiť nápad už v zárodku. Pritom stačí málo. Napríklad nastaviť ešte pred stretnutím všetkých na pozitívny feedback a trvať na pravidle, že sa bude hovoriť vždy „Áno a...“ namiesto „Nie“ a „Áno, ale..“ Zdá sa to jednoduché, ale je to celkom fuška.

Nastavte si stopky

Všetci sme zaneprázdnení. Rovnako vy aj váš tím. Na brainstormingu predsa nebudete robiť žiadne finálne rozhodnutia, nemusí trvať večnosť. Nastavte si trvanie brainstormingu tak, aby vás čas všetkých motivoval. Správnu dĺžku vám ukáže niekoľko sedení, po ktorých budete mať odhad v malíčku.

Rozhodnite sa, koľko nápadov chcete

Brainstorming je o kvantite, nie kvalite. Jasné, chcete skvelé nápady, ale zároveň musí byť nápadov veľa, aby ste si mali z čoho vyberať. Predtým než začnete, rozhodnite sa, koľko nápadov od svojho tímu chcete. Nie je potrebné presné číslo, ale určite si aspoň minimum. Dobré je napríklad zozbierať od každého na začiatok aspoň tri idey.

Poriadok musí byť

Síce je primárnym cieľom brainstormingov povzbudenie kreativity, to však neznamená, že musíte obetovať poriadok a pravidlá. Práve naopak, ak môžete nechajte niekoho brainstorming viesť. Dajte každému slovo v poradí usadenia. Vždy nech rozpráva iba jeden, aby všetci jasne vedeli, na koho sa práve majú sústrediť. Povzbuďte všetkých, aby si zapisovali, čo ich napadne, kým sa dostanú na rad a potom to zdieľali.

Všetko si zapisujte

Áno, všetko. Žiadny nápad tak nevyjde nazmar. A to je predsa cieľ.

Zdieľajte výsledky

Po skončení všetky nápady pošlite všetkým zúčastneným a požiadajte ich, aby na zoznam pripísali ďalšie. Budete prekvapení, koľko nových nápadov sa ešte objaví.

Hor sa na konštruktívnu kritiku

Brainstorming je prvým krokom v procese vzniku kampane. Nechajte všetkým zúčastneným niekoľko dní na spracovanie všetkého, čo sa na ňom vytvorilo a následne zvolajte stretnutie, na ktorom sa môžete posunúť o krok vpred konštruktívnou kritikou a selekciou nápadov.

Máme aj jednu radu na záver. Môže sa zdať, že brainstorming je výsadou kreatívnych agentúr. Z našich skúseností však nájde rovnako dobré uplatnenie aj v eventových, BTL, PR, či dokonca mediálnych agentúrach. Vyskúšajte si ho. Výhodou brainstormingu je, že s ním nemáte čo stratiť, iba získať.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.