Aktuálne sa väčšina agentúr zhoduje, že klientske značky minimalizujú alebo úplne zastavujú akékoľvek aktivity. Čo je však otázne, často aj tie digitálne. Keďže v ADMA veríme, že vzťah medzi agentúrou a značkou by mal byť najmä dnes partnerský a strategicko - poradenský, vytvorili sme kľúčové rady a inšpirácie, ako by mohla byť spolupráca produktívna aj v dnešnej situácii.
1) Ak máte akékoľvek možnosti predaja, pokračujte v komunikácii, hoci aj v minimálnej miere.
Zastaviť všetky aktivity ohrozí nielen agentúry samotné, ale aj vašu značku, pretože s ňou bude zákazník strácať vzťah. V prípade, že nemôžete priamo predávať, prediskutujte aktuálne a budúce možnosti so svojou strategickou marketingovou agentúrou.
2) Hľadajte s agentúrou brandovo relevantné aktivity. Nerobte to, čo každý, robte to, čo sa hodí práve k vám.
Preskúmajte svoju Brand identitu a vyvoďte z nej opodstatnené smery, ktoré sa dajú v digitálnom prostredí pretvoriť na zmysluplné, značku posilňujúce aktivity.
3) Rozvíjajte CSR (corporate social responsibility) a PR aktivity. Podľa prieskumov až 50-70% zákazníkov očakáva od “svojej” značky zaujatie postoja k spoločenským témam.
Nikdy nebola vhodnejšia doba na to, aby ste takéto aktivity začali tvoriť, alebo prispôsobovať aktuálnej situácii. Posilníte image svojej značky, a v mnohých prípadoch dokonca tieto aktivity podporili aj predaj. Dbajte však na to, aby ste zostávali v tematickej zóne vášho brandu, s čím vám pomôže vaša agentúra.
4) Edukujte svojich zákazníkov, ak ste značka, ktorá dokáže prakticky prispieť k zjednodušeniu ich aktuálneho života.
(Finančné rady, zdravotné tipy, pomoc s dopravou atď…) Ide o mimoriadne vyhľadávaný a konzumovaný content, ktorý dokáže skvele generovať leady, ktoré by ste normálne teraz nemuseli získať. Agentúra vám pomôže identifikovať contentové trendy a pomôže s pútavou exekúciou.
5) Vytvárajte špeciálne spolupráce medzi brandami, ktoré majú relevantné prepojenia.
Hľadajte s agentúrou zaujímavé partnerstvá medzi značkami, ktoré si v tejto dobe môžu pomôcť. Ak sa napríklad spojí lekáreň a taxi služba, spojenie je logické a prospešné nielen v realite zákazníka, ale aj z hľadiska výtlaku komunikácie v digitálnom prostredí. Hľadajte, reagujte, improvizujte, buďte smart.
6) Zamerajte sa na svojho zákazníka a hľadajte spôsoby, ako mu môžete uľahčiť jeho život a jeho nákupné potreby.
Posilnite svoje digitálne nákupné nástroje, zjednodušte user journeys, pýtajte sa zákazníkov na názory a ich potreby. Klienti ocenia každú pomoc, a po kríze vám to vrátia v podobe zvýšenej lojality.
7) Zachovajte pokoj a nezastavujte všetky procesy.
O znižovaní budgetov alebo ich presúvaní sa poraďte so svojimi agentúrami, aby ste svojej značke nespôsobili závažné problémy, ktoré sa môžu prejaviť o dlhší čas.
8) Zadajte agentúre úlohy, ktoré ste doteraz odsúvali, lebo neboli prioritami.
Využite zvýšené kapacity svojej agentúry na realizáciu taskov, ktoré boli vždy odsúvané. Nepodceňujte schopnosti nevyťaženého kreatívca alebo manažéra. Možno z toho vznikne niečo zaujímavejšie, ako ste očakávali.
9) Zadajte agentúre dlhodobé úlohy, ktorými sa efektívne využije tento čas.
