Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
01.08.2016, 13:20

Prieskum: Slováci a Česi už dávno nie sú rovnakí. Tu sú dôkazy

Aj keď históriu máme spoločnú, plynutím času cítiť rozdiely v spotrebiteľskom správaní aj vnímaní reklamy.

Prieskum: Slováci a Česi už dávno nie sú rovnakí. Tu sú dôkazy
Zdroj: SR/Martin Baumann

Stratégie pre vás zosumarizovali dostupné prieskumy a názory marketérov, ktorí majú skúsenosti s českým i slovenským trhom. Reklamné agentúry, ktoré pôsobia na oboch trhoch, sa zase podelili so skúsenosťami, čo funguje v reklame a akí sú klienti.

Ako príklad odlišnosti Čechov a Slovákov si zoberme online správanie oboch národov. Kým Česi sa na sociálne siete prihlasujú hlavne cez notebook, Slováci cez smartfón.

V oboch krajinách vlastnia internetoví používatelia v priemere 3,2 digitálnych zariadení, na ktorých trávia asi 5 hodín denne.

Na sociálnych sieťach trávia Slováci (2,3 hod.) v priemere viac času ako Česi (1,9 hod.). Česi sa na sociálnu sieť prioritne prihlasujú hlavne cez notebook (38 %), Slováci cez smartfón (39 %). Slováci využívajú aj viac sociálnych sietí. Viac ako 30 % slovenskej internetovej populácie je denne na Facebooku, Messengeri aj YouTube, viac ako 30 % českej internetovej populácie využíva iba Facebook. TOP 5 využívaných sociálnych sietí, ktoré Slováci aj Česi využívajú aspoň raz za týždeň, sú v oboch krajinách rovnaké aj v rovnakom poradí: Facebook, YouTube, Messenger, Google+, Skype. Odlišnosť je však v tom, že všetky uvedené sociálne siete využíva viac Slovákov ako Čechov. Lokálne sociálne siete využíva menej ľudí. Na Slovensku je to napríklad Pokec s 25 %, v Čechách sú to lide.cz s 9 %. Cez internet už niekedy nakupovalo 61 % Slovákov a 65 % Čechov.

Zdroj: Stratégie

Prieskum o produktoch, ktoré respondenti plánujú kúpiť, a informácie o nich si na internete zisťuje 68 % Slovákov a 62 % Čechov.

Zdroj: Stratégie

Pri jednotlivých produktových kategóriách to v oboch krajinách vyzerá veľmi podobne, Slováci možno o trošku viac realizujú prieskum pri kúpe produktov osobnej starostlivosti.

V rámci prieskumu, akým spôsobom si ľudia vyhľadávajú alebo teda získavajú informácie o produkte pred samotnou kúpou v prípade Slovákov aj Čechov, vedie vyhľadávanie a porovnávanie cien na internete, nasleduje vyhľadávanie informácií cez www vyhľadávače a tiež cez stránky konkrétnych značiek.

Zdroj: Stratégie

Jedným z najvýraznejších rozdielov medzi Slovákmi a Čechmi je fakt, že Slováci sú emocionálnejší, Česi racionálnejší. Na tom sa zhodujú aj marketingoví aj reklamní odborníci. A tu je niekoľko posolstiev ľudí z brandže:

Zuzana Ďurčeková, managing director MADE BY VACULIK:

Česi sa neboja ísť v humore do krajností.

Jana Kutlíková, country manager Zoot Slovensko:

Český zákazník je veľmi náročný na korektnú komunikáciu. Nič neodpúšťa.

Karel Hrbek, marketingový riaditeľ Kofola ČeskoSlovensko:

Česi sa oveľa viac ako Slováci zapájajú do online aktivít značiek.

Michal Pilip, marketingový riaditeľ Ozeta a Otto Berg:

Odozva na akékoľvek reklamné posolstvo je v Česku oveľa rýchlejšie ako na Slovensku.

Milan Šemelák, Chief Disruption Officer Oliver Group, Chief Creative Oliver Central Europe:

Značky v Česku sú viac biznisovo pragmatické.

Celú analýzu rozdielov medzi českým a slovenským spotrebiteľom si môžete prečítať v júlových Stratégiách.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.