StoryEditor

Omyly a fenomény komunikácie: House money effect

Alebo efekt ľahko nadobudnutých peňazí, ktoré sa nám míňajú ľahšie.

Skúste si urobiť tento test: vezmite si pero a papier a napíšte si zoznam vecí, na ktoré by ste minuli peniaze z výhry v lotérii.

archív R.S.

​A teraz skúste napísať zoznam vecí, na ktoré by ste minuli vaše celoživotné úspory v rovnakej výške. Bude v tom celkom veľký rozdiel, všakže? Spôsobuje to efekt ľahko nadobudnutých peňazí, ktoré sa nám míňajú ľahšie. Je to iracionálne správanie, keďže stále ide o tú istú sumu peňazí.

Vďaka House Money Effectu (termín zaviedol ekonóm H. Thaler) veľmi fungujú ponuky bánk, ktoré vám k novému účtu dajú 100 eur, alebo operátorov, ktorí vám darujú voľné minúty. Peniaze oveľa rýchlejšie miniete a minúty pretelefonujete hneď. Preto hazardní hráči či víťazi lotérií minú všetok majetok do pár mesiacov.

Isto ste už počuli o výhercoch lotérií, ktorí minuli obrovké sumy za pár mesiacov. Jednou z nich bola aj šestnásťročná Callie Rogers, výherkyňa 1,8 milióna libier, ktoré minula raketovým tempom. Na dovolenky, plastické operácie, kokaín či darčeky pre exfrajerov. “Bolo to príliš veľa peňazí pre tak mladého človeka. Takmer ma to položilo, ale teraz som silnejšia ako predtým” povedala Callie, keď jej ostalo na účte už len pár tisíc.

“Ľudia, ktorí boli obyčajnými sa zrazu stanú výnimočnými. Sú euforickí. Stratia zmysel pre realitu, a myslia si, že sú neporaziteľní a neomylní. Majú dojem, že sa z nich stal Superman.” hovorí o tomto efekte Steve Lewit, CEO finančnej skupiny Wealth Financial Group.

archív R.S.

01 - Modified: 2018-07-09 15:46:09 - Feat.: 0 - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Príbeh prináša emócie 02 - Modified: 2018-07-02 08:57:57 - Feat.: 0 - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Myslitelia a ich nasledovníci 03 - Modified: 2018-06-24 18:16:59 - Feat.: 0 - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Rodové stereotypy v brandingu 04 - Modified: 2018-06-16 21:05:17 - Feat.: 0 - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Nulové riziko neexistuje
01 - Modified: 2018-12-17 08:35:35 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Aj brand je len človek 02 - Modified: 2018-12-09 16:43:33 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Kreatívne postupy 03 - Modified: 2018-12-03 09:56:51 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Ako uvažovať mimo škatule 04 - Modified: 2018-11-26 08:29:19 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Neuvažujme rovnako 05 - Modified: 2018-11-19 08:19:24 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Všetko je remix
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 14:08