Po rokoch práce v reklamných agentúrach intenzívne vnímali, že v marketingu a reklame začína byť veľká juniorita ľudí. Tým, že si prešli všetkými pozíciami, začali mať pocit, že je načase ľudí vzdelávať a rozhodli sa vybrať týmto smerom.
„Už roky všade počúvame kritiku a sťažovanie si, aký je ten account neschopný, aký je ten kreatívec flákač, ako šéfovia nevedia dávať feedback, ako klient nevie briefovať, ako agentúra nedodáva kvalitné návrhy a pod. S touto realitou sme sa aj my často stretávali. Rozhodli sme sa to zmeniť,“ hovorí jeden zo zakladateľov projektu beskilled. Róbert Polaščin o prvotnom impulze založiť vzdelávaciu a konzultačnú platformu.
Spolu so Zuzanou Marečkovou, druhou zakladateľkou projektu, začali hľadať spôsob, kde a ako svoj nápad realizovať. Keď si obišli všetky coworkingy a rôzne huby, zistili, že tento typ priestorov im nevyhovuje. Pre ich nápad im prišli príliš hektické a neosobné.
Nakoniec si našli v širšom centre Bratislavy priestor, ktorý si mohli prispôsobiť pre svoje potreby a vyhovoval im po všetkých stránkach. „Priestor sa často podceňuje. Pritom má ohromný vplyv na to, čo v ňom vzniká. Náš priestor je raw – nie je v ňom nič navyše. Je variovateľný, čerstvý a inšpiratívny. Mali sme túto predstavu, ale až prax ukázala, že sme sa nemýlili. Zatiaľ na každého pôsobí presne ako sme dúfali. Je to nesmierne dôležité, pretože podporuje to, čo chceme ľuďom odovzdať,“ hovorí Marečková.
Kontaktné vzdelávanie
beskilled. je vzdelávacia platforma, ktorej cieľom je poskytovať vzdelávanie a consulting pre kreatívne a komunikačné agentúry a ich klientov. V ponuke má širokú skladbu programov, ktoré sa zameriavajú na jednotlivé funkcie úzko späté s týmto biznisom.
„Nastavili sme sa na iný typ vzdelávania pre menší počet ľudí. Nazvali sme si ho kontaktné vzdelávanie,“ hovorí Marečková. Na svojich workshopoch nechcú ľuďom len odovzdávať vedomosti, ale chcú komunikovať tak, aby sa veľa pýtali a „na konci dňa boli totálne zapojení do toho, čo sa naučia“.
Vymysleli a realizujú už napríklad špecializovaný program pre kreatívcov, kde ukazujú, že nachádzať kreatívne idey a riešenia sa dá aj oveľa rýchlejšie a efektívnejšie. „Predstavte si kreatívca, ktorému hovoríte o tom, že by jeho brainstormingy, ktoré praktizuje dlhé roky, mohol robiť inak a oveľa lepšie. Tušili sme, že budú skeptickí a nemýlili sme sa. Robíme preto ochutnávky a nechávame skeptikov zažiť náš workshop na vlastnej koži v skrátenej podobe úplne zadarmo. A funguje to. Lebo až cez tento zážitok chápu, že to o čom hovoríme, sa naozaj dá,“ približuje prvé skúsenosti z praxe Marečková.
Do portfólia beskilled. patrí už dnes aj program, ktorý jeho tvorcovia označujú ako „povinnú digitálnu výbavu accounta a kreatívca pre rok 2018“. Ďalšie pribudnú v krátkom čase. Zaujímavým prístupom je aj špecifické zameranie na rôzne sektory, o ktorom Polaščin prezrádza: „Accountov majú napríklad reklamné, mediálne aj PR agentúry. Aj keď je ich pracovná náplň podobná, rozdiely sa predsa len nájdu. Preto už dnes pracujeme na špeciálnom programe zvlášť pre PR sektor a rozbiehame spoluprácu s mediálkami. Touto cestou jedinečného obsahu pôjdeme aj do budúcna.“
Hľadanie tímovej chémie
Neortodoxný prístup používa beskilled. aj pri konzultáciách. Tvrdia, že na dosiahnutie čo najlepších výsledkov firemného vzdelávania treba začať auditom zamestnancov, nakoľko každý je originálny, má rozličný temperament, vlohy, motivácie a ciele. Ak sa správne uchopia a posilňujú, benefitujú z toho obe strany.
„Mentoringy, ktoré som viedla, ma utvrdili v presvedčení, že pochopenie motivácie ľudí je dnes kľúčové. Je nenahraditeľnou pomocou pri nastavení chémie v tíme, ale aj obrovskou výhodou pre správny výber, vedenie, motivovanie, hodnotenie a udržanie si kvalitných ľudí,“ vysvetľuje Marečková a jedným dychom dodáva: „navyše pri vzdelávaní vieme obsah prispôsobiť vďaka týmto vedomostiam tak, že sa na workshope nebude nikto nudiť a čo je ešte dôležitejšie odnesú si zručnosti, ktoré im uľahčia ihneď pracovný život.“
Práca v reklame je sexy a zábavná
Obidvaja zakladatelia chcú svojím projektom zaplniť dieru na trhu a zužitkovať svoje dlhoročné skúsenosti z reklamy a marketingu. Zuzana Marečková pracovala 12 rokov v MUW Saatchi & Saatchi ako account manažér, líder tímu aj ako interný tréner pre account manažérov.
„Prácu v reklame považujem za sexy, zábavnú, zaujímavú a nevšednú. A to nielen na poli kreatívy, ale aj na poli manažmentu, ktorý má svoje veľké čaro,“ hovorí o reklame, ktorá je jej životom a vášňou. Polaščin ju dopĺňa: „Čaro sa žiaľ pomaly vytráca, lebo ľudia v marketingovom biznise sú často frustrovaní, aj keď o tom verejne nehovoria. Chýbajú im vedomosti a zručnosti, lebo im ich jednoducho nemal kto odovzdať. Z našich skúseností vyplýva, že riešenie môže byť veľmi jednoduché. Na mieru ušité skills, mentoring a nastavenie správnej chémie v tíme.“