Čo budete robiť o pol roka? O rok? Ak cítite, že vaša značka musí absolvovať digitálnu transformáciu, a vaši zákazníci sa menia, realizujte pravidelné strategické porady, uskutočnite interné a externé prieskumy, pripravujte pokrízové smerovanie vašej značky. Každá dobrá agentúra má stratéga a iný seniorný staff, ktorý vám s tým vie pomôcť, nasmerovať vás, prípadne vytvoriť novú stratégiu.
10) Komunikujte so svojou agentúrou o aktuálnej situácii ešte predtým, ako jej oznámite zásadné zmeny vo svojej činnosti.
Agentúra vie často pomôcť, poradiť, inšpirovať. Skúsenosti hovoria, že zo vzájomnej diskusie často vyšiel iný výsledok, ako keď značka robila zmeny čisto cez svoj insiderský pohľad.
11) Svet sa práve zmenil a digitálne brandové kanály čaká veľký nápor a zvýšené nároky zákazníkov.
Ste pripravení? Prispôsobujte svoje plány digitálnej transformácii.Je mnoho projektov, ktoré môžete (a asi aj budete musieť) robiť online, miesto plánovaného offline. Internetový predaj zažíva boom a už neprestane. Pripravte svoje digitálne tooly na to, čo je a ešte len príde.
12) Agentúry sú pripravené pracovať na všetkých projektoch plnohodnotne.
Majú celé teamy pripravené a schopné pracovať. Ak nemajú úlohy od vás, ohrozuje to ich budúcu existenciu a teda aj výkon pre vašu značku, ked sa všetko vráti do pôvodných koľají. Ak si bude každá značka projekty odkladať na obdobie „po korone“, agentúry neskôr nemusia zvládnuť takýto nápor práce.
13) Pretvorte s agentúrou spending plány na Q3 a Q4, vymyslite, ako značka nabehne postupne zase do života, a ako zakončí rok.
Je jasné, že štandardné formy komunikácie budú musieť byť nahradené inovatívnymi, aby sa dobehli straty. Počítajte aj so zvýšenými investíciami na tvorbu a skvalitňovanie digitálnych predajných nástrojov.
14) Hľadajte s agentúrou už teraz spôsoby, ako aktivizovať zákazníkov po kríze.
Ako s nimi opäť nadviažete vzťah? Ako ich budete stimulovať a kedy? Ako sa zmenia vaše USP?
15) Nielen zákazníci sú vaša cieľová skupina.
Vymyslite projekty smerom dovnútra firmy, agentúra vám dokáže pomôcť vymyslieť aj vnútrofiremné aktivity. Vzdelávanie, preškolovanie, získavanie názorov, motivačné programy, nové, nefyzické formy teambuildingov. Udržujte v chode aj svojich ľudí.
16) Chcete pomáhať?
Vytvorte aktivity pre afinitné dobročinné organizácie - zapojte do nich aj zamestnancov. Dajte svojim ľuďom vedieť, že sú súčasťou spoločnosti, ktorá sa nestará len o zisk. Posilníte tým lojalitu aj smerom dovnútra.
17) Ak chcete, aby vaši ľudia aj doma rástli, využite agentúrnych odborníkov na online školenia pre svojich zamestnancov.
Nechajte agentúru zvyšovať digitálne know-how vašich ľudí, ktorí sedia doma.
18) Ak ste v procese tendra, nezastavujte ho.
Demotivuje to celé teamy, ktoré na nich intenzívne robili. V konečnom dôsledku tým strácate len čas, ktorý budete potrebovať onedlho na produkovanie a doháňanie strát. Nie je ideálnejšia doba na ukončenie tendrov a ich vyhodnotenie, ako teraz.
19) Udržujte partnerstvá zdravé.
Zaveďte komunikáciu so svojimi agentúrami na každodennej báze. Pomôže to s plánovaním, informačným tokom, v agentúrach budú vedieť “čo sa práve deje” a zase naopak.
20) Treba sa na veci pozerať pozitívne, negatívnych informácií je tu všade viac než dosť.
Inšpirujte svojich zákazníkov a fanúšikov k pozitívnemu a aktívnemu prístupu k životu, buďte vo svojom segmente pozitívny líder. Ľudia chcú žiť, pracovať, nakupovať, tvoriť a potrebujú na to od vás len trochu inšpirácie.